پیشگام مبارزه برای حقوق همجنسگرایان در نروژ درگذشت

کیم فریل، از اولین کنشگران حقوق همجنسگرایان در نروژ درگذشت. او بیشتر عمرش برای حقوق همجنسگرایان در نروژ مبارزه کرد و جنبش همجنسگرایان نروژ موفقیت‌های زیادی در پیامد این مبارزه کسب کرد.

کارن کریستین فریل، معروف به کیم فریل، در ۲۷ می ۱۹۳۵ در برگن متولد شد.

در سال ۱۹۶۳ او به عنوان یکی از اولین چهره‌های آشکارا همجنس‌گرا در نروژ در انظار عمومی ظاهر شد. در همان سال، او به سازمان همجنس‌گرایان نروژی ۱۹۴۸ پیوست که در آن زمان بسیار محدود و غیرعلنی بود.

او از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۹ جزو رهبران و دبیر کل این سازمان بود. فریله رهبری مبارزه اتحادیه علیه بخش ۲۱۳ قانون مجازات را بر عهده داشت که همجنسگرایی را جرم‌انگاری می‌کرد. این مبارزه بالاخره در سال  ۱۹۷۲  پیروز و این قانون لغو شد.

او همچنین در لغو همجنس‌گرایی به‌عنوان یک تشخیص روانپزشکی در سال ۱۹۷۷ و معرفی بخش‌هایی از قانون مجازات علیه نژادپرستی و همچنین تبعیض بر اساس گرایش جنسی، مشارکت داشت.

 

کیم فریل  در سال ۱۹۷۷ با ونچه لوزوو، سیاستمدار آشنا شد و از سال ۱۹۷۹ علنا نامزدی خود را اعلام کردند و از اولین زوج‌هایی در نروژ هستند که به عنوان زوج همجنس، آشکارا فعالیت می‌کردند.

 

لوزوو اولین نماینده پارلمانی همجنسگرایان آشکار در کشور بود و این دو زن با هم مرزها و محدودیت های فضای عمومی به چالش کشیدند. در ۶ آگوست ۱۹۹۳ کیم فریله و ونچه لوزوو به عنوان اولین زوج همجنسگرا رابطه خود را رسما در تالار شهر اسلو  ثبت کردند. 

زمانی که لوزوو در سال ۲۰۱۶ درگذشت،۴۰ سال بود که این دو نفر با هم زندگی می کردند.

نزدیک به نیم قرن فعالیت علنی در کشوری که مثل ایران همجنسگرایی را جرم در نظر می‌گرفت منجر به رسیدن به نقطه‌ای شد که امروز جنبش ال‌جی‌بی‌تی  نروژ ایستاده است. جسارت و مطالبه‌گری یکی از ملزومات پیشبرد مبارزه علیه عامل سرکوب و محدود کننده انسان‌ها بر اساس تفاوت‌هایشان است. جنبش کوییر ایران هم گرچه در برخی موارد پنهانی اما به شدت موفق بوده سیستم تبعیض گر را به وحشت بیاندازد. سیستم تبعیض‌گری که قدرت و استقامت اعضای جامعه ال جی‌بی‌تی را مشاهده کرده و دریافته است دیگر ما ساکت نخواهیم بود و تا رسیدن به حقوق‌مان  با تمام توانمان می‌جنگیم.

ما نیز “کیم” و “لوزوو”های زیادی داریم که نامشان در تاریخ  ایران با جنبش ال جی بی تی (جنبش همجنسگرایان، دوجنسگراها و افراد ترنس و بیناجنسی)  گره می‌خورد و با افتخار بر سر زبان‌ها جاری خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *