دعوت به احترام به حقوق انسان‌ها، انسانیت یا ویروس کشنده!؟

در هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال انگلستان، ریچارد اسکودامور، مدیر اجرایی لیگ برتر خواستار تسهیل پذیرش جامعه همجنس‌گرایان در بین خانواده فوتبال شد و از کمپین حمایت از جامعه ال‌جی‌بی‌تی و شعارهایش رونمایی کرد.

 هر ۲۰ تیم حاضر در این رقابت‌ها مثل چلسی، منچستر یونایتد و دیگر تیم های حاضر در لیگ برتر موظف به پیروی از این کمپین شدند و حمایت خود را به شکل نمادین آغاز کردند.

 آنها با تغییر رنگ بازوبند کاپیتانی تیم، پس زمینه رنگین کمانی در لوگوی باشگاه‌ها و همچنین داوران با استفاده از بند کفش‌های رنگین‌کمانی همراهی خود را برای این حمایت نشان دادند. این اقدام با واکنش  بسیاری در فضای مجازی ایرانی رو به رو شده است.

 صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بازی حساس بین تیم‌های چلسی و منچستریونایتد را به دلیل استفاده از نمادهای رنگین کمانی در طول بازی‌های توسط بازیکنان و داورها پخش نکرد.  

  باشگاه خبرنگاران جوان که خود را بزرگترین خبرگزاری فارسی زبان دنیا می‌داند با  مانور دادن روی این خبر با عنوان«ویروس شرم‌آوری که فوتبال انگلستان را آلوده کرده» و «جولان همجنسگراها در فوتبال انگلیس» از رسانه‌های انگلیسی صحبت می‌کند که به این همبستگی به چشم  یک تهدید نگاه می‌کنند. در حالی‌که بریتانیا یکی از کشورهای پیشتاز در حمایت از حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی  بوده است و در هر شرایط و هر موقعیتی برای نشان دادن حمایت خود و به رسمیت شناختن حقوق  جامعه ال‌جی‌بی‌تی تلاش می‌کند.

در فضایی که اقدامات حمایت‌گرانه و همراه با آگاهی بخشی در کشورهای جهان اتفاق می‌افتد و از هر مناسبت جهانی و پر مخاطبی برای ترویج احترام به حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی استفاده می شود، رسانه‌های جمهوری اسلامی با نفرت پراکنی افول هر روزه خود را نشان می‌دهند. 

رسانه های ارتجاعی چون باشگاه خبرنگاران جوان با استفاده از کلمات توهین‌آمیز و ایجاد فضا علیه جامعه ال جی‌بی‌تی، جامعه را به سمت خشونت علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی سوق داده و نقض حقوق افراد این جامعه توسط دولت و شهروندان را توجیه و به آن مشروعیت می بخشند.

نادیده گرفتن آگاهانه حمایت‌ها و استقبال ها از این اقدام هماهنگ و پرداختن به مخالفت‌های احتمالی بخشی از رسانه‌ها جهت تقویت همجنسگرا/ترنس‌ستیزی جامعه انجام می‌شود. 

رسانه‌های وابسته به حکومت با توجه به پیشرفت جامعه ال جی بی تی ایران با تبلیغات علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی سعی در تقویت فضای خشونت آمیز و ناامن برای شهروندان همجنسگرا، ترنس، دوجنسگرا و دیگر اعضای این جامعه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان در بخشی از مطلب خود می‌نویسد:«فوتبالیست‌های افراطی همجنس‌گرا در حمایت از کمپین لایسنس رنگین‌کمان باعث شدند تب این ویروس شرمساری را برای فوتبال انگلیس به همراه بیاورد.» 

 

چنین کمپین‌هایی در سال‌های گذشته، در محیط های ورزشی، فرهنگی، هنری بیشتر به چشم می خورد. هدف این کمپین ها ایجاد فضای امن برای افرادیست که می خواهند آشکارسازی کنند. 

از قضا فوتبال هم که ورزشی «مردانه» تلقتی می‌شود و تحمل و پذیرش عموما در چنین فضاهایی تحت تاثیر مردسالاری سخت‌تر و کمتر است، چنین کمپین‌هایی باعث افزایش آگاهی و تقویت پذیرش تفاوت‌ها در عین کنار هم بودن می‌شود.

امیدواریم چنین کمپین هایی در محفل‌های هنری، ورزشی، فرهنگی به وجود بیاید تا در ادامه باعث آگاهی افراد و پذیرش تفاوت‌ها و سپس فشار به حکومت برای به رسمیت شناختن حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *