امنیت میهمانان ال‌جی‌بی‌تی جام جهانی قطر در کیش چطور تامین می شود؟

مسیح‌الله صفا در گفتگو با خبرگزاری ایسنا  از تلاش برای آماده‌سازی و جلب موافقت فیفا برای میزبانی میهمانان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خبرداده است. او با اشاره به ظرفیت محدود این کشور برای میزبانی میهمانان جام جهانی گفت: «قول می‌دهیم چهارهزار اتاق برای دوران جام جهانی، آماده کنیم. اگر تیم‌های خارجی نیامدند به هر حال ایرانی‌هایی که قصد تماشای این بازی‌ها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه‌ها می‌توانند در این جزیره اقامت داشته باشند.»

او همچنین اضافه کرد: «به تازگی رییس فدراسیون فوتبال ایران و نماینده فیفا از داشته‌ها و ظرفیت کیش بازدید کرده‌اند که این مساله، ما را برآن داشت تا شهریورماه سال ۱۴۰۱، پیش از آغاز بازی‌ها، ظرفیت اقامت را آماده کنیم.»

در دسامبر ۲۰۲۰، پیرو اعلام فیفا مبنی بر تشویق قطر به برگزاری هرچه همه شمول‌تر و متنوع‌تر این مسابقات، قطر اعلام کرد که استفاده از پرچم رنگین کمانی در طی مسابقات و استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ مجاز است.

 

رابطه جنسی دو همجنس در قطر ممنوع بوده و سازمان‌های حقوق بشری مانند ایلگا  نگرانی خود را در مورد برخورد با بازیکنان و یا طرفداران همجنسگرای تیم ها، محدودیت‌های احتمالی افراد ترنس و برخورد با افرادی که بیان جنسیتی متفاوتی دارند ابراز کرده بودند. تلاش‌های این سازمان‌ها و ارسال نامه به فیفا منجر به واکنش رسمی فیفا و در نهایت اعلام رعایت حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی توسط قطر شد.

 

با توجه به چنین درخواستی، جمهوری اسلامی ایران، که موظف به رعایت استانداردهای فیفا برای میزبانی میهمانان جام جهانی ۲۰۲۲ و همچنین صیانت از امنیت افراد ال‌جی‌بی‌تی است، چطور می‌تواند رضایت مسئولین فیفا را برای میزبانی جلب کند؟

 

آیا نماینده فیفا هنگام  بازدید از جزایر کیش و قشم به خطراتی که جامعه ال‌جی‌بی‌تی علاقه‌مند به تماشای این مسابقات را در فضای تحت قوانین جمهوری اسلامی تهدید می کند، توجه کرده است؟

 

رابطه جنسی دو همجنس در جمهوری اسلامی با مجازاتی از شلاق تا اعدام روبه‌روست و حجاب اجباری و جرم‌انگاری بیان‌های متفاوت جنسی بر اساس دو قطبی زنانه و مردانه منجر به برخوردهای قانونی و برهم زدن امنیت افراد ال‌جی‌بی‌تی در ایران شده است. در چنین شرایطی جزایر کیش و قشم نه تنها مطابق استانداردهای فیفا عمل نمی‌کنند بلکه اقامت تحت چنین شرایطی خطر بالقوه‌ای برای اقلیت های جنسی و جنسیتی که قصد شرکت در این برنامه را دارند به حساب می‌آید.

 

شش‌رنگ ضمن ابراز نگرانی برای حفظ امنیت افراد ال‌جی‌بی‌تی که میهمان احتمالی این دوره از جام جهانی در ایران خواهند بود، از سازمان‌های حقوق بشری و به ویژه سازمان های جهانی ال جی‌بی‌تی می‌خواهیم ایران را موظف به پاسخگویی شفاف در مورد برخورد با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به ویژه در طی مسابقات کنند.

این نامه برای سازمان‌هایی که برای حفظ و رعایت حقوق جامعه ال جی بی تی به عنوان بازیکن و یا طرفداران تیم ها تلاش کردند، ارسال شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *