جنسیت زنان فوتبالیست ایرانی، بار دیگر نقل رسانه‌ها – آیا موفقیت در فوتبال امری مردانه‌ است؟!

پس از پیروزی زنان فوتبالیست ایرانی به تیم ملی فوتبال زنان اردن، در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا، تیم زنان برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

اما این شکست به مذاق اردنی ها خوش نیامد و با ارسال شکایت نامه ای به AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا)، خواهان بررسی جنسیت زهره کودایی، دروازه‌بان و ستاره تیم ملی زنان ایران شدند.

«زهره هراتیان» رییس ایفمارک (مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال) اولین واکنش را نشان داد و با رد ادعاهای اردن گفت:«به عنوان فردی که در فضای بین‌المللی فعالیت دارم، بحث تعیین جنسیت به صورت روتین در کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شود. اصل کلیه مستندات تیم ملی فوتبال زنان ایران که در مرکز مورد تایید AFC انجام شده، موجود است و هر زمان که AFC درخواست کند، آن را ارسال خواهیم کرد.»

سرمربی تیم ملی زنان، «مریم ایراندوست» هم در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران گفت: «کادر پزشکی تیم ملی پس از آزمایش‌های ضروری و لازم، تک تک ملی‌پوشان را از نظر هورمونی و تستسترون مورد بررسی دقیق قرار داد تا در این باره اصلا دچار مشکل نشویم و به همین دلیل به همه هواداران تیم ملی می‌گویم نگران چیزی در این باره نباشند؛ چرا که هیچ مشکلی تیم ما را تهدید نمی‌کند.» 

 

پس از انتشار نامه فدراسیون فوتبال اردن در فضای مجازی، خبر به سرعت حتی در رسانه‌های غیر ورزشی اردن که اخبار ورزش زنان را منتشر نمی‌کردند، با تیترهای زرد منتشر شد و همراه با انتشار تصاویری از تیم ملی فوتبال زنان، حمله کاربران ناآگاه و حتی مغرض نسبت به حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی با برچسب‌هایی که مصداق بارز خشونت جنسی در جامعه مردسالار است، آغاز شد. بسیاری از کاربران به ویژه مردان عمدا یا سهوا بدون نوشتن نام بازیکنان و تنها با قید شماره پیراهن، با بی‌رحمی تمام کلمات جنسیت‌زده خود را در فضای مجازی روانه وی و منتشر کردند؛ بدون اینکه فکر کنند این بازیکنان با خواندن این نظرات زشت متحمل چه فشارهای روحی می‌شوند.

 

این اولین بار نیست که اردنی‌ها با نپذیرفتن شکست خود دست به دامن چنین اقداماتی می‌شوند. در مسابقات قهرمانی غرب آسیا سال ۱۳۹۰ تیم ملی فوتبال زنان ایران نایب‌ قهرمان شد. «مریم رحیمی» با عملکرد درخشانش در این مسابقات بهترین بازیکن تورنمنت لقب گرفت و در بازی برابر اردن ستاره بی‌بدیل میدان بود و یک هت‌تریک در کارنامه‌‌اش ثبت کرد و تبدیل به تیتر یک روزنامه‌های اردن شد. اما تیتر این بود: «خانم گل آسیا مرد است.»

یکی از مربیان شاغل آن روزهای فوتبال زنان ایران به «ایران‌وایر» در این باره گفت: «این حمله اردنی‌ها به مریم رحیمی بسیار تحقیرآمیز بود.اما بدتر از آن واکنش وزارت ورزش ایران، کار را بدتر کرد و با حساسیت زیادی که بروز داد به حراست فشار آورد تا هر چه سریع‌تر مشکل حضور مردان در فوتبال زنان را حل کند.»

این مربی می‌گوید:«حتی تاکید به حضور ترنس هم نداشتند و می‌گفتند مردان در لیگ و تیم ملی زنان بازی می‌کنند.» 

خاطره تلخ دیگری که از اردن به جای مانده، مربوط به مقدماتی المپیک لندن است. زمانی که در دور دوم بازی‌ها نماینده فیفا به دلیل نوع پوشش حجاب بازیکنان فوتبال زنان ایران، آن‌ها را از اجرای مسابقه با تیم اردن در عمان منع کرد. نتیجه این بازی سه بر صفر به سود تیم اردن اعلام شد و دختران ایرانی از حضور در مسابقات منع شدند.

 

۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ خبرگزاری رسمی اردن (پترا) خبر داد که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در پاسخ به درخواست رئیس فدراسیون فوتبال اردن مبنی‌ بر تحقیق درمورد جنسیت دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان، زهره کودایی، جنسیت این ورزشکار را زن تایید کرده است.

به گزارشی که شش‌رنگ در سال ۱۳۹۲ در رابطه با تعلیق هفت فوتبالیست زن از مسابقات  و تبعیض آنها براساس هویت جنسیتی تهیه کرده بود نیز همین مشکلات در سطح وسیع‌تری عنوان شده بود.

در جامعه مردسالار ایرانی که حتی بسیاری از رشته های ورزشی مثل فوتبال، فوتسال، وزنه‌برداری، پرورش اندام و…  منتسب به مردان است، پیروزی و رقابت زنان هر زمان به اوج می‌رسد با شروع توهین و تحقیرهای جنسیتی مواجه می‌شود.

موی خیلی کوتاه، لباس اسپرت در اردوهای تیم ملی فوتبال زنان همیشه ممنوع بوده و اگر این موارد رعایت نشود، حتما برای شخص تست تعیین جنسیت در نظر گرفته می‌شود تا با تعیین میزان هورمون آندروژن مجاز، حضور شخص در اردوها مجاز شمرده شود.

بر اساس گزارش شش‌رنگ،«بسیاری از محرومیت‌های اعمال شده علیه ورزشکاران زن در سال‌های اخیر،“گزینشی و بدون وجود هیچ مقررات واحدی” بوده و مسئولان حراست فدراسیون در صورت احراز ترنسجندر بودن یا شک به همجنسگرا بودن فرد، بلافاصله او را از تیم اخراج کرده‌اند.»

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، دلیل این سخت‌گیری‌ها و انجام آزمایش تعیین جنسیت را اطمینان از “زن” بودن ورزشکاران و “یکسان بودن توان جسمی” آنها عنوان می‌کنند.

متاسفانه حتی روند تعیین جنسیت که در برخی موارد در کشورهای دیگر هم به کار می رود، در ایران با توهین و تحقیر و در مواردی با لمس بدن، اندام جنسی فرد و در یک کلام، خارج از استانداردهای پذیرفته شده جهانی اجرا می شود. به این روند باید اعتراض کرد و در مقابل تحقیر و توهین به زنان ورزشکار بصورت متحد ایستاد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *