۲۶ اکتبر روز جهانی افزایش آگاهی در مورد افراد بیناجنسی

اکثر مردم فکر می‌کنند جنسیت فقط “مرد” یا “زن” هست، اما در واقع خیلی پیچیده‌تر می‌باشد. اینترسکس یا بیناجنسی یک صفت چتریست که در توصیف افرادی که با صفات جنسی متفاوت مثل کروموزوم‌ها، هورمون‌های جنسی، اندام‌‌های جنسی  مشخص به دنیا آمده‌اند که خارج از تصورات سنتی از بدن منتسب به مردانه یا زنانه‌ است.

یادتان باشد این عبارت چتری فقط برای توصیف صفات جنسی افراد استفاده می‌شود و یک هویت جنسیتی نیست که البته بعضی از افراد بیناجنسی واژه “اینترسکس” را به عنوان هویت به کار می‌برند.

اگه بخواهیم توضیح بیشتری بدهیم

 

اینترسکس برای توصیف طیف گسترده‌ای از تغییرات طبیعی‌ که روی اندام‌های جنسی، غدد جنسی، هورمون‌ها یا کروموزوم‌ها تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. گاهی این خصوصیات وقتی افراد به دنیا می‌آیند دیده می‌شود، گاهی در سن بلوغ ظاهر می‌شود و گاهی به هیچ وجه از نظر فیزیکی کاملاً آشکار نمی‌شود.

افراد بیناجنسی بیشتر از آنی که فکر می‌کنید وجود دارند و براساس تخمین کارشناسان ۱.۷ افراد با ویژگی بیناجنسی متولد می‌شوند و این تقریبا همان تعداد افرادی را شامل می‌شود که با موی قرمز به دنیا می‌آیند.

کسایی که ویژگی‌های بیناجنسی دارند همه یک‌جور نیستند و ممکن است خیلی از افراد حتی ندانند که اینترسکس هستند مگر اینکه آزمایش ژنتیک بدهند.

می‌بینید پس آنقدرها هم عجیب و کمیاب نیست فقط ما کمتر در مورد آنها اطلاع داشتیم.

بیناجنسی‌ها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

 

اکثر افراد بیناجنسی آسیب های متفاوتی را تجربه می‌کنند.

متاسفانه والدین ممکن است احساس فشار کنند و برای نوزادان و حتی جوانان بزرگتر بیناجنسی تصمیمات برگشت ناپذیری بگیرند در حالی که آن افراد اختیار تصمیم گیری روی بدن خود را ندارند و تحت عمل جراحی وسیع و غیرارادی و غیر ضروری قرار می‌گیرند و بدون اینکه اطلاعات صحیح داشته باشند بزرگ می‌شوند.  این رویه‌ای که در کودکی اتفاق افتاده است می‌تواند عوارض جسمی مثل  درد، از دست دادن حساسیت جنسی، ایجاد زخم و حتی عقیم سازی باشد.

عوارض روانشناختی قابل توجهی مثل از دست دادن اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به اعتماد و صمیمیت در روابط برای فرد بوجود آورد و از همه بدتر حتی خطر«عدم تطابق جنسیت با فرد» اتفاق بیفتد و این عدم آگاهی می‌تواند منجر به سوء تفاهم شود و افراد بیناجنسی احساس تنهایی کنند و بی‌دلیل از بدنشان احساس شرمندگی کنند. 

 به دلیل این خطرات که جراحی‌های افراد اینترسکس در حال حاضر نقض حقوق بشر هم محسوب می‌شود.

تفاوت افراد ترنسجندر و بیناجنسی

افراد اینترسکس و ترنسجندر ممکن است برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، یا براساس هویت و بیان جنسیتی‌شان با یک سری موانع و  تبعیض مشابه برخورد کنند، با از دست دادن اختیارات تصمیم گیری بر بدن خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند، اما با برابر یکی نیست.

در حالی که افراد بیناجنسی اغلب مجبور به انجام جراحی های ناخواسته و غیر ضروری در نوزادی و کودکی می‌شوند اما افراد ترنس هویت جنسیتی متفاوت نسبت به آنچه در زمان تولد داشتند، مواجه هستند.

فرد اینترسکس ممکنه دگرجنسگرا، همجنسگرا دوجنسگرا یا حتی بی‌جنسگرا باشد، ممکنه خودش را زن، مرد، هیچ‌کدام یا هردو هویت‌یابی کند. هم افراد ترنس و هم افراد اینترسکس حق هویت‌یابی جنسیت خودشان و داشتن گرایش‌های جنسی متفاوت را دارند.

چطور می‌تونیم کمک کنیم؟

 

به حریم خصوصی‌شون احترام بگذاریم!

آموزش و آگاه‌سازی را از دوستان و خانوادمان شروع کنیم.

با جراحی‌های غیر ضروری و بدون رضایت در کودکان و نوجوانان مخالفت کنیم.

با نپرسیدن سوالات تهاجمی و کنجکاوی نکردن در مورد مسائلی که پشت سر گذاشتند.

افراد بیناجنسی ممکنه خودشان را مرد، زن، بدون جنسیت یا دارای جنسیت سیال هویت یابی کنند پس دقت کنیم که از چه ضمیری «مرد، زن، او، آنها (ضمایر افراد نان‌باینری)» استفاده می‌کنند و حتما به مطالباتشان احترام بذاریم. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *