سوپرمن دوجنسگرا و مقابله با نفرت‌پراکنی از ابتدای آشکارسازی

به مناسبت روز جهانی آشکارسازی، شرکت «دی‌سی‌کامیکس» اعلام کرد سوپرمن سری جدید این کتاب‌های مصور فردی دوجنسگراست و  شخصیت اصلی با یک پسر رابطه عاشقانه برقرار خواهد کرد. سوپرمن در این سری قرار است هویت خود را پیدا کند.

دین کین، از بازیگران سابق نقش سوپرمن نیز  در این مورد گفته است: «اگر این کار را ۲۰ سال پیش می‌کردند، شاید جسورانه و شجاعانه به نظر نمی‌رسید. اما امروز جسارت یعنی اینکه او برای حقوق همجنسگرایان در ایران مبارزه کند»

اما با انتشار خبر آشکارسازی سوپرمن به عنوان یک فرد دوجنسگرا، موجی از ستیز و نفرت‌پراکنی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در فضای مجازی رخ داد.

کاربرانی که کوییر بودن شخصیت‌های قهرمانی برایشان قابل تحمل نبود، با توییت‌هایی، ستیز نهان و آشکار خود را با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی بروز دادند.

نکاتی که در بررسی برخی از این پست‌های مجازی به چشم می‌خورد در مرحله اول همجنسگرا/ دوجنسگرا/ ترنس ستیزی  نهان در افراد جامعه است.  برای مثال به صورت زیر:

«من مشکلی با دوجنسگرا بودن سوپرمن ندارم ولی دیگه تو همه فیلم ها یه شخصیت ال‌جی‌بی‌تی می‌چپونن زیادیه!»

یک ابر قهرمان یا شخصیت داستانی چه دگرجنسگرا باشد چه همجنسگرا چه دوجنسگرا تغییری در شخصیتش نمی‌کند مگر اینکه ستیز شما با جامعه ال‌جی‌بی‌تی تحریک شود!

خالق‌های شخصیت‌های محبوب سینمایی، کمیک، ابر قهرمان و … برای افزایش آگاهی و مشاهده‌پذیری جامعه ال‌جی‌بی‌تی بازبینی‌هایی را در شخصیت‌ها و سیر داستانی آثارشان به به وجود آورده اند. عدم تحمل چنین تغییراتی از سوی جامعه دگرجنسگرای سیس‌جندر نشان‌دهنده این است که چقدر نیاز است بیشتر و بیشتر چنین اتفاقاتی در رسانه‌های جمعی و آثار هنری و فرهنگی اعمال شود.

واقعیت این است که ما حضور داریم، هستیم و مبارزه می‌کنیم. این تغییرات شما را آزار می‌دهد چون مدام جلوی چشم‌هایتان را می‌گیرید تا سرکوب، تبعیض و رنجی که به ما می‌دهید را نبینید! به همین دلیل است که وقتی به شما حضور ما یادآوری می‌شود چنین بهم می‌ریزید!

آگاهی‌رسانی و جلب توجه افکار عمومی به مسائل جامعه ال‌جی‌بی‌تی یکی از تاثیرگذارترین روش‌های جلب کنش جمعی برای تحقق حقوق افراد به حاشیه رانده شده است.

اقدامی که چندی پیش توسط پیکان آرت به نقش علیرضا شجاعیان بر پیکان اهدایی محمدرضا پهلوی به چائوچسکی اتفاق افتاد و اتفاقا برخورد کوییرستیزانه جمعی همیشه در صحنه ستیز علیه جامعه کوییر را به همراه داشت.

در حالیکه عده‌ای تمام قوای خود را استفاده می کنند تا به هر بهانه ای با جامعه ال‌جی‌بی‌تی مقابله کنند، افرادی که به نقض حقوق انسانی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی واقف هستند، به لزوم هرچه بیشتر این اقدامات اشاره می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *