به یاد الا، زن ترنسی که خودسوزی کرد – ۱۹ سپتامبر، برلین

بعد از ظهر روز یکشنبه است و نزدیک به ۲۰۰ نفر روبه‌روی فروشگاهی که الا، زن ترنس ایرانی که چند روز پیش خود را به آتش کشید و سپس در بیمارستان جانش را از دست داد، ایستاده‌اند.

سوگواران جمع شدند تا یادش را گرامی بدارند. مدت زیادی سکوت برقرار بود و سپس سخنرانان پشت میکروفن قرار گرفته و از شرایط افراد ترنس گفتند.

زن ترنس

زن ترنس

 تبعیض، خشونت، ترنس ستیزی و همچنین نژادپرستی از مشکلاتی بود که مطرح شد. روند تبعیض‌آمیز و سخت گیرانه پذیرش پناهندگی افراد ترنس به ویژه زنان ترنس نکته مهمی بود که به آن پرداخته شد.

الا، زن ترنس ۴۰ ساله، در حالی‌که ۵ سال از ارائه پرونده پناهدگیش گذشته بود، خود را به نشانه اعتراض به آتش کشید. سخنرانان که عمدتا افراد ترنس و نان باینری بودند خودسوزی الا را یک اقدام سیاسی تعبیر می کنند و معتقد هستند نباید مرگش بی نتیجه بماند و فراموش شود: « ما هر روز در حال مردن هستیم، اسم ما را قبل از مرگمان فریاد بزنید نه در مراسم عزاداریمان، به ما اهمیت دهید، حمایت کنید، به ما فضا دهید. این کوچکترین کاریست که می‌توانید انجام دهید.

بر اساس تبلیغات دروغین جمهوری اسلامی، تصور اینکه ایران بهشت افراد ترنس است، باعث سخت شدن پروسه پذیرش پناهندگی افراد ترنس ایرانی در آلمان می شود.

 قانونی بودن جراحی تطبیق جنسیت بدون در نظر گرفتن اینکه هیچ قانون حمایتی قبل و بعد از پروسه ترنزیشن وجود ندارد، عقیم‌سازی اجباری و تحمیل جراحی ها برای قرارگرفتن در دوگانه زن و یا مرد، خشونت و تبعیض سیستماتیک و نبود آموزش و فرهنگ سازی از عواملیست در پروسه پناهندگی که از نظرها دور می‌ماند.

ما تاکید می‌کنیم، سازمان‌های حقوق بشری و حامی پناهجویان، به ویژه سازمان‌های فعال در زمینه حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی باید با ارائه گزارش های مستند از شرایط افراد این جامعه، اداره مهاجرت و امور پناهندگی را از تبعیض‌ها و خطراتی که جامعه ال‌جی‌بی‌تی را تهدید می کند آگاه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *