مغایرت برابری و صلح با ارزش‌های اسلامی چیست؟ لغو اجرای سند «۲۰۳۰» در ابتدای کار دولت ابراهیم رئیسی

دبیر شورای عالی فرهنگی خبر از دستور لغو اجرای سند «۲۰۳۰» توسط ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در ابتدای کار دولت سیزدهم خبر داده است.  وی همچنین خاطر نشان کرد: «هر نوع سند بین المللی و بالادستی که سیاست های تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نخواهد بود؛ باید گفت این مورد تنها به سند آموزش ۲۰۳۰ مربوط نمی شود بلکه هر سندی که با موازین جمهوری اسلامی ایران و ارزش های اسلامی در تعارض باشد لازم‌الرعایه نیست.»

سند ۲۰۳۰ چیست و چرا از نظر شورای عالی فرهنگی مغایر با ارزش های اسلامی است؟

 

برنامه کاری برای ۲۰۳۰ ، دگرگون کردن جهانمان: توسعه پایدار، موسوم به سند ۲۰۳۰، در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان قطعنامه‌ به تصویب رسید.  این قطعنامه ۱۷ دستور کار را برای توسعه پایدار به کشورهای عضو سازمان ملل توصیه می کند. این سند با همکاری گروه‌های متخصص بین المللی تدوین شده است، اما اعضا مجبور به اجرای آن نیستند و می‌توانند انتخاب کنند، یا آن را با شرایط خود منطبق کنند.

 

از برخی اهداف نامبرده در این سند می توان به اقدام برای پایان دادن به فقر، تضمین زندگی توام با دسترسی به سلامت برای همه و در همه سنین، تضمین آموزش با کیفیت برای همه افراد از اقشار با کیفیت‌های زندگی متفاوت و ایجاد و ترویج فرصت‌های یادگیری، دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران و کاهش نابرابری در درون کشورها اشاره کرد.

این سند برای «توانمندسازی همه افراد و ترویج حضور فعال همه اقشار جامعه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بدون توجه به سن، جنسیت، معلولیت، نژاد، اتنیک، مذهب، وضعیت اقتصادی و غیره تا سال ۲۰۳۰» نوشته شده است. 

 

بالا بردن کیفیت زندگی انسان‌ها، ترویج صلح و برابری مغایر با ارزش‌های اسلامی؟

با توجه به محتوای سند ۲۰۳۰ باید پرسید کدام قسمت از این اهداف مغایر با ارزش‌های اسلامی است که با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و سرکوب‌های سیاسی که در حال حاضر در جمهوری اسلامی در جریان است چنین مهم بوده که در ابتدای کار دولت ابراهیم رئیسی اقدام به لغو اجرای آن شده است.

پیش از این هم در دولت روحانی این سند بسیار خبرساز شده بود و موجی از نفرت‌پراکنی و خشونت علیه همجنسگرایان را دامن زده بود.

 

بر خلاف تبلیغات منفی جمهوری اسلامی، سند ۲۰۳۰ درباره ترویج همجنسگرایی نبوده و فقط از رفع تبعیض بر مبنای جنسیت در آموزش سخن می‌گوید.سند ۲۰۳۰  درباره تساوی حقوق و رفع تبعیض از فرصت‌های آموزشی برای همه انسان‌هاست. دختران، کودکان، زنان، همجنسگرایان هم انسانند و باید از تمام حقوق بشر خود بهره ببرند و اگر این موضوع کسی را می‌رنجاند باید در انسانیت خود شک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *