درگ، هنر مبارزه با کلیشه و قدرت جنسیتی

درگ، نوعی هنر منحصر به فرد است که در آن شخص به منظور اغراق در هویت جنسیتی خاص لباس های خاص می پوشه و آرایش میکنه، معمولاً برای نمایش جنس مخالف با جنسیت خود.

در حالی که هدف اصلی درگ اجرای نمایش و سرگرمی بوده، اما به تازگی از آن به عنوان بیان هویت و همچنین نمادی در جشن افتخار ال‌جی‌بی‌تی‌آی پلاس نیز استفاده میشه.  یک درگ شو معمولی شامل نمایش لب‌آهنگ یا لیپ سینک و یا رقص است و مجریان اغلب لباس، مو و آرایش مفصل و اغراق آمیز دارن.

درگ یعنی چی؟ 

 

«درگ» راهی برای بروز جنبه‌ دیگه‌ای از خود فرد برای افراد با جنسیت‌های متفاوت است.  درگ کردن یعنی اجرای نمایشی که غالبا بیش از حد اغراق‌آمیز از یک ظاهر زنانه و یا مردانه و سبک و زبان بدن متفاوتی برای ایجاد شخصیتی خارج از جنسیت روزمره فرد دارد. 

توضیحات بیشتر

درگ یک هویت جنسیتی نیست و باید بدونیم درگ کویین و درگ کینگ با افراد ترنس متفاوت هستن و لزوما هر فرد درگ کویین یا درگ کینگی از خانواده ال‌جی‌بی‌تی نیست. 

شاید بیشتر افرادی که درگ میکنن همجنسگرا باشن، اما در واقع می‌تونن هرگرایش جنسی یا هویت جنسیتی داشته باشن.هنرمندان درگ زیادی در تلاشن حس و شمایل چیزی که زنانگی و مردانگی تلقی میشه رو با درگ کردن، بشکنن.

فرق بین درگ کویین و درگ کینگ

درگ کویین معمولا شخصیه که زنانگی مخالف هویت جنسی خودش و درگ کینگ شخصیه که مردانگی مخالف هویت جنسی‌اش رو به نمایش میگذاره. 

این اصطلاح ممکنه به عنوان یک اسم یا به عنوان یک صفت در نمایش درگ استفاده بشه اما یه چند وقتیه که برای نشون دادن تنوع در نمایش درگ به جای درگ کویین یا کینگ از هنرمند درگ (drag artist) استفاده میشه.

درگ چطور بوجود اومد؟ 

اواخر قرن شانزدهم که تئاترهای شکسپیر روی بورس بودن صحنه‌ها شدیدا به کلیسا وابسته بودن و از قوانین مردسالارانه پیروی می‌کردند، فقط مردها اجازه داشتن روی صحنه بازی کنن پس اگر در نمایش نقش زنی هم وجود داشت، باز مردها باید با آرایش و لباس منتسب به زنان ظاهر می‌شدن تا داستان به مشکل نخوره. این دقیقاً اون هویتی نیست که ما امروز بهش میگیم “درگ “ اما برای شروع خوب بود. 

با اینکه هنرمند درگ از روی ضرورت شروع به کار کرد اما به این معنی نیست که ازش لذت نمی‌بردن. 

این در حالیست که تاریخ درگ به دوران قبل از دودمان تانگ در چین می‌رسد، یعنی چیزی حدود سال‌ ۶۲۰ میلادی, اما بیشتر  زنان در لباس‌های منتسب به مردان به خصوص در اپراها ظاهر می‌شدند. این اقدام متاثر از دوران فرمانروایی امپراتریس وو زتیان، زنی که در تاریخ دوران دودمان تانگ نقش بسیار متحولانه‌ای داشت، بود. با تغییر دین رسمی به بودیسم زنان را از بند قوانین سخت‌گیرانه کنفسیوس رها کرد و سبب شد تا زنان در هنر، اجتماع و سیاست بیشتر فعال شوند.

اولین نمایش و فشن شو درگ

اولین کسی که خودش و «ملکه درگ» معرفی کرد ویلیام دورسی سوان برده زاده‌ایی بود که در دهه۱۸۸۰ میزبانی شو درگ در واشنگتن شروع کرد اما کمی بعد به جرم ایجاد فاحشه خانه به ۱۰ ماه زندان محکوم شد. بعدها رقص معروف درگ به نام Vogue که اسمش از مجله ی وگ  معرف مد و فشن گرفته شده، برای اولین بار در موزیک ویدیو مدونا با آهنگی با همین نام در سراسر آمریکا دیده شد . این رقص که همیشه پشت درهای بسته و مهمانی‌های درگ خصوصی هارلم  اجرا می‌شد، به  یک باره شهرت جهانی پیدا کرد. در طول سال‌ها، تالار رقص هارلم همچنان به عنوان یک مکان پر جنب و جوش هنر، فعالیت و فرهنگ ال‌جی‌بی‌تی باقی ماند.  بنابراین تعجب آور نیست که هارلم زادگاه “وگ” بوده است، یک شکل رقص بسیار هماهنگی که توسط جوامع ال‌جی‌بی‌تی سیاه و لاتین ایجاد شده است.

چند شخصیت درگ بشناسیم:

Wang newton – ونگ نیوتن

ونگ نیوتن یک درگ کینگ حرفه‌ای و آسیایی است. او که از خانواده ال‌جی‌بی‌تی است تلویزیون یوتیبوی «ونگ تی.وی» را راه انداخته.  

روپاول – Rupaul  

که خودش رو ملکه‌ درگ می‌دونه و شو معروف drag race رو تولید و اجرا میکنه. 

 همانطور که خود RuPaul می گوید، درگ چیزهای بیشتری نسبت به تقلید از یک زن است: “من مانند یک زن لباس نمی پوشم.  من مثل یک درگ کویین لباس می پوشم! “

 هنر درگ  محبوبیتش، بعد از برنامه  Rupaul’s Drag Race، یک شو تلویزیونی واقعی که درگ کویین ها برای انتخاب سوپراستار بعدی درگ رقابت می کنند، به طور فزاینده‌ای بیشتر شده است.

روپاول در فصل اول تا چهارم برنامه‌اش، شدیدا بر این باور بود که شرکت کننده‌ها، حتما باید مردان سیسجندر  و همجنسگرا باشند. اما چندی بعد با حضور چندین زن ترنس به عنوان هنرمند درگ اعتراف کرد که هنر درگ فراتر از گرایش جنسی ‌و هویت جنسیتی افراد است. 

در فصل اخیر Rupaul drag race ، یک هنرمند درگ مرد ترنس دیده می‌شود که باعث شعف  و همچنین تعجب بسیاری از طرفداران این برنامه شد. 

این فصل همچین سورپرایز دیگری را هم به همراه داشت؛ اصلاح معروف rupaul در ابتدای هر قسمت این برنامه از « آقایان، موتور های خود را به کار بیندازید و کاری کنید که بهترین زن  برنده شود» به «مسابقه دهندگان، موتور های خود را به کار بیندازید و کاری کنید که بهترین هنرمند درگ برنده شود.» تغییر کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *