ورزشکاران کوییر حاضر در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

حداقل ۱۶۹ ورزشکار زن و مرد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنسجندر کوییر و نان باینری برای بازی های المپیک تابستانی راهی توکیو شدند که بیش از سه برابر تعداد شرکت کنندگان در بازی‌های ریو ۲۰۱۶ است.

 تعداد ورزشکاران جامعه ال‌جی‌بی‌تی که در توکیو حضور دارند بیش از تعداد ورزشکاران کوییری است که در تمام بازی‌های المپیک گذشته – تابستان و زمستان – آشکارا حضور داشتند.

 تعداد زنان حاضر در این فهرست با اختلاف یک به هشت از مردان بیشتر است، تنها فوتبال زنان دارای بیش از ۴۰ بازیکن کوییر است.این روندیست که در المپیک گذشته مشاهده شد و بازتاب دهنده حضور بیشتر ورزشکاران ال‌جی‌بی‌تی  در ورزش‌های برگزیده‌ی خارج از رقابت‌های المپیک هم هست.

 یک ورزشکار برای قرارگرفتن در فهرست ورزشکاران المپیکی آشکارا کوییر Outsports باید علنا در رسانه‌ها ظاهر شده و یا به وضوح در رسانه‌های اجتماعی به کوییر بودن خود اشاره کرده باشد.

متاسفانه با توجه به شرایط حاکم در ایران، افراد ال‌جی‌بی‌تی با تبعیض‌ها و خشونت‌های متفاوتی در محیط ورزشی روبه‌رو هستند که باعث باز ماندن آن‌ها از رقابت‌های جهانی و پیشرفت در رشته‌های ورزشی می‌شود. افرادی که در صورت آشکار کردن هویت جنسی و یا جنسیتی خود با خطراتی از حذف تا دستگیری مواجه هستند.

 استفانی دولسون، بسکتبالیست از ایالات متحده

  استفانی دولسون بسکتبالیست ۲۹ ساله‌ آمریکایی، تصمیم گرفت به شیوه‌ای کاملاً علنی ظاهر شود و با مجله ای اِس پی اِن(ESPN) در مورد زندگی‌اش  صحبت کرد.

او گفت به این نتیجه رسیده که به این که مردم درباره او چه فکری می‌کنند، اهمیتی نمی‌دهد:« من می‌دانم که هستم و برایم مهم نیست که مردم درباره من چه قضاوتی کنند. .دختران زیادی وجود دارند که هنوز با چیزی که هستند در کش‌مکشند. ما به افراد آشکارا ال‌جی‌بی‌تی نیاز داریم به این دلیل که آن دختران متوجه باشند این مهم است که با بی توجهی به کلیشه‌ها خودشان باشند. من با آشکارسازی  به آن‌ها الگویی را می دهم  که هرطور که خود را هویت‌یابی می کنند، برای حمایت و پشتیبانی مسائل حوزه ال‌جی‌بی‌تی‌ از من الهام بگیرند.»

 کلی هرینگتون بوکسور از ایرلند

 کلی هرینگتون  بوکسور ۳۱ ساله، به عنوان یکی از پرچمداران تیم ایرلند برای مراسم افتتاحیه بازی های المپیک توکیو حضور پیدا کرد. کِلی بیش از یک دهه است که با شریکش «مندی لافلین» زندگی می کند. مندی از سابقه‌‌ای طولانی تر در مبارزه در بوکس  برخوردار است اما اکنون مربیگری می کند.

 مارتین هارکمنز، قایقران از  هلند

مارتین هارکمنز ۲۳ ساله، قایقران سابق دانشگاه کالیفرنیا‌ست، او امسال در المپیک توکیو برای زادگاهش، هلند رقابت می کند. مارتین در پستی اینستاگرامی با عنوان “ماه افتخار” به دوجنسگرا بودن خود اشاره کرد. او  قبلاً هم به المپیک راه یافته است ولی این بار به عنوان ورزشکار آشکارا کوییر حضور دارد.

  او در حضور خانواده، هم تیمی ها و دوستانش آشکارسازی کرده بود، اما این اولین باریست که در مورد گرایش جنسی خود در ملا عام صحبت می کند.

 مارکوس تورمایر، شناگر از کانادا

 شناگر المپیکی در زمان آشکارسازی به عنوان یک فرد همجنسگرا، در اوج عملکرد خود بود.

 مارکوس تورمایر می گوید: «بعد از اینکه دیوارهای اطرافم را شکستم  و به تیم آمدم، احساس کردم که بالاخره می توانم خودم باشم.»

«پنهان کردن هویت جنسی‌ام باعث حواس پرتی من در تمرین ها شد و روابطم با هم تیمی‌هایم را نیز تحت تاثیر قرار داد. بعضی روزها از ترس اینکه هویتم لو برود از رفتن به استخرسربازمی‌زدم، سر تمرین‌ها دیر حاضر می شدم و مجالس اجتماعی و تمرینات را زودتر ترک می کردم. بعضی روزها حتی ذهنم درگیر می شد و از خود می‌پرسیدم چرا شنا می‌کنم و از اهدافم می‌ترسیدم. اما حالا، احساس رهایی می‌کنم و از همیشه خوشحال ترم.»

 تام بوسورث دونده ماراتن از انگلستان

 در عرض یک سال، زندگی تام باسورث ۳۱ ساله، از خواستگاری از دوست پسرش در المپیک به تلاش برای پایان دادن به زندگی خود تبدیل شد.

 هنگامی که تام نوجوان بود، بی‌رحمانه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت.  او به خاطر لاغر بودن و همجنسگرا بودنش مورد تمسخر قرار می‌گرفت. در یک مورد، گروهی از قلدرها سر او را به پنجره کوبیدند. بار دیگر، یک بچه به او گفت که پدرش قصد دارد بوسورث را آتش بزند. حالا او یک قهرمان ملی است و امسال برای کسب مدال در المپیک توکیو خواهد دوید.

 ربکا کاترین کویین، فوتبالیست از کانادا

 توکیو، برای کوین ۲۵ ساله، هافبک تیم فوتبال زنان کانادا در بازی افتتاحیه وزن احساسی بیش‌تری نسبت به بازی‌های قبلی المپیک داشت. او که سال گذشته به عنوان یک فرد ترنسجندر آشکارسازی کرد، در المپیک ریو مدال برنز را کسب کرده است. کوین اولین ورزشکار ترنسجندری بود که در فوتبال المپیک شرکت کرد.

 کوین، که خود را نان‌باینری هویت یابی و از ضمیر «آنها» استفاده می کند، احساسات خود را در اینستاگرام اینگونه نشان داد: «من از دیدن کویین ( اشاره به خودش ) در ترکیب اصلی و اعتبارش احساس غرور می‌کنم . غمگینم که المپیکی هایی مانند من، قبل از من قادر نبودند به خاطر هویت‌شان  در دنیای واقعی‌شان زندگی کنند. من به این تغییر خوشبین هستم. تغییر در قانون‌گذاری، تغییر قوانین، ساختارها و طرز فکر.»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *