رای دادگاه عالی اسرائیل به استفاده زوج‌های همجنس از رحم اجاره‌ای

زوج‌های همجنس اسرائیلی می‌توانند از طریق رحم اجاره‌ای در داخل کشور اسرائیل صاحب فرزند شوند. حامیان این اقدام که معتقد هستند این گامی برای تقویت تحقق برابریست،آن را تحسین کردند و منتقدان آن را به عنوان اقدامی  که باعث از بین رفتن ارزش‌های خانواده است مورد انتقاد قرار دادند.

دادگاه عالی اسرائیل حکمی مبنی بر حذف  محدودیت‌های مربوط به رحم اجاره‌ای برای زوج‌های همجنس و مردان مجرد در کشور یهود در شش ماه آینده داده است. 

تصمیم این دادگاه، به ریاست قاضی اِسترهایوت، پیامد نبردی است که بیش از یک دهه از آغاز آن می‌گذرد. 

اسرائیل، زمینه حقوق جامعه‌ ال‌جی‌بی‌تی در خاورمیانه پیشرو است و مردان آشکارا همجنسگرا در پارلمان این کشور مشغول به کار هستند، اما تاکنون استفاده از رحم اجاره‌ایی برای زوج‌های همجنسگرا و مردان مجرد مجاز نبود. اما در همین حال، نفرت پراکنی دولتی و مذهبیون علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی آشکارا صورت می‌گیرد و برخوردی با عاملین اتفاق نمی‌افتد. بر اساس گزارشی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد :«قانون اساسی اسرائیل  حقوق اساسی شهروندی  را تأمین نمی‌کند و مذهب و دولت به طور کامل از هم جدا نشده‌اند.  ثانیاً، سیاستمداران و گروه‌های تحت فشار به نمایندگی از جوامع محافظه کار درون  دولت علیه هم کار می کنند و مانع دستیابی جامعه ال‌جی‌بی‌تی به برابری می‌شوند.

 برنامه‌های نظامی و امنیتی اغلب مسائل حقوق شهروندی را برای افراد ال‌جی‌تی‌بی‌تی انکار کرده و آنها را “بی اهمیت ” می‌دانند.»

افرادی که تا به حال نمی‌توانستند در اسرائیل صاحب فرزند از طریق رحم اجاره‌ایی شوند، در کشورهایی از جمله هند، نپال، تایلند و ایالات متحده به راه حل‌های دیگر متوسل می‌شدند. 

رحم اجاره‌ای یعنی یک فرد دارای رحم  می‌پذیرد برای شخص یا زوج دیگری بچه دار شود. این عمل در اسرائیل در سال ۱۹۹۶ قانونی شد، در ابتدا فقط برای زوج‌های غیرهمجنس و سپس زنان مجرد نیز می‌توانند از رحم اجاره‌ایی استفاده کنند. 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *