شش‌رنگ همبسته با قیام خوزستان – انا عطشان

شش‌رنگ، ۲۸ تیر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۹ جولای ۲۰۲۱:

در روزهای گذشته در استان خوزستان شاهد اعتراضات گسترده خصوصا ملت عرب منطقه به وضعیت بی‌آبی شدید در این منطقه بوده‌ایم.

با توجه به اعمال تبعیض و سرکوب گسترده ملیت‌های ساکن جغرافیای سیاسی ایران، بسیار مهم است که جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران نیز که تحت سرکوب و فشار سیستماتیک جمهوری اسلامی قرار دارد،  این تبعیض‌ها را شناخته و در جهت اعلام همبستگی و تمرکز بر روی نقاط مشترک پافشاری کند.

بدون شک افراد ال‌جی‌بی‌تی  عرب سرکوب مضاعفی را تحمل می‌کنند و به رسمیت شناختن این فشار مضاعف توسط جامعه کوییر غیر عرب موجب ایجاد فضایی امن برای همدلی و اتحاد بیش‌تر خواهد شد.

 

عقیل عبیات فعال همجنسگرای عرب در رابطه با حضور جامعه ال جی بی تی در این اعتراضات به شش‌رنگ گفته است: «در میان معترضین عرب  به وضعیت فقیرسازی و بی‌آبی ملت عرب در این منطقه جامعه ال‌جی‌بی‌تی نیز حضور دارد، اینکه جامعه ال جی بی تی در وضعیت جرم‌انگاری حیات و رفتارش نمی‌تواند آشکارسازی کند به معنای عدم حضورش نیست.» عقیل عبیات در ادامه اضافه کرد که «او خود به عنوان یکی از دریافت‌کنندگان خبر‌های اعتراضات به بی‌آبی از چند تن از افراد جامعه ال جی بی تی عرب ویدیو و خبر دریافت کرده‌است.»

 

مسئله جامعه کوییر و زنان در هم گره خورده و همراهی و همصدایی مدافعین حقوق زنان و جامعه کوییر و توجه به حساسیت های و دغدغه های اقلیت های جنسی و جنسیتی از سوی فمینیست‌ها بسیار مهم است و در حقیقت فمینیسم بدون توجه به دغدغه ها و موضوع  جامعه کوییر کامل نیست.

 

هیفا اسدی، فمینیست عرب، در این مورد به شش‌رنگ گفت: «زنان و کودکان عرب به شکل ويژه‌ای مورد خشونت سیاست‌های بی‌آبی و سرکوب می‌شوند. مادران داغداری که فرزندان خود را به واسطه این خشونت عریان حکومتی از دست می‌دهند و مصائبش به تنهایی می‌جنگند، در بسیاری از موارد در پوشش خبرهای اعتراضات مشاهده‌پذیر نیستند.» هیفا اسدی در ادامه اضافه کرد: «چنانچه می‌بینیم در سا‌‌ل‌های گذشته هر بار حضور زنان در این اعتراضات پررنگ‌تر می‌شود.»

 

میثم آل مهدی، از رهبران اعتصابات کارگری فولاد اهواز در آبان ۹۷ و از فعالان کارگری عرب، در مورد این اعتراضات به شش‌رنگ گفت:« تا کنون ۴ کشته و ده‌ها زخمی نتیجه برخورد نیروهای سرکوب با اعتراضات به حق مردم این مناطق به سیاست‌های فقیرسازی و بی‌آبی بوده است.»  

 

شش‌رنگ ضمن اعلام همبستگی خود با مردمان معترض عرب و غیر عرب این منطقه اعلام می‌کند که سیاست‌های فقیرسازی سیستماتیک و به حاشیه راندن مردمان بومی این مناطق سیاست‌هایی در راستای از بین بردن حقوق دموکراتیک آن‌ها و همینطور استثمار منابعشان است. شش‌رنگ معتقد است، جامعه ال‌جی‌بی‌تی  تک هویتی نیست و بدین واسطه سرکوب‌های اقتصادی، مذهبی، اتنیکی، اجتماعی و سیاسی مختلف به «ما» مربوط است. ما رها نخواهیم شد اگر هویت‌های چند‌گانه و تقاطعی خود پی‌نبریم و به نیازهایمان در این رابطه پاسخ ندهیم. رهایی ما در گرو رهایی یکدیگر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *