فریاد ال‌جی‌بی‌تی ترکیه،«ساکت نمی‌مانیم، نمی‌ترسیم و اطاعت نمی‌کنیم»

امسال  نیز چون هفت سال گذشته برگزاری هفته‌ی افتخار اقلیت های جنسی و جنسیتی( LGBTQ ) که در ماه ژوئن  برگزار می شود، در استانبول ممنوع اعلام شد. 

با وجود این ممنوعیت که از سال ۲۰۱۴ تا امروز در استانبول ادامه داشته است، افراد ال جی بی تی  و فعالان  این حوزه اعلام کردند که این ممنوعیت را نادیده   می‌گیرنده و با راه انداختن طوفان توییتری که با هشتگ (پیک نیک را نمی‌توان ممنوع کرد)(#picnic cannot be banned) همبستگی خود را نشان داده و با حضورشان در خیابان های استانبول، یکدیگر را پیدا خواهند کرد.

برگزار کنندگان روزهای افتخار جامعه ال جی بی تی در ترکیه قرار بر این بود در ۲۲ ژوئن  در جزیره‌ی هیبلی آدا طی یک برنامه پیک نیک دور هم جمع شوند که با برخورد پلیس مواجه می‌شوند. آنها این قرار را به  تجمع در پارک ماچکا تغییر می‌دهند و  با برخورد شدید پلیس و سرکوب حاضرین مواجه  شدند.
پلیس به جستجوی کیف‌های شرکت کنندگان پرداخت تا  عناصرو وسائل  رنگین‌کمانی همراه آن‌ها را پیدا کند.

در ادامه فشار به شرکت کنندگان، پلیس به کمیته برگزاری پراید گفته است: « برگزاری این رویداد ممنوع است  و اگر حاضرین پرچم‌های رنگین‌کمانی را جمع نکنند؛ پلیس مجبور به بیرون راندن افراد از پارک می شود.

با مقاومت حاضرین و شرکت کنندگان، پلیس با خشونت به آن‌ها حمله کرده و درگیری اتفاق می‌افتد.

 فرمانداری استانبول  دلایل این ممنوعیت را «جلوگیری از بی نظمی عمومی، بهم خوردن امنیت جامعه و نگهداری از سلامت و اخلاق عمومی» ذکر کرده است.

 

در پی این اتفاق، بر اساس اخبار منتشر شده از طرف سازمان «کائوس جی‌ال» ، از سازمان‌های  فعال حقوق افراد ال‌جی‌بی‌بی در ترکیه، افراد ال‌جی‌بی‌تی در استانبول طی فراخوانی گردهمایی را در میدان تقسیم استانبول برنامه ریزی می‌کنند. کمیته هفته افتخار ال‌جی‌بی‌تی‌آی و برخی و کلا خواستار ملاقات و مذاکره با پلیس شدند، اما پلیس این  درخواست را رد کرده است. طی حمله‌ها‌ی پلیس که ده‌ها نفر در آن دستگیری شدند، تصاویری از خشونت و برخورد شکنجه‌آمیز پلیس با تظاهرات کنندگان انعکاس شدیدی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

تظاهرات کنندگان ضمن اعتراض به برخورد پلیس با افراد ال‌جی‌بی‌تی شعارهایی مثل «ما ساکت نمی مانیم، ما نمیترسیم و اطاعت نمی کنیم» مقاومت و همبستگی خود را سر می‌دهند.

این روزها همچنین  اعلام شده که افراد ال جی بی تی  اجازه ندارند به پارک «ماچکا» وارد شوند. پلیس در اطراف پارک در حال گشت زنی دیده می شود و با افرادی که از نما های رنگین کمانی روی لباس ، کیف و وسایل خود استفاده می‌کنند برخورد می‌کند. پلیس از آنها می‌خواهد آن ها را جدا کنند و یا حتی از آنها خواسته شده ماسک های رنگین کمانی خود را در شرایطی که هنوز پاندمی ادامه دارد، در آورند.

همچنین کیف و وسایل افرادی که مشکوک به برگزاری و یا حضور در اجتماعات ال جی بی تی  هستند را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

 

برگزاری جشن‌های افتخار جامعه ال جی بی تی در ترکیه از سال ۲۰۱۴ و پس از گره خوردن اعتراضات پارک گیزی و جشن‌های افتخار به بهانه «حفاظت از نظم عمومی» با سرکوب جریان‌ اسلامگرای ترکیه مواجه شده و مدام غیر قانونی اعلام می‌شود. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *