افزایش حملات ال‌جی‌بی‌تی ستیزانه در آذربایجان و واکنش جامعه مدنی

در طول هفته‌های گذشته حملات ال‌جی‌بی‌تی ستیزانه در آذربایجان اوج گرفته‌اند. بیش از هفت مورد حمله به افراد ال‌جی‌بی‌تی در طول دو هفته گذشته به پلیس آذربایجان گزارش شده است. برخی فعالان مدنی در آذربایجان اما به بی‌تفاوتی دولت در برابر این حملات اعتراض کرده و خود دولت را مسئول این وضعیت می‌دانند.

بنا بر گزارش مفصلی که در تاریخ  ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ در «کائوس جی‌ال» منتشر شده است، در طول دو هفته گذشته دست کم ۹ نفر از افراد جامعه ال جی بی تی در آذربایجان مورد حمله‌های ال جی بی تی ستیزانه قرار گرفته‌اند.  موج افزایش حملات خصمانه علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در سراسر کشور آذربایجان در هفته‌های گذشته با آغاز ماه افتخار همزمان شد. 

الی ملیکوو، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در مصاحبه با «کائوس جی ال»، که نهادی مربوط به دفاع از حقوق جامعه ال جی بی تی ترکیه است، به این حملات و مسئولیت و نقش دولت در ادامه این خشونت پرداخت.

الی ملیکوو، با تشریح و توضیح شروع این حملات و روایت‌های خشونت دیدگان و دادن یک سیر خطی از شدت گرفتن این حملات در هفته‌های گذشته، به رابطه افزایش گرفتن این خشونت‌ها و کانال‌های تازه تاسیس تلگرامی که علیه جامعه ال جی بی تی فعالیت می‌کنند، پرداخت.

ملیکوو با تأکید بر اینک آذربایجان در هفت سال گذشته تا سال ۲۰۲۱ در شاخص مربوط به حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی در میان ۴۹ کشور اروپایی در «آخرین  رتبه جدول»  قرار دارد، گفت که در پشت این حملات اخیر علیه جامعه  ال‌جی‌بی‌تی،  نفرت پراکنی اجتماعی و ساختار سیاسی وجود دارد. 

ملیکوو در ادامه برای توضیح مسئولیت دولت می‌گوید: «در پس هر یک از این فشارها، هراس از جامعه ال جی بی تی و ساختار سیاسی نهفته است. اگر علیرغم حملات  نفرت‌پراکنانه اقدامات احتیاطی انجام نشود، اگر پلیس از کسانی که مرتکب خشونت می شوند محافظت کند، اگر حملات امروز نیز ادامه یابد، دیگر  این روندی تصادفی نیست.  چرا که  در این مسیر این اتفاقات تشدید می‌شوند و جایگزین یکدیگر می شوند.  بزرگترین مجرم دولتی است که به راحتی حقوق اساسی انسان را نقض می کند، از افکار عمومی سواستفاده استفاده می کند و تبلیغات ضد ال‌جی‌بی‌تی را در تلویزیون و سایت های خبری دست سوم انجام می دهد.»

ملیکوو در ادامه از  جامعه جهانی و سازمان‌های ال‌جی‌بی‌تی خواست که نسبت به این خشونت علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در آذربایجان واکنش تندی نشان دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *