رئیس جمهور منتخب! ابراهیم رئیسی کیست؟

ابراهیم رئیسی، کاندیدای نزدیک به علی خامنه‌ای بر اساس آمار ادعایی وزارت کشور با کسب حدود ۱۸ میلیون رای به عنوان رییس جمهور انتخاب شد. در برهه‌های زمانی متفاوت ممکن است نام رئیسی با عناوین تولیت آستان قدس رضوی، عضو تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری و دادستان کل کشور و رییس قوه قضاییه … به گوشتان خورده باشد.  بسیار مهم است بدانید ابراهیم رئیسی یکی از ناقضان حقوق بشر و در لیست تحریم‌های ایالات متحده است.

 

نکته بسیار مهم که باید در مورد رییس جمهور آینده جمهوری اسلامی بدانیم به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷  و کشتار، شکنجه و سرکوب معترضان در آبان ۱۳۹۸ برمی‌گردد. در بخشی از موارد نقض حقوق بشر توسط ابراهیم رییسی در بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر به نام «چهره جنایت» می‌خوانیم:

«رئیسی به‌عنوان جانشین وقت دادستان تهران فرستاده ویژه قضایی رهبر در سال ۱۳۶۷، عضو کمیته‌‌ای موسوم به «هیئت مرگ» بود که پس از چند سوال درباره عقاید سیاسی و یا مذهبیِ زندانیان، تصمیم به اعدام یا زنده ماندن آن‌ها می‌گرفت. این هیئت حکم اعدام بیش از هزار زندانی سیاسی را در زندان‌های اوین و گوهردشت صادر کرد. در مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷، چندین هزار زندانی سیاسی در ایران، با فتوای روح‌الله خمینی و تصمیم مقامات قضایی و اطلاعاتی اعدام شدند..» 

همچنین «به عنوان رئیس قوه قضائیه، رئیسی در صدور احکام ناعادلانه یا غیر قانونی برای شرکت کنندگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ از جمله تنفیذ حکم اعدام مصطفی صالحی و نوید افکاری به رغم عدم وجود شواهدی مبنی بر ارتکاب جرم به غیر از اعترافات اجباری متهمان که طبق اظهارات مکرر آنان تحت شکنجه و فشار شدید اخذ شده بود مسئولیت مستقیم دارد.» 

این تنها دو مورد از نقض گسترده و جدی حقوق بشر توسط رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامیست!

ابراهیم رئیسی در بسیاری کشورها  به دلیل ارتکاب به جنایت و نقض جدی حقوق بشر می تواند تحت عنوان جنایت علیه بشریت محکوم شود. اما آیا این امر باعث محدودیت ابراهیم رئیسی در سفرهای خارجی می‌شود؟ اصل مصونیت روسای کشورها و دولت‌ها مانع دستگیری و پیگرد قضایی او در کشورهای خارجی می‌شود. تنها راه ممکن برای محکومیت ابراهیم رئیسی، تشکیل پرونده علیه او به صورت موازی در کشورهای مختلف است که به محض پایان دوران مصونیتش بتوان از او شکایت و او را در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *