به حکومتی که انسانم نمی داند رای نمی‌دهم!

۹۲ درصد از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در انتخابات شرکت نخواهند کرد،

۷۹ درصد خواستار تغییرات سیاسی بنیادین هستند.

در حالی که آخرین نظرسنجی های انجام شده در ایران از مشارکت حدود ۴۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری حکایت می‌کند، نظرسنجی شش رنگ نشان می‌دهد که تنها ۳.۷ درصد از اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در انتخابات شرکت خواهند کرد و۴.۴ درصد آنان نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند. براساس گزارش نتایج نظرسنجی شش رنگ در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، که در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ انجام شده، در مجموع ۶۲۴ نفر از افراد ال‌جی‌بی‌تی نظر داده اند که از این میان ۵۱۶ نفر بالای ۱۸ سال و واجد شرایط رای دادن بوده اند که ۴۰۹ نفر آن ها در ایران و ۱۰۷ نفر در خارج از ایران زندگی می‌کردند و ۴۷۴ نفر آنان اعلام کرده‌اند که قطعا رای نخواهند داد.

مخالفت با جمهوری اسلامی، اعتقاد به این که با رای دادن هیچ تغییری در شرایط ایجاد نمی شود، واقعی نبودن انتخابات و معلوم بودن نتایج آن از قبل، و نادیده گرفتن حقوق زنان و افراد ال‌جی‌بی‌تی از جمله دلایلی است که شرکت‌کنندگان برای عدم رای دادن اعلام کرده‌اند.

جزییات منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که  تنها ۴.۴ درصد واجدان شرایط مقیم ایران و یک درصد وجدان شرایط مقیم خارج از ایران اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۵.۱ درصد واجدان شرایط مقیم ایران و ۲ درصد واجدان شرایط مقیم خارج از کشور هنوز تصمیم نگرفته‌اند. با وجود اینکه همه کسانی که اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند کاندیدای مطلوبشان را ذکر نکرده‌اند، اما رییسی (۱۵ نفر) و با فاصله زیاد پس از او به ترتیب همتی (۳ نفر)، رضایی (۲ نفر) و جلیلی (۱ نفر) در میان کاندیداهای مطلوب شرکت‌کنندگان عنوان شده‌اند. سایر کاندیداها در میان گزینه‌های مطلوب اندک اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی که قصد شرکت در انتخابات را دارند نبوده‌اند. بیش از ۹۰ درصد واجدین شرایط مقیم ایران و ۹۷ درصد واجدین شرایط مقیم خارج از ایران اعلام کرده‌اند که رای نخواهند داد.

در این نظرسنجی، افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی از ۸۵ شهر ایران شرکت کرده اند و ۴۶ درصد آنان متعلق به یکی از گروه های اتنیکی (ترک، کرد، عرب، لر، بلوچ و…) و نزدیک به ۱۴ درصد آنها متعلق به یکی از اقلیت‌های مذهبی بوده‌اند.

همچنین از تمامی ۶۲۴ نفر شرکت کننده در نظرسنجی سوال شده که آیا تحقق حقوق بشر در جمهوری اسلامی را ممکن می‌دانند. پاسخ اکثریت ۸۱ درصدی شرکت کنندگان به این سوال خیر بوده است، ۳.۵ درصد پاسخ بله، ۷.۵ درصد پاسخ تا حدودی و ۸ درصد پاسخ نمی‌دانم به این سوال داده‌اند. شرکت کنندگان در جواب به این سوال که آیا فکر می‌کنید تحقق حقوق ال‌جی‌بی‌تی در جمهوری اسلامی ممکن است؟ نیز با ۷۹ درصد به آن پاسخ منفی، ۸ درصد بله، ۸ درصد تا حدودی و ۵ درصد نمی‌دانم نظرات مشابه داشته‌اند.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شده که گزینه‌های مطلوب خود برای تغییرات سیاسی در ایران را انتخاب کنند. در مجموع بیش از ۷۹ درصد شرکت کنندگان تغییرات سیاسی بنیادین که منجر به رفتن جمهوری اسلامی شود را انتخاب کرده‌اند که در این میان، “سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق مردم” گزینه افراد بیشتری بوده و پس از آن با فاصله زیاد گزینه “تغییر نظام از طریق دخالت دولتهای خارجی” قرار داشته است.

تنها ۲۱ درصد از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تغییرات سیاسی مطلوب خود را با گزینه‌هایی در چارچوب جمهوری اسلامی می‌خواسته‌اند که در آن میان، بیشتر فراوانی را “تغییر قانون اساسی و حذف ولایت فقیه” داشته و پس از آن به ترتیب “اصلاحات در چارچوب قانون اساسی” و “تغییر رهبر” قرار داشته است.

شادی امین، مدیر شش رنگ می گوید: “نتایج این نظر سنجی ضمن اینکه فاصله عمیق میان نگاه بخشی از جامعه که به‌طور سیستماتیک حذف و به حاشیه رانده شده به انتخابات، سیاست و کلیت جمهوری اسلامی را با بخش‌های دیگر جامعه نشان می‌دهد، برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران بسیار امیدوار کننده است. مدتها بود این جامعه به‌دلیل فشارهای وسیع اساسا در مسائلی مثل انتخابات و یا موضوعات سیاسی دیگر دخالتگری نداشت و بیشتر درگیر شناخت از خود و تلاش برای پذیرش اجتماعی بود. امروز این میزان از اعتماد به نفس، علی‌رغم تداوم آن سرکوب و تبعیض‌ها، بیانگر درک این جامعه از شیوه حل معضلاتش است. طرح خواست تغییرات بنیادین در نظام سیاسی کشوراین برای ما پیام روشنی دارد و به نظر می آید با نسل جدید و اندیشه ورزتری از کنشگران این حوزه روبرو خواهیم بود.”

برای خواندن گزارش کامل نتایج نظرسنجی شش رنگ در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ اینجا را کلیک کنید.

متن کامل گزارش کامل نتایج نظرسنجی شش رنگ در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، «به حکومتی که انسانم نمی داند رای نمی‌دهم!»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *