توجه به سلامت زنان لزبین، دوجنسگرا و ترنس در روز ۲۸ ماه می – روز جهانی کنشگری برای سلامت زنان

۲۸ می روز جهانی کنشگری برای سلامت زنان شناخته شده است. از زمان شروع این مناسبت در سال ۱۹۸۷، این روز همه ساله با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. موضوعات سال‌های گذشته شامل دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، زنانه شدن فقر، دسترسی به سقط جنین امن، زنان و اچ آی وی/ ایدز، خشونت علیه زنان به عنوان یک خطر جدی سلامتی در جهان، و بهداشت جنسی و باروری افراد جوان بوده است.

موضوع سال ۲۰۲۱ پایان دادن به همه‌گیری تبعیض و تضمین به رسمیت شناختن بهداشت جنسی و باروری به عنوان یک حق اساسی است. 

کوید ۱۹ بر زندگی همه‌ی ما تأثیر داشته است ولی همه به یک اندازه از آن متأثر نشده‌اند. این مسئله بیشتر سلامت زنان را به خطر انداخته‌است بخصوص زنانی که در نیم کره‌ی جنوبی زمین زندگی می‌کنند. پاندمی باعث آشکار شدن و تشدید نابرابری‌های جنسیتی شد. این نابرابری‌ها به شکل‌های مختلف در شرایط و نواحی خاص ظهور می‌کند و در حوزه‌های مختلف باعث ضایع شدن حقوق زنان می‌شود. از جمله‌ی این حقوق می‌توان حق زندگی، سلامت، اختیار بر بدن، برابری، عدم تبعیض و دوری از خشونت را نام برد. 

قسمتی از جامعه‌ی زنان را جامعه‌ی ال‌بی‌تی تشکیل می‌دهد که با چالش‌ها و تبعیض و خشونت‌های مضاعف روبه رو هستند. در ایران به دلیل به رسمیت نشناختن همجنسگرایی زنان، مراکز و خدمات بهداشت جنسی و باروری شناخت درستی از نیازهای زنان لزبین و دوجنسگرا ندارند و در نتیجته این مراکز مکان امنی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ی جنسی زنانی که با زنان رابطه دارند نیستند.

 از طرفی به دلیل حاکم بودن نظام دوقطبی جنسیتی و الزام عقیم‌سازی جنسی برای به رسمیت شناخته شدن هویت زنان ترنس، اساسا حق باروری در بسیاری از زنان و مردان ترنس از آنها گرفته می‌شود. 

در روز کنشگری برای سلامت زنان یادآور می‌شویم که نیازهای زنان بسته به شرایط و هویت‌های متنوعی که دارند تنها با در نظر گرفتن این تنوع قابل صورت‌بندی و پیگیریست.  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *