همه‌جنسگرایی/ پنسکشوالیتی

۲۴ ماه می مصادف با ۳ خرداد، روز جهانی مشاهده‌پذیری افراد همه‌جنسگرا یا پنسکشوال است. به همین مناسبت در  ادامه  اطلاعاتی در مورد گرایش جنسی همه‌جنسگرایی برایتان آماده کردیم را می خوانید.

پنسکشوال یا همه‌جنسگرا به فردی گفته می شود که در روابط جنسی و عاطفی خود بر روی هویت جنسیتی و جنسی فردی که به او علاقه دارد تمرکز نمی کند.

کلمه پنسکشوال از(pan) یک کلمه یونانی به معنی (همه) گرفته شده است. بسیاری از افراد پنسکشوال معتقدند که جذب روحیات و اخلاق طرف مقابلشان می‌شوند و هیچ محدودیتی در جنسیت افرادی که به آنها تمایل نشان می‌دهند وجود ندارد.

افراد همه‌جنسگر (پنسکشوال) توانایی دوست داشتن همه افراد را دارند و به جنسیت انسان‌ها به عنوان مهمترین جنبه آنها نگاه نمی کنند.

پنسکشوالتی در زیر واژه‌ی چتری بای پلاس (bi+) قرار می‌گیرد. بای پلاس واژه‌ی چتری است که برای افرادی که می‌توانند کشش عاطفی و جنسی  نسبت به  بیش از یک هویت جنسی و جنسیتی داشته باشند استفاده می‌شود.

 تفاوت پنسکشوال و بایسکشوال

همه‌جنس‌گرایی شباهت زیادی به دوجنس گرایی و چندجنس‌گرایی دارد اما در جزئیات تفاوت عمده‌ای با تمام این موارد دارد.

افراد همه‌جنسگرا ممکن است گاهی اوقات فکر کنند که دوجنسگرا (بایسکشوال) هستند. مدتی طول می کشد تا به گرایشی جنسی همه جانبه خود پی ببرند.

یک فرد دوجنسگرا به بیش از یک *جنسیت گرایش جنسی یا عاطفی دارد در حالی که همه‌جنس‌گرا فردی است که به همه جنسیت‌ها گرایش دارد.

*یادمون نره که جنسیت یک طیف هست

 

تفاوت پنسکشوال(همه‌جنسگرا) و پلی‌سکشوال (چندجنسگرا) 

 

پلی Poly پیشوندی انگلیسی به معنای بسیاری است ولی pan در کلمه pansexual به معنای همه است.

پلی سکشوال یا همان چندجنس‌گرایی به معنای گرایش جنسی و عاطفی به بسیاری( بیش از دو) از جنسیت‌هاست ولی دلیلی نمی شود به همه جنسیت‌ها تمایل جنسی و عاطفی داشته باشد. 

 

تصورات غلط 

 این که شخص همه‌جنسگرا تمایل به طیف گسترده‌ای از جنسیت ها دارد، به معنای بی بند و باری و میل جنسی به هر جنبنده‌ای  نیست.

 

اگر کسی این گرایش رو داره به این معنی نیست که به هیچ چیزی پایبند نیست یا باید مدام از خیانت کردنش ترسید 

عموما به اشتباه تصور می شود که عبارت دوجنسگرا به علت وجود دو در آن به کلیشه دوگانه جنسیتی زن و مرد اشاره دارد. دوجنس گرایی به معنی توانایی داشتن گرایش جنسی و یا عاطفی به فردی با جنس و جنسیتی مشابھ بھ فرد و متفاوت از فرد.

 

پرچم
پرچم همه‌جنس‌گرایان از سه رنگ آبی،زرد و صورتی تشکیل شده.

در این پرچم، آبی نماد گرایش به مردان،صورتی نماد گرایش به زنان و زرد نیز نمادی برای گرایش به تمام طیف‌های جنسیت بین زن و مرد مانند نان‌باینری‌هاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *