به مناسبت اول ماه می، روز جهانی کارگر-کارگران ال‌جی‌بی‌تی را ببینید، آنها هم طبقه‌ای شما هستند

روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، مصادف با اول ماه مه ۲۰۲۱، روز جهانی مبارزاتی کارگران است و ما اعضای جامعه ال­­‌جی‌­­‌بی‌تی در کنار بخش‌های مختلف کارگری، یادآور حقوق نادیده گرفته شده زنان و اقلیت‌­­های جنسی و جنسیتی کارگر هستیم.

در طول یک سال گذشته، با توجه به شیوع بیماری کوید ۱۹ در سراسر جهان، بسیاری از کارگران با مشکلات شغلی و معیشتی بیشتری نسبت به سال­­های گذشته مواجه شدند. کارگران در جمهوری اسلامی، با توجه به شرایط بحرانی کشور در حوزه­­های مختلف از جمله بحران اقتصادی فزاینده، ممنوعیت تشکل و نبود آزادی بیان و همچنین سرکوب اعتراضاتشان، عملا به شدت تحت فشار هستند. در چنین شرایطی نگرانی ما برای کارگران متعلق به جامعه ال­­جی­­بی­­تی و فشارهای روانی که به دلیل قوانین جرم‌انگارانه و تابوهای فرهنگی موجود تحمل می کنند، افزایش می‌یابد.

 همانطور که می‌دانیم رابطه جنسی بین دو همجنس در قوانین جمهوری اسلامی جرم تلقی شده و مجازات‌هایی از شلاق تا اعدام برای آن در نظر گرفته شده است. در چنین شرایطی، نه تنها حقوق اجتماعی کارگران، نادیده گرفته می­­شود، بلکه در مورد اقلیت­­های جنسی و جنسیتی، حتی حقوق اولیه انسانی آنها نیز نقض می‌­­شود.

با توجه به جرم­­انگاری رابطه همجنس‌خواهانه در قانون مجازات اسلامی، ما از آمار کارگران با گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی متفاوت بی‌اطلاعیم.

اگر آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر حضور ۴ تا ۱۰ درصدی افراد ال­­جی­­بی­­تی در جوامع را بپذیریم، می­­توان تخمین زد رقمی بیش از یک میلیون نفر از کارگران ایران را افراد ال­­جی­­بی­­تی یا خانواده­­هایشان تشکیل می­­دهند. تعداد قابل توجهی، که نه تنها صدایی ندارند بلکه در شرایط پنهان­­کاری به راحتی مورد انواع خشونت و آزار نیز قرار می گیرند و فریادرسی ندارند.

در شرایطی که نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از سوی مسئولین حکومتی و مذهبی، با افتخار صورت می‌گیرد، در دو سال گذشته شاهد طرح موضوعات مرتبط با خواسته آزادی گرایش جنسی و بیان هویت جنسیتی افراد و تصویب قوانین حمایتی و مقابله با تبعیض در برخی از نشریات و وبسایت‌­­های متعلق به فعالین جنبش کارگری و یا در قالب دیوارنویسی بوده­­ایم. ما امیدواریم که مطالبات جامعه ال‌جی‌بی‌تی هم به لیست مطالبات جنبش کارگری افزوده شود تا کارگران همجنسگرا، ترنسجندر و دوجنسگرا از انزوای موجود خارج شده و بتوانند به اتکای جنبش کارگری از حقوق نقض شده خود دفاع کنند.

شش­­رنگ در روز جهانی همبستگی با مبارزات کارگری، بار دیگر از جنبش کارگری  ایران می­­خواهد صدایی باشند برای اقلیت آسیب­­پذیر جنسی و جنسیتی که در میان فشارهای اجتماعی و اقصادی تحمیل شده از سوی حکومت، راهی برای ابراز وجود ندارند. پذیرفتن این اقلیت به عنوان بخشی از بدنه کارگری و بی­­تفاوت نماندن نسبت به انزوا و حاشیه­­نشینی افراد ال­­جی­­بی­­تی می­­تواند گامی مهم و تلاشی قابل توجه برای رسیدن به برابری و عدالت باشد. عدالتی که هدف اساسی در مبارزات جهانی کارگری است.

ما فعالان جامعه ال­­جی­­بی­­تی ضمن اعلام حمایت از خواسته­­های طبقه کارگر ایران، از جمله آزادی کارگران زندانی، آزادی تشکل‌های کارگری، آزادی بیان و اعتصاب، پرداخت حقوق‌های عقب‌مانده و افزایش حقوق متناسب با تورم، برخورداری از بیمه و حقوق بازنشستگی متناسب برای یک زندگی انسانی،  پیوند و پیوستگی خود را با جامعه خاموش کارگران ال­­جی­­بی­­تی اعلام می­­کنیم.

 

شش‌رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی)

۱ می ۲۰۲۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *