یورش مذهب به کرامت انسان‌ها و بی‌تفاوتی سیاست – شیرین قریشی، فعال حوزه کوییر از کردستان

گروهی از ماموران امنيتی (آسايش) در روز ۱ آپريل ٢٠٢١ بدون حضور پليس و با همراهی خبرنگارانی از تلويزيون‌های اسلامی به مناطقی در شهر سلمانيه به منظور دستگيری افراد ال‌جی‌بی‌تی يورش بردند. طبق تصاویر منتشر شده اکثر افراد دستگیر شده همجنسگرايان مرد هستند. در بين دستگيرشدگان افراد زير ١٨ سال هم وجود دارد. این گزارش  از رسانه‌های اسلامی پخش شد.

“پشتيوان بهادين” فرمانده اصلي اين سركوب به طور مستقیم به این كه دستگيرشدگان همجنسگرا هستند اشاره کرده است. او در مصاحبه خود از الفاظ ركيك برای مقابله با اقليت‌های جنسی استفاده كرد.

زیرپا گذاشتن کرامت انسانی

بر اساس اخبار رسیده، در نتیجه این حمله نیروی امنیتی در سلیمانیه یک نوجوان ۱۶ ساله در شهر شاره‌زوور خودکشی کرده است.

با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است تعداد زیادی از اقلیت‌های جنسی که در سلیمانیه و یا به طور کلی در کردستان زندگی می‌کنند با من و بیشتر فعالین ال‌جی‌بی‌تی تماس گرفتند و از ترسشان برای خروج از خانه گفته‌اند، زیرا که پلیس هر کسی که را قیافه‌اش با دیگران متفاوت است، متوقف کرده و بازخواست می کند، لباس‌های آن‌ها در می‌آورند، به بدن آن‌ها دست می‌زنند و حتی معاینه پزشکی می‌کنند که ببینند اینها سکس داشته­اند یا نه. ولی هیچ کدام از این‌ها نمی‌­تواند ثابت کند که کسی که سکس کرده، این سکس را فروخته و تن فروش باشند و با تاکید بر این نکته که سکس حق هرکسی است.

همه اینها در حالی­ست که “قباد طالبانی” معاون “نچیروان بارزانی”، رییس حکومت کردستان عراق، از جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی‌کیو کردستان عراق در توییتر خود حمایت کرده و گفته است «افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در سایه حقوق بشر و امنیت کامل می‌توانند در کردستان زندگی کنند و هیچ کسی نمی‌تواند حقوق آنها را زیر پا بگذارد.»

گرایش جنسی و هویت جنسیتی متفاوت امری علمی و انسانی بوده که کاملا به حقوق بشر مربوط است و هیچ دین و مذهبی نمی‌تواند کرامت انسانی را به دلیل گرایش جنسی زیر پا بگذارد زیرا گرایش جنسی هیچ ربطی به دین و مذهب ندارد.

دراین که دستگیرشدگان از جامعه ال‌جی‌بی‌تی هستند هیچ شک و تردیدی نیست و نیروهای آسایش از طریق بیانیه‌ای اعلام کردند هدف آن‌ها جامعه ال‌جی‌بی‌تی است. هنوز هیچ یک از مسئولان سیاسی کردستان در مورد این موضوع حرفی نزده‌­اند. ما  از آنها می­‌خواهیم اقدام کنند و در مورد امنیت جامعه ال­‌جی‌­بی‌­تی صحبت کنند و اقداماتی در جهت امنیت این گروه انجام دهند.

بلافاصله پس از رسانه‌­اي شدن اين خبر كاربران رسانه­‌های اجتماعی به شدت اين حمله را محكوم كردند و در حمايت از اقليت‌های جنسی به فعاليت گسترده در فضای مجازی پرداختند.

اظهارات پلیس

پس از اين رويداد در تاريخ ٤ آپريل رئيس پليس حكومت كردستان در دفاع از سركوب كنندگان اظهار داشت هدف از اين حمله براي مقابله با تن فروشي بوده و هيچ ربطی به همجنسگرايان ندارد. اما هيچ منبع موثقی براي اثبات اين ادعا وجود ندارد و فعالين حقوق ال‌جی‌بی‌تی معتقدند تنها هدف پلیس دستگيری اقليت‌های جنسی در كردستان بوده است.

 

با توجه به اطلاعاتي كه به فعالين حوزه ال‌جی‌بی‌تی رسيده، اين دستگيرشدگان به شدت از لحاظ جسمی و روحی تحت فشار هستند و اين مسئله باعث ايجاد رعب و وحشت در بين جامعه ال­جی‌­بی‌­تی در كردستان شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *