امام جمعه رشت: پوشیدن لباس زنانه برای مردان خلاف شرع است

رسول فلاحتی – نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه‌­ی رشت در خطبه­‌های نمازجمعه روز ۸ اسفند ۱۳۹۹ گفته است: «زن نباید لباس مردان را بر تن کند و مردان نیز نباید لباس زنان را بر تن کنند.»

او در ادامه توضیح داده که آن کسانی که می­‌گویند برای ما فرقی نمی­‌کند لباس زنانه بپوشیم یا مردانه، اشتباه می­‌کنند چون «این کار هم خلاف شرع است و هم خلاف عقل.» چه بیانی ساده‌­تر و روشن­‌تر از این، برای اثبات این نکته که در جمهوری اسلامی، هیچ بیان جنسیتی جز همان چهارچوب خشک و سلب سنتی که همواره برای مرد و زن در نظر می‌گیرد، متصور نیست. مرد و زن دگرجنسگرای سیسجندر که از چهارچوب‌های عرفی ساخته شده توسط جمهوری اسلامی پیروی می‌کند.

دلایل شرعی که امام­‌جمعه­‌ی رشت به آن استناد کرده، همان بهانه­‌هایی هستند که برای شخصی­‌ترین تصمیمات افراد جامعه، حتی برای نوع پوشش آدم­ها هم تعیین تکلیف می­‌کنند. اما هر چه گشتیم مرجع و منبعی که نشان داده باشد این جور لباس پوشیدن خلاف عقل است، پیدا نکردیم. در متن صحبت­‌های منتشر شده­‌ی فلاحتی هم اشاره­ای به دلیل غیرعقلانی بودن این شکل لباس پوشیدن نشده و تنها گفته شده که «پوشش انسان، به­‌خصوص پوشش زن باید به گونه‌­ای باشد که بدن را بپوشاند و بدن­‌نما نباشد و موجب تحریک دیگران نشود.» فلاحتی درباره‌­ی استدلال عقلانی کسانی که با دیدن نوع لباس دیگران تحریک می­‌شوند هم چیزی نگفته است.

او در بخش دیگر خطبه­‌های نمازجمعه گفته «لباس انسان باید مروج ابتذال نباشد. چراکه دشمنان دین می‌خواهند ما از آئین مذهبی و ملی خود دور شویم.»

اولین بار نیست که آزادی انتخاب نوع پوشش و بیان جنسیتی افراد توسط خودشان، به نظر مقامات رسمی جمهوری اسلامی، با ابتذال همراه است یا غیرعقلانی تعبیر می­‌شود. پیش از این علی خامنه‌­ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پاسخ به سوالی با همین مضمون، پاسخ داده بود: «اگر به قصد تشبیه شدن به جنس مخالف باشد جایز نیست». این اظهار نظر نیز نشان می‌دهد بیان جنسیتی متفاوت برای این افراد قابل پذیرش نیست.

حلقه­‌ی تعیین تکلیف برای مردم با این اظهار نظرها هر روز تنگ­ و تنگ­‌تر می‌­شود. اما آنچه در جامعه به چشم می‌­آید بی‌­اعتنایی بیشتر مردم به این صحبت‌­هاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *