پرچم ‌شش‌رنگ، امروز کف خیابان، فردا برافراشته در میادین شهر

پرچم ‌شش‌رنگ، امروز کف خیابان، فردا برافراشته در میادین شهر

روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، برای دومین سال پیاپی پرچم شش‌رنگ ال‌جی‌بی‌تی کف خیابان انقلاب تهران پهن شد. گروهی با نام «جنبش مردمی حلال­زاده ­ها» تصاویری از پرچم شش‌رنگ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی گسترده بر خیابان انقلاب منتشر کرده و «رژه­ی مردم روی پرچم همجنس­بازان در جشن ۲۲ بهمن» را چشمگیر خوانده‌است.

 

با وجود نفرت‌ پراکنی علنی در بطن چنین اقداماتی، این حرکات پیام مثبتی برای جامعه و کنشگران حوزه ال‌جی‌بی‌تی دارد؛  تلاش این سال­ها در معرفی و اعلام حضور همجنسگرایان در ایران  ثمربخش بوده و توانسته سبب به رسیمت شناخته شدن اقلیت‌های جنسی و جنسیتی  به عنوان عاملی برای احساس خطر قدرت‌مردان شود. حالا می­توان دلگرم­تر و محکم­تر از پیش به فعالیت­ در این حوزه ادامه داد.

گستردن پرچم، به قصد توهین و اعلام نفرت، سال­های سال است که به­دست نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی انجام می­شود. پرچم اسرائیل و ایالات متحده آمریکا بارها به آتش کشیده شده و سال­ها در راهرو ورودی مدارس روی زمین نقش بسته تا دانش­آموزان روی آن پا بگذارند. انجام همین کار با پرچم رنگین‌کمانی، به این معنی است که جمهوری اسلامی، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را که برای رسیدن به ابتدایی‌ترین حقوق بشری، مانند حق حیات، مقابله با تعقیب و شکنجه و دستگیری و دسترسی به امکانات استاندارد زندگی برابر، هرچند پنهانی و نامرئی فعالیت می­کنند، دشمنانی قدرتمند می‌بیند.

طرفداران جمهوری اسلامی، البته با این اقدام قصد به رخ کشیدن قدرت خود را دارند و تصور می­کنند ترساندن و ایجاد وحشت و دامن زدن به همجنسگراستیزی با چنین اقداماتی به نتیجه می­رسد. در حالی که نگاهی دقیق­تر به چنین واکنش­هایی، نشان‌دهنده­ی بیم و هراس حکومت ایران از ناتوانی در مقابل جامعه­ی ال­جی­بی­تی و روند چشمگیر افزایش تعداد کسانی است که در این مبارزه، چهره­ی خود را آشکار می­کنند.

استفاده­ی حکومت از روش­های خصمانه و شیوه­های مختلف ارعاب – از انکار گرفته تا تهدید و حتی اعمال مجازات غیرانسانی – در مقابل افراد همجنسگرا در ایران سابقه­ای به قدمت عمر این حکومت دارد. شش‌رنگ گزارشی مفصل از این نفرت‌پراکنی دولتی تهیه و منتشر کرده است. با این حال برخوردهای  اخیرنشان می­دهد این موضوع حالا دیگر از پشت پرده بیرون آمده و حتی طرفداران نظام نیز به صورت علنی درباره­ی جامعه­ی ال­جی­بی­تی ایران صحبت می­کنند.

قرار نیست پرچم شش رنگ کف خیابان بماند؛ هستیم و شاهد بالا رفتن و اهتزازپرچم شش رنگ در میادین شهرها خواهیم بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *