همجنسگراستیزی، طنازی نیست – مثل مکس نباشید!

مکس امینی کمدین است. مکس امینی نمی‌داند مهم‌ترین اصل طنازی پیشرو در این است که «باهم بخندیم و نه به‌همدیگر». مثل مکس امینی نباشید.

مکس امینی با اینکه در کشوری که در آن گردش اطلاعات آزاد است زندگی‌ می‌کند. امکانات آموزشی لازم برای یادگیری در مورد صدمات ترویج همجنسگراستیزی در قالب طنز را دارد، اما هنوز از عبارات جنسیت‌زده و همجسنگراستیز در ویدئوهایش استفاده می کند. به نوعی گویا او جنسیت‌زدگی و همجنسگراستیزی موجود در زبان فارسی را وسیله‌ای برای طنزپردازی خود کرده است.

مکس امینی در روزهای اخیر ویدئویی منتشر کرده و در آن تلفظ عبارات فارسی را به طنز بیان می‌کند. در میان این عبارات، کلمه‌ی «ک..» شنیده می‌شود که به عنوان فحش برای تحقیر همجنسگرایان مرد استفاده می شود و فعالین این حوزه همواره در مورد توهین‌آمیز بودن این عبارت، اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

سالهاست همجنسگرایان با این عبارت، تحقیر و سرکوب می‌شوند. مکس امینی در حالیکه می‌تواند از تریبونش برای آگاه‌سازی و فرهنگسازی علیه کوییرستیزی استفاده کند، اما تریبونش را تبدیل به میکروفونی برای همجنسگراستیزان کرده است. ارجاع ما فقط به استفاده از این مفهوم نیست، او این مفهوم را به نفع جامعه کوئیر در طنزهایش استفاده نمی‌کند، مثلا از جایگاه کوئیر استفاده کنندگان از این واژه را دستمایه تمسخر خود قرار نمیدهد، او عینا این واژه را بازتولید می‌کند گویی که این یک مفهوم بسیار عادی باشد. طنز او می‌توانست این عبارت را از معنا تهی کند یا با نوعی از طنز کنار کسانی قرار بگیرد که سالهاست از طریق این نوع اطلاق‌ها به حاشیه رانده شده‌اند. او خود را جای به حاشیه رانده شدگان غیرآشکار این جامعه که بعضا حتی تریبونی برای اعتراض به او ندارند نمی‌گذارد، او با تکرار غیر انتقادی این مفهوم فقط بازتولید ادبیات همجنسگرا ستیز می‌کند.

آیا وقتش نرسیده که افرادی مثل مکس امینی متوجه مسئولیتشان در برابر گروه‌های به حاشیه رانده شده و تحت ستم مثل افراد ال‌جی‌بی‌تی شوند و یاد بگیرند به هیچ عنوان حق ندارند در قالب طنز، کوییرستیزی را ترویج دهند و باید در مقابل عملکردشان پاسخگو باشند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *