شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای همبستگی کوییرهای مسلمان

به عنوان یک اقلیت جنسی در کشورهایی با یک دین محافظه کار، افراد ال‌جی‌بی‌تی مسلمان در جنوب آسیا در فضای ترس و تبعیض در شبکه‌های اجتماعی از یکدیگر حمایت می کنند.

شهامات اودین اخیرا به ایالات متحده نقل مکان کرد تا آینده ای بهتر را پس از سال‌ها زندگی در ترس به عنوان یک مرد همجنسگرای به حاشیه رانده شده در بنگلادشِ با اکثریت مسلمان به دنبال داشته باشد.

آزار و خشونت

موارد متعدد خشونت و آزار و اذیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی در بنگلادش شهامات را شوکه کرده بود.

قتل جولهاس مانان (Xulhaz Mannan) در سال 2016 شاید شوکه کننده‌ترین حادثه بود.

مانان و یکی دیگر از فعالین ال‌جی‌بی‌تی، محبوب ربی تونوی (Mahbub Rabbi Tonoy)، در آپارتمان مانان توسط مردان مسلح با قمه سلاخی شدند. در نهایت القاعده در بنگلادش مسئولیت این قتل‌ها را بر عهده گرفت.

مانان اولین و تنها مجله ال‌جی‌بی‌تی بنگلادش به نام روبان(Roopbaan) را تاسیس کرده بود.

این حمله بسیاری از اعضای جامعه اقلیت های جنسی و جنسیتی بنگلادش را مجبور کرد پس از آن که گروه‌های افراطی مذهبی نام آنها را در یک «لیست کشتار» منتشر کردند، مخفی شوند یا به خارج از کشور فرار کنند.

طرفداری مانان از حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی  الهام بخش عمیق شهامات بود.

پروژه مسلمانان کوییر

او نیز بستری می‌خواست که بتواند خودش را آزادانه بیان کند. او تصادفاً با یک جامعه آنلاین از افراد ال‌جی‌بی‌تی مسلمان از جنوب آسیا به نام «پروژه مسلمانان کوئیر» آشنا شد.

این پروژه مجموعه ای از روایت‌های آنلاین است که به تمام ال‌جی‌بی‌تی های مسلمان در جنوب آسیا کمک می کند.

رافیول آلوم رحمان، محقق سابق جامعه شناسی از دانشگاه تگزاس در آستین، این پروژه را در سال ۲۰۱۷ هنگامی که در حال مطالعه تقاطع دین و سکشوالیته بود آغاز کرد. او از دکترا انصراف داد و برای راه اندازی این پروژه به هند بازگشت.

او به دویچه‌وله گفت: “فضای بسیار محدودی در جریان اصلی اسلام شناسی برای صحبت کردن در مورد جنسیت و حقوق افراد کوییر وجود دارد. بنابراین، من فضایی می‌خواستم که مسلمانان کوییر بتوانند دور هم جمع بشوند و ایده‌هایشان را در یک فضای با ایمان رد و بدل کنند.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *