دوشنبه ۱ فوریه ۲۰۲۱، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در سخنرانی خود با انتقاد از جنبش ال‌جی‌بی‌تی، آن‌ها را به خراب‌کاری در طی اعتراضات دانشجویان متهم کرد.

در اعتراضات جمعه گذشته، در دانشگاه بوگازچی استانبول، معترضان در مقابل دفتر رئیس جدید دانشگاه  که به انتصاب او اعتراض داشتند، تصاویرهنری  از مکه و پرچم رنگین‌کمان جنبش ال‌جی‌بی‌تی را آویزان کردند.

پلیس ترکیه چهار نفر را در این رابطه  دستگیر و به “تحریک تنفر دربین مردم” متهم کرد.

اردوغان در یک کنفرانس ویدئویی با حزب حاکم عدالت و توسعه خطاب به جوانان طرفدار این حزب گفت: «ما جوانان خود را به سمت آینده میبریم، اما نه به عنوان جوانان ال‌جی‌بی‌تی،  بلکه همچون جوانانی که در گذشته با شکوه کشورمان وجود داشتند»

«شما جوانان ال‌جی‌بی‌تی نیستید، شما کسانی نیستسد که مرتکب خراب‌کاری می‌شوند، بلکه شما کسانی هستید که قلب‌های شکسته را ترمیم می‌کنید.»

کمی پس از سخنرانی تلویزیونی اردوغان در روز دوشنبه، تظاهرات دیگری در همان دانشگاه آغاز شد و ده‌ها نفر از مردم دستگیر شدند و شبکه‌های  اجتماعی نشان دادند که پلیس با دانشجویانی که به آرامی اعتراض کرده‌اند با خشونت رفتار می‌کند.

افراد ال‌جی‌بی‌تی با وجود قانونی بودن همجنسگرایی اما در سال‌های اخیر با آزار و سرکوب و تعقیب بسیاری روبه‌رو بوده‌اند که این شرایط در طول ریاست جمهوری اردوغان شدیدتر شده است.

سازمان‌های فعال حقوق افراد ال جی‌بی‌تی ترکیه مانند پراید استانبول، جمعیت ال جی‌بی‌تی دانشگاه بوگازچی و جمعیت زنان دانشگاه بوگازچی در بیانیه‌ای این روز را تاریک‌ترین روز در تاریخ دانشگاه بوگازچی خوانده و با دستگیر شدگان  اعلام همبستگی کرده و  بر حق خود در تداوم این مقاومت تاکید کرده‌اند.