۱۷ ماه می، روز همبستگی با اقلیت‌های جنسی در برابر تبعیض و ستم

 
فردا هفدهم ماه مه (۲۷ اردیبهشت)، روز جهانی مقابله با هموفوبیا، ترنس‌فوبیا ‏و بای‌فوبیا است.‏
این روز در حقیقت سالروز یک رویداد تاریخی در مبارزات همجنسگرایان است:
حذف همجنسگرایی از کتابچه طبقه‌بندی بین‌المللی ‏بیماری‌ها توسط سازمان ‏بهداشت جهانی در ۱۹۹۰.
این مناسبت اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای مقابله با هموفوبیا تصویب شد ‏و آیداهو نام گرفت. با گسترش گفتمان حول حوزه هویت جنسیتی در سال ۲۰۰۹ عبارت ترنس‌فوبیا و در بعدتر در سال‌های اخیر عبارت بای‌فوبیا به ‏آن اضافه شد.

این روز را می‌توان روز جهانی مقابله با ستم و تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت/بیان جنسیتی و یا مبارزه با نقض حقوق جنسی و جنسیتی نیز دانست.
تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی موجب محرومیت این افراد از حقوق متعدد و یا محدودیت آن‌ها در استفاده از این حقوق خود می‌شود، از جمله حق کار، حق تحصیل، حق مشارکت در حیات عمومی جامعه، حق دسترسی به بالاترین استاندارد سلامت، حق آزادی بیان، حق آزادی انجمن، حق به رسمیت شناخته شدن به طور برابر در برابر قانون، حق برخورداری از امنیت فردی و غیره .
هدف گرامیداشت ۱۷ ماه مه در سرتاسر جهان توسط ‏سازمان‌ها و گروه‌های فعال، برنامه‌ریزی و سازماندهی برای آگاهی‌رسانی و ‏کمپین کردن درباره اهمیت مبارزه با همجنسگراستیزی و ‏ترنس‌جندرستیزی است. هدف از این فعالیت‌ها آگاه شدن افکار عمومی، فعالان سایر حوزه‌ها، رسانه‌ها و مسئولان از آسیب‌های جدی نادیده گرفتن، تبعیض، آزار و دشمنی با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از جمله خشونت خانگی، قرار گرفتن در معرض درمان‌های مخرب تغییر گرایش جنسی، ازدواج اجباری، افسردگی، انزوا، کاهش اعتماد به نفس و از دست دادن فرصت‌های شکوفایی در زندگی و ترغیب فعالان و همگان به دفاع از حقوق انسانی همه آحاد بشر با توجه به گرایش جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و صفات جنسی است.
روز ۱۷ مه امسال از سوی سازمان بین‌المللی آیداهوت با تم «اتحاد برای همبستگی» (Alliances for Solidarity) برگزار می‌شود. این تم برای تاکید بر نقش بسیار مهم تشکیل اتحاد و مشارکت ‏پایدار برای به دست آوردن پیشرفت در زمینه حقوق جنسی و جنسیتی و ‏بهبود جایگاه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است.‏
شش‌رنگ به مناسبت روز جهانی مقابله با تبعیض و ستم به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی انتشارات مهمی خواهد داشت. با ما همراه باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *