کلیشه‌زدایی از لزبین‌ها با شوخ‌طبعی و عکاسی


پروژه عکاسی آنلاین #LForLove سعی دارد کلیشه‌هایی را که حول روابط لزبین‌ها شکل گرفته به چالش بکشد.
مجریان این پروژه در ابتدا از طریق یک اپ به نام ساهارا به طور ناشناس سوالات و کامنت‌ها درباره لزبین‌ها و روابطشان را جمع آوری کردند.
سپس به ۳۰ مورد از رایج‌ترین موارد با انتشار یک عکس و یک جمله با رویکرد مثبت پاسخ دادند.
در واقع آن‌ها کامنت‌های هموفوب را دریافت کردند و با شوخ‌طبعی زیرکانه به آن‌ها پاسخ دادند به نحوی که به مردم تلنگر بزند و به آغاز یک گفت‌وگوی سالم منجر شود.
مجریان این پروژه امیدوارند تصاویر این پروژه جای تصاویر بیش از حد جنسی‌شده از روابط لزبین‌ها در اذهان مردم که دراینترنت نمود دارد را بگیرد و ساحت‌های عادی روابط آن‌ها را به مردم نشان دهد. بخش‌هایی طبیعی از زندگی و رابطه که در مورد لزبین‌ها کاملا نادیده انگاشته می‌شود و جای خود را به تصویر جنسی می‌دهد.
آدیتی، سوژه عکاسی LForLove، کامنت‌های ناشناس را با عکسی که به آن مرتبط است و یک پاسخ کوتاه در توئیترش پست کرده که برخی از آن‌ها را در زیر می‌بینید.
کاربر ناشناسی پرسید «از انگشت استفاده می‌کنید؟» آن‌ها در پاسخ نوشتند «خب معلومه! مردم باید بدونند وضعیت رابطه ما چیه،‌ مگه نه؟» و از انگشترهاشون عکس گرفتند.

یکی گفت «شما کثیف هستید». در جواب او نوشتند بله بعضی مواقع کثیف میشیم و عکسی از گلدانکاری گذاشتند که حسابی خاکی شده بودند.

کاربر ناشناس: «در تخت چحوری باهاش بازی می‌کنی؟». در جواب او، آیدیتی عکسی از ورق‌بازی روی تخت منتشر کرد و نوشت:‌«اینجوری».

کاربر ناشناس دیگری گفت هنوز با مردی که مناسبت باشه آشنا نشدی. و البته آدیتی عکسی از پدرش منتشر کرد و نوشت در روز تولدم باهاش آشنا شدم.

کاربر ناشناس گفت «شما اینطوری به دنیا نیومدید». آدیتی نوشت : «خداروشکر! فکر کن یه بچه ۵۴ کیلویی به دنیا بیاری».

کاربر دیگری هم پرسید پوزیشن مورد علاقه شما چیه؟ آن‌ها هم در جواب عکسی از پوزیشن یوگا منتشر کردند.

کاربر ناشناس: میشه منم باشم؟ جواب او عکسی است از زوج لزبین سوار موتور و پاسخی که همیشه یادش خواهد ماند: «میدونیم از خداته ولی واقعا دیگه جا نیست».

مونیشا آژگائونکار Monisha Ajgaonkar عکاس این پروژه خود از اعضای جامعه ال‌‌بی‌تی است.
گروه Ogilvy و Love Matters India به طور مشترک سازمان‌دهنده این پروژه بوده‌اند.
بورزین مهتا Burzin Mehta که هدایت این پروژه عکاسی را به عهده داشته است می‌گوید تصور مردم از لزبین‌ها در جامعه تنها به تصاویر جنسی یا پورن برمیگردد. انگیزه پشت این کارزار تغییر این تصویر است.
در همین باره ویتیکا یاداو Vitika Yadav، مدیر سازمان «عشق مهم است» در هند باور دارد که هدف این پروژه «استفاده از کامنت‌های هموفوبیک با شوخ‌طبعی زیرکانه است به نحوی که مردم را وادار به تفکر کند و به آغاز دیالوگ منجر شود.»
این پروژه می‌خواهد پیوند تصویر ذهنی از لزبین‌ها و تصاویر فانتزی جنسی و پورن را بشکند؛ تصویر لزبین‌ها را آنگونه که هست – به عنوان انسان‌های عضو جامعه فارغ از گرایش جنسی – به مردم نشان دهد با عواطفی که مانند سایر انسان‌ها آن‌ها را به شریکشان پیوند می‌دهد.

منابع:
https://timesofindia.indiatimes.com/india/this-photo-project-busts-lesbian-stereotypes/articleshow/63786879.cms
@AditiMPride on Twitter

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *