«توئیتر چین»‌ از سانسور همجنسگرایان عقب‌نشینی کرد

STR/AFP/Getty Images جامعه ال‌جی‌بی‌تی در چین در اعتراض به سانسور محتوای همجنسگرایانه در وبسایت محبوب وایبو عکس‌هایی از خودشان و پارتنرشان منتشر کردند.

در روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) وبسایت میکروبلاگینگ پرکاربر چینی به نام «سینا وایبو» (Sina Weibo) که اغلب از آن با عنوان «توئیتر چین» یاد می‌شود اعلام کرد محتواهای حاوی خشونت، پورن یا همجنسگرایی از جمله تصاویر، ویدیو، کارتون و متن را در طی یک کارزار سه ماهه «پاکسازی» خواهد کرد.
این خبر در صفحه رسمی ادمین این پلتفرم میکروبلاگینگ با این توضیح منتشر شد که این اقدام برای هماهنگی با قانون امنیت سایبری چین مصوب سال گذشته است که نظارت سختگیرانه‌تری در فضای مجازی اعمال می‌کند.
این پست بیش از ۲۴ هزار کامنت دریافت کرد و بیش از ۱۱۰ هزار بار به اشتراک گذاشته شد.
موج اعتراض کاربران به این تصمیم جدید سبب شد که این وبسایت امروز دوشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) اعلام کند که این ممنوعیت محتوا را لغو می‌کند.
«فری‌وایبو» کمپینی که این سانسور را تعقیب می‌کند در ساعات اولیه روز دوشنبه اعلام کرد که عبارت همجنسگرایی در صدر فهرست عبارات جستجو و سانسورشده در این وبسایت قرار گرفت.

واکنش شهروندان فضای مجازی

کاربران با ایموجی‌های رنگین‌کمانی و انتشار عکس‌هایی از خود و پارتنرهایشان و با هشتگ من‌همجنسگراهستم #IAmGay به این سانسور اعتراض کردند.

Picture of Pu Chunmei and her son

خانم پو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی در چین در اعتراض به سانسور همجنسگرایان، عکسی از خود و پسرش که همجنسگراست در وایبو منتشر کرد (بی‌بی‌سی)

یکی از کاربران با انتشار عکسی از خود نوشت:
«من همجنسگرا هستم و به خودم افتخار می‌کنم،‌ حتی اگر مرا سانسور کنید ده‌ها میلیون نفر مثل من هستند!»
سانسورچی‌های وایبو تلاش کردند با این حجم فراوان از عکس‌ها و مطالب منتشر شده در اعتراض به این محدودیت مقابله کنند.
برخی از این پست‌ها بلافاصله توسط سایت و با پیغام «محتوای غیرقانونی» حذف شدند و برخی هم وایرال شدند.
یکی از این پست‌ها، عسکی مربوط به یک آزمایش اجتماعی بود که یک فرد همجنسگرا در میان مردم از غریبه‌ها دعوت میکرد او را در آغوش بگیرند.
در نتیجه اعتراض گسترده اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در فضای مجازی، وایبو در اطلاعیه رسمی اعلام کرد که این محدودیت دیگر شامل محتوای همجنسگرایانه نمی‌شود.
تا قبل از لغو سانسور، این وبسایت بیش از پنجاه هزار مطلب و بیش از صد حساب کاربری را با استناد به نقض قوانین پلتفرم حذف کرد.
Screenshot of a video posted by
در ماه گذشته فیلم «من را به نام خودت صدا بزن» که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را به خود اختصاص داد از یک فستیوال فیلم در چین حذف  شد.
همجنسگرایی در چین غیرقانونی نیست، اما فعالان میگویند ممنوعیت تحمیل‌شده توسط وایبو بخشی از جریان گسترده‌تر به حاشیه راندن جامعه ال‌جی‌بی‌تی است و رویکردهای محافظه‌کارانه در برخی بخش‌های جامعه به سرکوب‌های گاه به گاه توسط دولت منجر شده است.

منابع:
https://www.reuters.com/article/us-china-weibo/weibo-to-ban-gay-violent-content-from-platform-idUSKBN1HL06G?il=0
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-43779650

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *