فیلترینگ تلگرام و خطر پیام‌رسان سروش


هنوز مشخص نیست بر سر تلگرام در ایران چه خواهد آمد. اما یک چیز مشخص است: پیام‌رسان داخلی سروش متعلق به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و ابزار جاسوسی از شماست.
گردش آزاد اطلاعات و رعایت امنیت در فضای مجازی برای اقلیت‌های جنسی و همگان بسیار حائز اهمیت است.امیدواریم شما هم جزو کسانی باشید که به اهمیت این مسائل واقفید. با این حال یادآوری برخی نکات همیشه خوب است:
مقامات ایران در تلاشند تا با نشر مطالب جعلی مانند اینکه «امنیت سروش ۱۴ برابر تلگرام است» و بازی‌های روانی چون «حمایت از اپ‌های داخلی»، «شکستن انحصار تلگرام» و … برای لحظه‌ای در دل شما تردید بیاندازند که حالا مگر من چه اطلاعاتی دارم که مقامات امنیتی ایران (صاحبان اپ سروش) بخواهند از من بدزدند!
و به این ترتیب حداکثر تعداد کاربران را از اپ‌های امن به اپ‌هایی که امکان جاسوسی در آن‌ها فراهم است سرریز کنند.
نگرانی امنیتی فقط در مورد اپ سروش نیست. بلکه در مورد سایر اپ‌های پیام‌رسان داخلی مانند «تلگرام‌پلاس»، «موبوگرام»، «ویسپی»، «بیسفون» و … صدق می‌کند.
کارشناسان می‌گویند اپ‌هایی که سرورها یا سازندگان آنها دردسترس مقامات ایران باشند خطرناک است. چرا که رژیمی که به حقوق انسانی و شهروندی افراد پایبند نیست ممکن است آن‌ها را برای تسلیم اطلاعات مورد ارعاب قرار دهند. اتفاقی که این روزها در ایران و روسیه شاهد آن هستیم. مقامات ایران حتی بخت خود را برای فشار به سازندگان تلگرام هم آزمایش کردند.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که چند اپلیکیشن متفاوت قادرند با هم تبانی کنند. اپ‌هایی را که نیاز ندارید یا استفاده نمی‌کنید و یا دسترسی‌های (Permissions) بی‌ربط می‌خواهند نگه ندارید.
اگر تلگرام فیلتر شد:
می‌توانید با فیلترشکن از سد فیلتر تلگرام عبور کنید و به فعالیت‌های خود ادامه دهید. اگر تا امروز تایید هویت دومرحله‌ای تلگرام (Two-Step Verification) را فعال نکرده‌اید حتما آن را فعال کنید.
به هیچ عنوان امنیت خود و حلقه ارتباطات خود را با دانلود پیامرسان‌های داخلی به خطر نیاندازید.
به صورت مرتب اطلاعات حساس خود را پاک کنید.
اگر دسترسی به فیلترشکن نداشتید یا می‌خواهید از اپ دیگری به جای تلگرام استفاده کنید، واتس‌اپ (WhatsApp) و وایر (Wire) اپ‌های امنی هستند که فیلتر نیستند.
اما هرگز اپ‌های امن و معتبر را از وب‌سایت‌های داخلی چون کافه‌بازار دانلود نکنید!
و البته همواره می‌توانید به اینستاگرام یا فیسبوک شش‌رنگ بپیوندید.
کانال تلگرام #شش‌رنگ به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
🌈 instagram.com/6rangiran شش‌رنگ در اینستاگرام
🌈 facebook.com/6rang.iran شش‌رنگ در فیسبوک
🌈 t.me/iran6rang شش‌رنگ در تلگرام
#امنیت #فضای_مجازی #اقلیت‌های_جنسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *