در باب کارگری جنسی


هفدهم دسامبر روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه کارگران جنسی است.
تمامی آحاد بشر باید از حقوق برابر در لوای قانون، از جمله امنیت فردی، دسترسی به خدمات درمانی و اسکان شایسته برخوردار باشند. کارگران جنسی نیز از این امر مستثنی نیستند.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کارگران جنسی از تمام جنسیت‌ها هستند، زنان سیسجندر، مردان سیسجندر، زنان ترنس‌جندر و مردان ترنس‌جندر.  اکثریت کارگران جنسی را نیز زنان سیسجندر (ناترنس) تشکیل می‌دهند. با این حال هر ساله درصد بسیار بالایی از قربانیان خشونت منجر به قتل در میان کارگران جنسی «زنان ترنسجندر» هستند.
ترنس‌فوبیا و ترنس‌ستیزی و فقر شدید مانع از آن می‌شود که این افراد خشونت را گزارش کنند و در چرخه معیوب فقر و داغ ننگ بیشتر و بیشتر آسیب ببینند.
کارگران جنسی ترنس در تقاطع فوبیا، سرکوب، جرم انگاری و خشونت مبتنی بر جنسیت هستند.

کارگری جنسی چیست؟

کارگری جنسی بر اساس تعریف رسمی بخش ایدز سازمان ملل  UNAIDS به معنای انجام عمل سکس به صورت تجاری و با رضایت (به صورت اختیاری)‌ توسط کارگر جنسی بالغ از هر جنسیتی است.

پول و رضایت

هرچند که بسیاری از افراد ترنس به حاشیه رانده شده و در اثر طرد از خانواده، عدم دسترسی به آموزش و اشتغال و اسکان برابر به سمت فروش سکس می‌روند اما نباید و نمی‌توان همه را قربانی پنداشت.
کارگران جنسی باور دارند که رابطه رضایتمندانه برقرار می‌کنند و شغل آن‌ها باید به رسمیت شناخته شود. از این نظر سال‌هاست استدلال می‌کنند که کارگری جنسی نباید غیرقانونی باشد.
برخی بر این باورند که رضایت در ازای دریافت پول برای سکس بی‌معنی است و الزاما این فرایند را به استثمار تبدیل می‌کند و از این منظر خواستار جرم‌انگاری خرید، فروش و تسهیل فروش سکس در هر شکلی هستند. چنین دیدگاهی عاملیت افراد را به کل نادیده می‌گیرد و اختیار آن‌ها بر جسم و روانشان را نقض می‌کند.
به جای قضاوت کارگران جنسی و تلاش برای پایان دادن به پدیده فروش سکس می‌توان برای ایجاد فضایی امن و عاری از خشونت در جامعه برای این افراد و علیه هراس و نفرت از کارگری جنسی تلاش کرد.
Related image

خشونت ساختاری و نهادی‌شده

درصد بالای حضور افراد ترنس در کارگری جنسی در سرتاسر جهان ناشی از خشونت ساختاری و فردی وابسته به آشکار شدن تفاوت و هویت ترنس‌شان است. این افراد ممکن است به طور همزمان خشونت‌های دیگری از جمله بر مبنای وضعیت اقتصادی، طبقه اجتماعی، نژاد و جنسیت را تجربه کنند. این خشونت دسترسی این افراد به تحصیلات،‌ فرصت‌های اشتغال برابر را کاهش می‌دهد و آن‌ها را به سمت ورود به صنعت جرم‌انگاری‌شده خرید و فروش سکس سوق می‌دهد.
ترنس‌هایی که به دلایل فرهنگی یا مالی و یا بخاطر مسائل پزشکی قادر نیستند کارت شناسایی مطابق با هویت خود دریافت کنند، از تحصیل محروم می‌مانند، قادر نیستند در اجتماع برای خود وضعیت مطلوبی ایجاد کنند و احتمال زیادی وجود دارد که در این چرخه معیوب قرار بگیرند.

توجه به عاملیت خشونت

هیچ‌کس از رابطه جنسی در ازای پول نمی‌میرد، همانطور که هیچ‌کس از رابطه جنسی با پارتنر عاطفی خود نمی‌میرد.
وقتی در صنایع و مشاغل دیگر خشونتی رخ می‌دهد صحبت از راهکارهای افزایش امنیت فضای کار برای کارگران به میان می‌آید نه حذف صنایع. این اما در مورد صنعت خرید و فروش رابطه جنسی صدق نمی‌کند.
توجه به عاملیت خشونت علیه کارگران جنسی امری ضروری است. آنچه که کارگر جنسی را در اثنای فروش سکس در معرض خشونت خریداران سکس (غالبا مردان) قرار می‌دهد ترنس‌ستیزی، ترنس-زن‌ستیزی، زن‌ستیزی، فقر، نژادپرستی و داغ ننگ زدن بر کارگری جنسی است.
اینکه کارگری جنسی را به طور ذاتی دربرگیرنده خشونت بدانیم معادل فراری دادن مردان از مسئولیت‌پذیری در چرخه خشونت است.

ترنس‌ستیزی و نفرت از کارگر جنسی

در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵، بالغ بر ۱۹۹۳ مورد قتل افراد ترنس‌جندر و با جنسیت‌های متنوع در ۶۲ کشور به ثبت رسیده است. از جمله ۱۰۴ مورد در ۱۵ کشور اروپایی. از میان آن‌هایی که شغلشان مشخص بوده ۶۵٪ کارگر جنسی بوده‌اند. در ترکیه، ۳۹ زن ترنس که اغلب کارگر جنسی بوده‌اند در ۵ سال گذشته به قتل رسیده‌اند.
از سوی دیگر در موارد متعددی خشونت پلیس پس از دستگیری یا در زمان مراجعه کارگر جنسی به پلیس ثبت شده است. به گزارش ترنسجندر اروپا، ۷۹٪ کارگران جنسی ترنس در ترکیه این نوع آزار را گزارش کرده‌اند. در تاجیکستان در سال ۲۰‍۱۴ بیش از ۵۰۰ کارگر جنسی و مردان مظنون به هم‌جنس‌گرایی دستگیر شده و وادار به دادن آزمایش‌های پزشکی شدند. بسیاری از کارگران جنسی توسط پلیس و به وعده آزادی مود تجاوز قرار گرفتند. از آن‌ها اثر انگشت، فیلم و عکس گرفته شد.
موارد متعدد خشونت توسط پلیس علیه کارگران جنسی که در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است و اغلب قربانیان نیز زنان ترنس بوده‌اند. این نشان از نفرت عمیقی دارد که این افراد را از حق‌خواهی و دسترسی به عدالت عاجز می‌کند و سبب می‌شود خشونت‌ورزان در مصونیت بمانند.
Image result for decriminalize sex work

جرم‌زدایی از کارگری جنسی

در اغلب کشورها خرید و فروش سکس جرم است. با این حال جرم‌انگاری از آسیب‌های مرتبط با آن جلوگیری نکرده است؛ کارگران جنسی را از خطر خشونت، تجاور و قتل حفظ نکرده و افراد آسیب‌پذیر را به سمت اشتغال در صنایع امن از نظر قانون هدایت نکرده است.
میزان خشونت جنسی و فیزیکی علیه کارگران جنسی در مناطقی که فروش رابطه جنسی جرم نیست پایین‌تر است. نیوزیلند یکی از این معدود مکان‌هاست و ۷۰٪ کارگران جنسی می‌گویند که پس از جرم‌زدایی از کارگری جنسی احتمال اینکه خشونت را به پلیس گزارش کنند بیشتر است.
برخی کشورها از جرم‌انگاری کارگری جنسی به سمت جرم‌انگاری خرید سکس رفتند. تجربه اسکاتلند در این زمینه اینگونه بود که جرم‌انگاری پرداخت پول برای دریافت سکس باعث افزایش خشونت جنسی و تجاوز به میزان دو برابر شد.
جرم‌انگاری کارگری جنسی سبب می‌شود احتمال گزارش خشونت و قتل کارگران جنسی کاهش یابد. یک نمونه هولناک از مسکوت گذاردن خشونت و قتل کارگران جنسی از ترس پیگرد قانونی خود افراد به سال ۲۰۰۳ بر می‌گردد. یک قاتل سریالی به نام گری ریج‌وی به مدت چند سال کارگران جنسی را شناسایی می‌کرد. به عنوان مشتری سکس به آن‌ها نزدیک می‌شد و پس از سکس آن‌ها را به قتل می‌رساند. هیچ‌کس بخاطر «جرم» بودن این نوع کارگری جرئت گزارش ناپدید یا کشته شدن دوست یا همکار خود به پلیس را نداشت. این قاتل جان بیش از ۴۸ نفر را گرفت.

سخن پایانی

ماهیت مسئله کارگری جنسی آنچنان با دیدگاه‌های مذهبی و فرهنگی پیوند خورده است که انتظار نمی‌رود تغییر دیدگاه‌ها در خصوص آن آسان باشد.  اما در این حین هم‌چنان کارگران جنسی از حقوق انسانی خود محروم هستند، داغ می‌خورند و کشته می‌شوند.
آنچه تا کنون مسلم شده این است که جرم انگاری کارگری جنسی از خشونت نکاسته است. عفو بین‌الملل بیان می‌کند که جرم‌انگاری کارگری جنسی باعث می‌شود که این پدیده از سطح اجتماع پنهان شود، تامین امنیت برای کارگران جنسی دشوار شود و مقامات از انجام وظایف خود در برابر این افراد خودداری کنند.
شاید بهتر باشد به صدای کارگران جنسی گوش دهیم. آن‌ها خواستار پایان دادن به دخالت سیاست در بدن آن‌ها، خشونت،‌ قتل‌های سریالی و جرم‌زدایی از رابطه جنسی رضایتمندانه بزرگسالان و به رسمیت شناختن کارگری جنسی به عنوان یک شکل از کارگری هستند.
شاید عده‌ای هرگز کارگری جنسی را به عنوان یک رابطه جنسی رضایتمندانه میان بزرگسالان نپذیرند. با این حال می‌توان متصور شد که کسی که می‌داند در برابر یک مجرم قرار دارد، و یا به قصد آسیب به یک ترنسجندر خود را خریدار سکس جا زده است ممکن است به این دلیل که او از شکایت به پلیس می‌ترسد بر اعمال خشونت بر او جری شود.
جرم‌زدایی از کارگری جنسی در بطن مطالبات کارگران جنسی در جهان قرار دارد و اولین قدم ضروری برای پایان دادن به خشونت علیه کارگران جنسی است.
—–
اسناد زیر توسط سازمان ترنس‌جندر اروپا در این زمینه تهیه شده است. در صورت تمایل برای مطالعه در این زمینه به لینک‌های زیر بروید:
http://tgeu.org/wp-content/uploads/2016/11/TGEU_SexWorkPolicy_en.pdf
http://transrespect.org/wp-content/uploads/2015/08/TvT-PS-Vol16-2017.pdf

منابع:
https://tgeu.org/sex-work-policy/
https://goo.gl/oe2bfY
http://uk.businessinsider.com/heres-the-case-for-decriminalizing-prostitution-2016-6

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی)


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *