به مناسبت ۱۹ آذر: مطالبه جبران خسارت اقلیت‌های جنسی

ما در شش‌رنگ دهم دسامبر (۱۹ آذر)‌ روز جهانی حقوق بشر را گرامی می‌داریم و در این روز همچنان بر احقاق حقوق بشر پایمال شده خود در ایران پافشاری می‌کنیم.
اعلامیه جهانی حقوق بشر هفتاد سال پیش در چنین روزی نگاشته شد. از آن زمان تا کنون همه آحاد بشر از جمله اقلیت‌های جنسی با تکیه بر اصول جهان شمول این اعلامیه برای احقاق حقوق خود مبارزه کرده‌اند.
بعلاوه، از سال ۲۰۰۶ به همت فعالان و حقوق‌دانان بین‌الملل، اصول ارزشمند یوگیاکارتا در چهارچوب حقوق بین‌الملل تنظیم و به راهنمایی برای دولت‌ها و اقلیت‌های جنسی برای به کار بستن این غلبه بر تبعیض و نقض حقوق انسانی این قشر تبدیل شد.
موفقیت‌های فراوانی در سرتاسر جهان توسط فعالان و کوشندگان حقوق بشر با اتکا به این اصول ارزشمند به دست آمده است.
در پی این مبارزات، امروز در جایگاهی قرار داریم که مطالبه جبران خسارت برای اقلیت‌های جنسی در گوشه گوشه جهان در حال به ثمر نشستن است.
با وجود ویژگی‌های منحصربفرد جامعه ایران، باور داریم مبارزات جنبش اقلیت‌های جنسی ایران نیز روزی به نتیجه خواهد نشست. اما تا زمانی که ما مطالبه‌ای نداشته باشیم تحقق آن برای ما اساسا غیرممکن خواهد بود.
اگر حق زندگی را مطالبه نکنیم، اگر لغو حکم اعدام برای هم‌جنس‌گرایان مطالبه مشخص ما نباشد، خودبخود صدور حکم اعدام برای رابطه هم‌جنس‌گرایانه متوقف نخواهد شد.
به همین ترتیب اگر برای جان‌های از دست رفته و آسیب دیده جبران خسارت نکنیم، حیثیت و کرامت از دست رفته، حقوق پایمال شده و ننگ تحمیل شده هرگز خودبخود جبران نخواهد شد.
از این رو در ۱۹ آذر ۹۶، روز جهانی حقوق بشر، یادآور می‌شویم که مطالبه جبران و پرداخت خسارت به قربانیان آزار و تبعیض بر اساس جنس و جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و صفات جنسی در ایران، باید از هم اکنون یکی از رئوس مطالبات اقلیت‌های جنسی باشد، از جمله:

دستگیری افراد مظنون به هم‌جنس‌گرایی،

احکام شلاق و اعدام برای هم‌جنس‌گرایان،

نفرت‌پراکنی مقامات دولتی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها،

برخوردهای خودسرانه با افراد با بیان جنسیتی متفاوت،

نقض حریم خصوصی آنلاین و آفلاین اقلیت‌های جنسی،

محرومیت ترنس‌جندرها از تحصیل و کار بخاطر قوانین حجاب اجباری،

افشای ترنس بودن در شناسنامه،

نقض تمامیت جسمی و روانی اقلیت‌های جنسی با عمل‌های تغییر جنسیت اجباری و غیراستاندارد و درمان مخرب تبدیل گرایش جنسی (با تزریق هورمون، الکتروشوک‌تراپی، داروهای غیرضروری…)،

و …

تک تک ما اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی در این راه و رسیدن به این هدف نقش اساسی داریم.
شما فکر می‌کنید برای مطالبه جبران خسارت در این حوزه‌ها چه باید کرد؟
نظراتتان را از طریق ایمیل یا در صفحه فیسبوک با ما در میان بگذارید.

ما در ایران، تمام حقوق انسانی‌مان را می‌خواهیم. ما همه جا هستیم در ایران،‌ در ترکیه،‌ در عراق و … به دیدن ما عادت خواهید کرد! (Photo: vivienschweitzer.com)


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *