خون «صدرا» نو جوان ترنسی که تحت فشارهای قانون و جامعه جان خود را می‌گیرد بر گردن کیست؟

صدرا ترنس ایرانی خودکشی
خون نو جوان ترنسی که تحت فشارهای قانون و جامعه جان خود را می‌گیرد بر گردن کیست؟
⬛️ هنوز بیش از چند روز از یادمان ترنسجندرهایی قربانی #ترنس‌هراسی شده‌اند نمی‌گذرد که خبر خودکشی یک ترنس جوان به نام «صدرا» در ایران منتشر شد و دوستان او را در ناباوری گذاشت.
صدرا در صفحه اینستاگرام خود بروشورهایی را بازپخش کرده بود که در ایران در میان ترنس‌ها دست به دست می‌شود. در آن با تمجید از فتوای روح الله خمینی نوشته است:

«ترنسکشوال یک موجود آخرالزمانی و منحرف نیست… دین اسلام شیعی ترنس‌ها را (در صورت رعایت موازین) تایید کرده و به آن‌ها جوازی برای آزاد شدن از جسمی داده است که هماهنگ با روحشان نیست».

با این مطالب این تفکر تحقیرآمیز را به ترنس‌ها تزریق می‌کنند که «اگر این مجوز نبود یک چهره غیراسلامی و منحرف بودی، حتی انسان نبودی»، چه انسان بودن مجوز نمی‌خواهد.
این جملات به عنوان دریچه‌ای به آینده‌ای روشن (زن یا مرد ‘واقعی’ شدن) و یک زندگی ‘عادی‌’ بازپخش می‌شود و تحقیر را در ترنسجندرهای ایرانی نهادینه می‌کند.
صد افسوس که این دروغ رهایی حتی صدرا و دیگرانی چون او را از دام خودکشی نمی‌رهاند.
عمل جراحی تغییر جنسیت نقطه نهایی آمال و آرزوهای بسیاری از ترنس‌هایی است که هنوز عمل نکرده‌اند. در ذهن بسیاری از ترنس‌های ایرانی اقدام به این عمل به معنای آغاز دوباره زندگی و تحقق تمامی رویاهایشان است. بیشتر این افراد در آرزوی تبدیل شدن به یک زن یا مرد واقعی که بنا به هنجارهای حاکم یگانه مصداق انسان طبیعی است وارد جریان تغییر جنسیت می‌شوند.
و آن که به هر دلیل نتواند در این راه پرهزینه و خطرناک گام بردارد عملا خود را در بن بست احساس می‌کند.
از سوی دیگر بسیاری که با وجود اینکه امید به داشتن یک زندگی عادی بعد از عمل داشته‌اند با این واقعیت مواجه می‌شوند که زندگی عادی برایشان بدون حمایت قانون و تغییر فرهنگ جامعه ممکن نیست و مجبور به مهاجرت از ایران و یا پناهندگی می‌شوند. حال آنکه این فشارها و تحقیر نهادینه شده حتی پس از خروج از کشور نیز آن‌ها را رها نمی‌کند و آن‌ها را به دام افسردگی و در برخی موارد، خودکشی می‌کشاند.
خون صدرا، جوان ترنسی که در اعماق ذهنش خود را یک انسان مستحق زندگی کردن نمی‌داند و یا از جنگیدن با این همه ناملایمات خسته شده است و جان خود را می‌گیرد، بر گردن کیست؟

شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *