آزار جنسی نتیجه «سوءاستفاده از قدرت» است، نه گرایش جنسی

kevin spacey-anthony rapp- assault

در روزهای گذشته، آنتونی رپ بازیگر ۴۶ ساله در گفت‌وگویی با بازفید، کوین اسپیسی بازیگر سرشناس هالیوود را متهم به سوءاستفاده جنسی از او در ۱۴ سالگی کرد. کوین اسپیسی خبرنگاران را بی‌جواب گذاشت و در عوض موضوع را به توئیتر خود آورد. او یک متن طولانی نوشت که چکیده آن از این قرار است:

«یادم نیست. اما عمیقا متاسفم. راستی من همجنسگرام»

در حالی که باید می‌نوشت: عمیقا متاسفم. من گاهی/اغلب از جایگاه و قدرت خود برای کامجویی سوءاستفاده می‌کنم.


آشکارسازی برای گمراه کردن اذهان

اسپیسی در توئیتر نوشت برای آنتونی رپ به عنوان یک بازیگر احترام زیادی قائل است اما اصلا چنین اتفاقی را به خاطر نمی‌آورد:

«حقیقتا به یاد نمی‌آورم. اگر هم اتفاق افتاده باشد مال بیش از ۳۰ سال قبل است. اگر هم این کار را که او می‌گوید کرده باشم، بسیار اشتباه و از روی مستی بوده و به او یک عذرخواهی صادقانه بدهکار هستم.»

همینجا باید گفت نوشیدن الکل به اختیار فرد است و عواقب آن بر عهده خود اوست. سوءاستفاده جنسی در زمانی که مهاجم به قدری مست است که نمی‌تواند تشخیص دهد که نباید به فرد مقابل نزدیک شود، نباید مسئولیت و مجازات آزار جنسی یا تجاوز را از او دفع کند.

اسپیسی همچنین نوشت:

«من متاسفم که او این احساساتی را که شرح داده این همه سال با خود همراه داشته است.»

اما این توئیت او به اینجا ختم نشد و در ادامه با تایید حرف و حدیث‌هایی که همواره درباره گرایش جنسی او و تمایلش به هم زنان و هم مردان برقرار بوده، آشکارسازی کرد:

«انتخاب می‌کنم که همجنسگرا باشم.»      

همانطور که انتظار می‌رفت پاسخ او با انتقاد عده زیادی از جامعه سینما و همجنسگرایان روبرو شد. در یک مورد ریچارد لاوسن منتقد سینما توئیت کرد:

«از لحاظ روانشناسی، مخفی نگه داشتن گرایش جنسی تاریک، بی‌رحم و آسیب‌زننده است. اینکه اسپیسی سال‌ها در این وضعیت زندگی کرده ناراحت کننده است. اما ۱۴ یعنی ۱۴.»

اشلی ماری پرستون شخصیت رسانه‌ای و فعال ترنس نوشت:
https://twitter.com/AshleeMPreston/status/924893723153940480

«من برایم مهم نیست که کوین اسپیسی گی باشد. من مایلم بدانم چرا ما داریم سکشوالیته را با آزار جنسی یک کودک قاطی می‌کنیم. از بحث خارج نشوید.»

رز مک‌گوان، زنی که در زنجیره اتهامات آزار جنسی از سوی ده‌ها زن، هاروی واینستین را به تجاوز متهم کرده است در یک توئیت از رسانه‌ها خواهش کرد که تمرکز خود را بر رپ حفظ کنند و «صدای قربانی باشند». او در توئیت دیگری نوشت:
Https://twitter.com/rosemcgowan/status/924973415693475840

«همجنسگرا=همجنسگرا      متجاوز=متجاوز»

سوءاستفاده از قدرت

به نظر می‌رسد که اسپیسی با این آشکارسازی بدموقع تلاش کرده تا توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را از اتهام آزار جنسی یک کودک دور کند. برخی رسانه‌های فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان قربانی شدن رپ را فراموش کرده و بر طبل فرافکنی همجنسگرایی اسپیسی کوبیده‌اند. رویکردی که سبب شد برخی رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشر تمرکز بر آشکارسازی اسپیسی به جای اتهامات آزار جنسی را «نامسئولانه و تهوع‌آور» بخوانند.

آزار جنسی مسئله گرایش جنسی نیست، بلکه مسئله سوءاستفاده از قدرت در مواجهه با دیگران -عموما زنان و کودکان- است. گرایش جنسی فرد اساسا ارتباطی به سوءاستفاده جنسی ندارد. بحث سوءاستفاده جنسی از کودکان خودبخود برای بسیاری با موضوع همجنسگرایی به غلط درآمیخته است. حال آشکارسازی اسپیسی با استفاده از تریبون عذرخواهی از قربانی ۱۴ ساله آزار جنسی، چه کمکی می‌تواند به رفع این اختلاط بکند؟ او حتی از فرصت اجباری عذرخواهی خود هم سوءاستفاده می‌کند.

آنچه رسانه‌ها باید به آن بپردازند این است که چطور مردانی چون اسپیسی و واینستین در قدرت و مشهوریت با مصونیت از عواقبی به مدت دهه‌ها قربانی می‌گیرند، و چگونه ساختار قدرت مردسالار زنان و کودکان را به استثمار جنسی می‌کشد -چیزی که در هالیوود به فرهنگ «بازیگر شدن از روی کاناپه» منجر شده است.

صدای قربانیان آزار جنسی در هالیوود در سایه تهدید متجاوزان به خشونت و رشوه، سکوت مطلعان و چشم‌پوشی رسانه‌ها همواره ساکت شده است. حال رپ گفته است که پس از ۳۰ سال تحمل این درد، دیدن شجاعت قربانیان در آشکار کردن آزارهای جنسی هاوری واینستین، ‌غول تهیه‌کنندگی هالیوود، به او برای شکستن سکوتش درباره اسپیسی، شجاعت بخشیده است.

فرهنگ سکوت و تجاوز

در روزهای پس از مطرح شدن این اتهام، نت‌فلیکس پخش سریال «خانه پوشالی» با بازیگری اسپیسی را متوقف کرد. وی همچنین قرار بود جایزه موسس افتخاری امی را در ماه آینده از آن خود کند که آکادمی امی پس از مطرح شدن این اتهام از اهدای این جایزه به او صرف نظر کرد. هاروی واینستین نیز به طور مشابه پس از اتهامات متعدد سوءاستفاده جنسی از آکادمی اسکار اخراج شد.

این در حالی است که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اتهامات سوءاستفاده جنسی وارده به هاروی واینستین تقریبا هیچ‌کس را در صنعت فیلمسازی فاغلگیر نکرده. رفتار متجاوزانه واینستین با زنان، سال‌ها «راز آشکار» اهالی هالیوود بوده است.

زنان قربانی به زبان طنز، و گاه به جد گفتند که او آن‌ها را به انجام کارهایی -با ماهیت جنسی- وادار کرده است. حتی مردان و مجریان هالیوود هم در اینباره شوخی می‌کردند. همه اهالی هالیوود هم به این شوخی‌ها که طعنه به واقعیت داشت می‌خندیدند.

یکی از اولین «آشکارسازی» های آزار جنسی توسط هاروی واینستین ۱۲ سال پیش از سوی کورتنی لاو بازیگر جوان و به شکل اخطار به سایر زنان بازیگر مطرح شد. واینستین به کار خود ادامه داد و آنطور که لاو می‌گوید حرفه بازیگری او بود که پس از این صحبت‌ها آسیب دید.

در مورد کوین اسپیسی هم وضعیت تقریبا مشابه است. اظهارنظرهایی از این سو و آن سو از جمله توسط یک کمدین صورت گرفته که نشان می‌دهد عده‌ای در هالیوود به خوبی از تعرض‌های جنسی کوین اسپیسی بویژه به کودکان اطلاع داشته‌اند.

سوء استفاده از قدرت و فرهنگ تجاوز در هم تنیده اند. اگر می‌خواهیم بر این مردانگی مسموم و عادی‌سازی آزار جنسی زنان چیره شویم اولین کار شکستن سکوت، افشای ماهیت و مرزبندی با این مناسبات است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *