حقوق افراد ترنسجندر در کشور استرالیا

australia
1. مقدمه
از آنجایی که کشور استرالیا به صورت فدرالی اداره میشود، تعویض مدارک در راستای تطبیق هویت جنسی فرد در این کشور میتواند در حوزههای مختلف ایالتی متفاوت باشد. تغییر شناسنامه و گواهینامه رانندگی در حوزه تصمیمات ایالتی قرار داشته و صدور گذرنامه و مدارک بیمه در حیطه تصمیمات کشوری قرار میگیرد.
تغییر هویت جنسی در پاسپورت و مدارک بیمه صرفا نیازمند تایید یک روانپزشک متخصص است در حالی که جهت تغییر شناسنامه، مسئولان ایالتی مدارک الزامی دیگری نیز برای این امر در نظر گرفتهاند که مورد انتقاد فعالان حقوق بشر و اقلیت‌های جنسی (LGBT) قرار گرفته است. این مدارک شامل تاییدیه انجام عمل تطبیق جنس فرد تراجنسی و طلاق نامه فرد از همسر خود در صورت متاهل بودن است. چرا که در استرالیا ازدواج میان دو همجنس وجود نداشته و این امر در راستای جلوگیری از ازدواج دو همجنس صورت میگیرد.
در کشور استرالیا، عمل تطبیق جنس قابل دسترسی برای افراد تراجنسی است. اگرچه صرفا برخی از هزینههای عمل جراحی تحت پوشش بیمه درمانی قرار میگیرد. همچنین کودکان تراجنسی جهت هورمون درمانی نیازمند اخذ تاییدیه از دادگاه خانواده استرالیا، برای دریافت هورمون‌های مورد نیاز خود می‌باشند. 


2. تاریخچه
در سال 1987، استل آزمودل اولین فردی بود که بعد از عمل تطبیق جنس توانست مدارک قانونی خود را در ایالت نیوساوث ولز تغییر دهد و پس از آن تغییرات مشابه در زمینه تغییر در گذرنامه فرد به اجرا در آمد. 


3. مدارک شناسایی
3-1. شناسنامه
این مدرک شناسایی در حوزه اختیارات ایالتی قرار داشته و برای افراد تراجنسی در بعضی ایالت‌ها شرط عمل تطبیق جنس برای اخذ مجوز جهت تغییر هویت جنسی در نظر گرفته شده است.
در حوزه پایتخت در سال 2014 شرط عمل تغییر جنس برای تغییر هویت جنسی حذف گردید.
در ایالت نیوساوث ولز قوانین به این صورت تبیین شده که فرد باید عمل تغییر جنس را انجام داده باشد تا بتواند شناسنامه خود را تغییر دهد.
ایالت جنوبی استرالیا در دسامبر 2016 اولین ایالتی بود که شرط عمل تغییر جنس را برای تغییر شناسنامه حذف کرد.
در ایالت غربی استرالیا، تا سال 2012 شرط عقیم‌سازی جهت تغییر مدارک شناسایی وجود داشت اما پس از آن، با مطرح شدن پرونده دو مرد ترنس که صرفا مبادرت به برداشتن سینه و هورمون‌درمانی کرده بودند، این قانون ملغی شد.
3-2. گذرنامه
از ابتدای جولای 2013، دولت استرالیا اجازه انتخاب جنسیت مندرج در گذرنامه فرد از میان سه جنسیت مرد، زن و X را به تمام افراد بزرگسال مشروط بر ارائه تاییدیه از روانپزشک متخصص اعطا کرد و پس از آن افراد دیگر نیازی به عمل تغییر جنس و همچنین تغییر در شناسنامه و دیگر مدارک شناسایی خود برای درج جنسیت در گذرنامه خود ندارند.
3-4. گواهینامه
ایالت کوئینزلند ، تنها ایالتی است که جنسیت افراد را در گواهینامه آن‌ها درج می‌کند و تغییر آن مستلزم ارائه مدارکی است که نشان‌دهنده تغییر جنس فرد باشد. 


4. درمان آشفتگی جنسیتی در کودکان
آشفتگی جنسیتی در کودکان به این ترتیب بیان می‌شود که هرگاه کودکی به مدت شش ماه از جنسیت خود ابراز نارضایتی کرده و تمایل شناخته شدن به عنوان جنسیت دیگر را به دیگران بیان کند، دچار آشفتگی جنسیتی معرفی می‌گردد. آشفتگی جنسی به دو گروه تقسیم شده و دو درمان مختلف برای آن‌ها در نظر گرفته شده است:
1) آشفتگی جنسیتی درجه اول که صرفا با استفاده از داروهای ممانعت کننده از بلوغ جنسی صورت می‌پذیرد که برگشت پذیر بوده و برای کودکان بالای ده سال قابل دسترسی است. این درجه در مراحل مختلفی اعم از تایید توسط دو روانپزشک کودک و بزرگسال و انجام مراحل مختلف سنجش هویت جنسی کودک، تاییدیه پزشک اطفال در رابطه با رشد جنسی کودک و ارائه مشاوره به کودک و والدین او در خصوص عوارض احتمالی استفاده از داروهای ممانعت کننده و اخذ مجوز رسمی از دادگاه خانواده استرالیا، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
2) آشفتگی جنسیتی درجه دوم که در آن داروهای هورمونی جنس مخالف نظیر تستسترون و استروژن برای کودک تجویز می‌گردد که عموما با تغییرات برگشت ناپذیری نظیر بم شدن صدا در ترنس‌های مرد و رشد سینه‌ها در ترنس‌های زن همراه است. این مرحله از درمان برای کودکان بالای شانزده سال انجام می‌پذیرد. همچنین این درمان پس از به اجماع رسیدن گروهی از متخصصین شامل روانپزشک و پزشک اطفال و اخد مجوز از دادگاه خانواده استرالیا، برای کودک تجویز می‌گردد.
کشور استرالیا تنها کشوری است که اخذ مجوز دادگاه را برای شروع درمان آشفتگی جنسیتی در کودکان را الزامی می‌داند. این قوانین با مخالفت خانواده‌های این کودکان مواجه شده است چرا که بار مالی و روانی بسیاری را برای آنان به همراه دارد. روند قانونی اخذ مجوز هزینه ای بالغ بر 30000 دلار به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و در بسیاری از موارد با توجه به زمانبر بودن و هزینه هنگفت آن، کودکان را مجبور به خرید داروهای هورمونی از بازار سیاه می‌کند. 


5. درمان آشفتگی جنسیتی در بزرگسالان
افراد تراجنسی در استرالیا بعد از هجده سالگی موفق به اخذ اجازه عمل تطبیق جنس می‌شوند و تنها بخشی از هزینه‌های عمل جراحی توسط بیمه پوشش داده می‌شود. فعالان حقوق تراجنسی‌ها در استرالیا خواستار تحت پوشش بیمه قرار گرفتن سایر عمل‌های زیبایی از قبیل عمل پروتز سینه، جراحی صورت و هورمون‌درمانی هستند که ممکن است برای فرد تراجنسی قابل تامین نباشد. عموما کادر بیمارستانی در کشور استرالیا تخصص کمتری برای درمان افراد تراجنسی دارند و لذا افراد زیادی به کشور تایلند برای مراحل درمان خود مراجعه می‌کنند. همچنین افراد تراجنسی تقاضای دسترسی بیشتر برای ملاقات با روانپزشکان و روانکاوان را دارند به طوری که در ایالت ویکتوریا، 12 تا 14 ماه تاخیر برای انجام این گونه ملاقات‌ها ذکر شده است.
6. قوانین حمایتی در جهت جلوگیری از تبعیض جنسی 
پیش از 1 آگوست 2013، دولت استرالیا قوانین حمایتی را جهت رفع تبعیض جنسیتی در سطح فدرالی به صورت همه جانبه به اجرا در نمی‌آورد. در اواخر سال 2010، دولت برخاسته از حزب کارگر، این قوانین را مورد بازبینی قرار داد. در 25 ژوئیه سال 2013 این رویکرد رها شد و در عوض، مجلس ویژگی‌های تحت حمایتی دیگری نظیر وضعیت تاهل، گرایش جنسی، هویت جنسیتی و وضعیت اینترسکس بودن را به قانون اصلاح رفع تبعیض جنسی اضافه کرد.
از 1 آگوست 2013، هرگونه تبعیض علیه تراجنسی‌ها و طیف‌های مختلف جنسی و افراد LGBT غیرقانونی شناخته شد. خدمات مراقبت از سالمندان که توسط افراد مذهبی اداره می‌شد، دیگر اجازه صرف نظر کردن از مراقبت افراد LGBT سالمند را نیافتند. هرچند مدارس و بیمارستان‌های مذهبی از این قانون معاف اعلام شدند. 


7. ازدواج
در سال 2001، دادگاه خانواده استرالیا تصویب کرد که فرد تراجنسی پس از عمل تطبیق جنس می‌تواند با جنسیت جدید شناخته شده و قادر به ازدواج می‌باشد.
منبع:
https://goo.gl/hviX3d
#ترنس #ترنسکشوال #ترنسجندر #رنگين_کماني #پروانه_شدن#transrightnow #حق_ترنسها_همين_حالا #حقوق #LGBT#هویت #هویت_جنسی #هویت_جنسیتی #استرالیا #اخبار#مینو_اسلامی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *