آشکارسازی دانشجوی پاکستانی درباره «هویت جنسی غیردوگانه» خود به باراک اوباما چه تاثیری در پیشبرد حقوق اقلیت‌های جنسی دارد؟

Maria Munir

ترجمه و نوشته از : انوشه آذر
***
«گاهی برای اینکه یک معضل اجتماعی را به گوش همگان برسانید نیاز دارید شوریده و دیوانه‌وار عمل کنید.»
این دعوت به شوریدگی از سوی پرزیدنت اوباما در سخنرانی خود در لندن موجب شد ماریا منیر، دانشجوی ترنسجندر پاکستانی‌الاصل، در جمع دانشجویان و در حضور رسانه‌ها با شجاعت به آشکارسازی درباره هویت جنسی غیردوگانه خود دست بزند.
منیر پیش از این موفق شده است طی فعالیت‌های کمپینی خود در محل زندگی خود، احترام افراد به ضمیرهای انتخابی افرد ترنسجندر و پذیرفته شدن سرویس‌های بهداشتی برای هویت جنسی خنثی را بدست آورد که سبب شد پرزیدنت اوباما به این تلاش‌های او «بسیار افتخار» کند.
این در حالی است که منیر پس از پایان جلسه به خبرنگار اسکای‌نیوز اظهار داشت که از پاسخ رئیس جمهور رضایت نداشته است. و در توضیح آن می‌گوید که از رئیس‌جمهور برون‌گرا و مطرحی چون او توقع پاسخی در سطح بالاتر را داشته است. به اعتقاد او از میان اقلیت‌های جنسی، ترنسجندرها به مدت طولانی نادیده انگاشته شده‌اند و در حال حاضر افراد با هویت غیردوگانه تحت حمایت اعلامیه برابری بریتانیا محل زندگی و تحصیل او- قرار ندارند.
باراک اوباما در پاسخ به چالش منیر برای حمایت بیشتر از افراد ترنسجندر در کارولینای شمالی به نوع سیستم اداره دولتی در ایالات متحده اشاره می‌کند و اینکه یک ایالت می‌تواند یک قانون ایالتی را به تصویب و به اجرا برساند. او همچنین می‌افزاید که به کنگره فعلی برای منع این قانون ایالتی امید چندانی ندارد.
وی در ادامه یکی از راهکارهای پیشرفت هرچه بیشتر در حوزه حقوق اقلیت‌های جنسی را ادامه حرکت‌های اجتماعی توسط «افراد شجاع و فعالی» همچون منیر می‌داند. وی تاکید می‌کند که این تغییرات برای خود افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو هیچگاه به نظر کافی نخواهد بود و نباید هم باشد زیرا آنها هستند که موتور متحرک این تغییرات بوده و نباید از ادامه حرکت دست بردارند.
شایان ذکر است که رئیس جمهور در پاسخ به منیر از لفظ هویت جنسی غیر دوگانه اجتناب کرده و به عبارت «انسان‌هایی در شرایط شما» اکتفا کرد. این امر نشان می‌دهد که در بحث اقلیت‌های جنسی، هنوز نام افراد با هویت‌های جنسیتی غیردوگانه و افراد کوئیر غیر از گروه‌های شناخته‌شده‌تر لزبین، گی، بایسکشوال و ترنسکشوال، به گوش‌ها و زبان‌ها آشنا نیست و آنطور که شایسته است جایگاه رسمی خود را در ادبیات رسانه‌ای و سیاسی پیدا نکرده است.
این در حالی است که باراک اوباما در نطق سالانه رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «وضعیت اتحاد» (State of the Union) در سال 2015، مستقیما و قاطعانه به لزوم آزادی و حمایت از افراد لزبین، گی، بایسکشوال و ترنسجندر اشاره کرد. به نقل از مجله تایمز این نخستین باری بود که رئیس جمهوری در مراسمی با این درجه از رسمیت از این کلمات استفاده کرده است. این تایید رسمی بر حضور غیرقابل انکار اقلیت‌های جنسی به خروج آنها از وضعیت ناآشکار و در نتیجه آسیب‌پذیر کمک شایانی می‌کند. شکی نیست که جنبش حقوق اقلیت‌های جنسی تا امروز راه بسیار زیادی را پیش رفته است و در این مسیر، چنین سخنان شفافی از بالادست و اقداماتی از پایین‌دست همچون آشکارسازی این دانشجوی پاکستانی الاصل، به حرکت به سمت روشنگری و آشکار ساختن موجودیت اقلیت‌های جنسی در جامعه و مبارزه با نامرئی و پنهانی بودن این افراد و زندگی‌هایشان بویژه در کشورهایی مانند سرزمین پدری منیر که به اذعان خود او هویت‌های جنسی متفاوت در آن به آسانی پذیرفته نمی‌شود، کمک شایانی می‌کند.

بیشتر از زبان ماریا منیر درباره هویت جنسی غیردوگانه بخوانید:
https://mariamunir.com/2016/04/27/beyond-the-binary-why-are-non-binary-people-important/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *