ویدیوکلیپ "احکام لزبین" بهانه گپی با آدلر/ روجا

Adler
مصاحبه شش رنگ با آدلر رناتا
آدلر رناتا متولد (21مارچ 1992) خواننده ایرانی مقیم کانادا است. وی در ایران در رشته مهندسی هسته‌ای دانشجو بوده و آن‌طور که خودش می‌گوید تیپ و اخلاق “پسرانه‌اش” در خوابگاه باعث شک مسئولین به ترنسجندر بودنش شد و در نهایت از خوابگاه اخراج شد. آدلر در زبان آلمانی به معنی عقاب است، آدلر دلیل انتخاب این نام را چنین بیان می‌کند: “عقاب در سن 40 سالگی که پیر و فرسوده  میشه یا باید بمیره و یا اونکه فرآیند دردناکی برای تولد دوباره بگذرونه اما تولد دوباره را انتخاب میکنه و نمی‌بازه . من در 21 سالگی به دلیل پذیرفته نشدنم در کشورم و اختلافم با خانواده‌ی دوست‌دخترم واقعا پیر و فرسوده شدم اما نباختم و تولد دوباره رو به خودم با فرار از ایران و تلاشم برای به دست آوردن مجدد دوست دخترم و در نهایت با ساخت زندگی جدید انتخاب کردم و دوباره متولد شدم مثل عقاب.
حال ما به سراغ او رفته‌ایم تا به زبان خودمانی پای حرف‌هایش بنشینیم . در روزهایی که در کانادا بی وقفه درس می‌خواند و زمانی که نظرش در مورد کانادا را پرس و جو می کنیم می‌گه: هر جایی که بتونی پیشرفت کنی به نظر من بهشته!
سلام، اول از همه هرجور دوست داری خودت را معرفی کن، آدلر کی هست؟ و توی زندگیش دنبال چیه؟
آدلر هستم و 23 سالمه ترنسجندر . عاشق هنر هستم و تئاتر و سینماو موسیقی و عکاسی رو دوست دارم. موسیقی رو با خوانندگی رپ آغاز کردم و اما هنوز خودم رو گیتاریست نمی دونم به قولی خیلی راه دارم تا اینکه گیتاریست بشم. هرچیزی که 3 سال پیش آرزوم بود رو الآن دارم. امیدوارم 3 سال دیگه چیزهایی که الآن آرزومه رو داشته باشم . چیزی که در زندگی دنبالشم؟ راستش! من کمی عجیبم! چیزایی که  دنبالشون هستم هم عجیبن و در حال تغییر .(می خندد) می‌پرسم آرزوهات برای سه سال دیگه چه چیزهایی هستند؟ می‌گه: ترجیح میدم فعلا پیش خودم نگه دارم ایم موضوع رو.
کار هنری خودت را به طور خاص در زمینه موسیقی از کی شروع کردی؟ لطفا درباره اولین کارت هم یک توضیح مختصر بده.
یکی از چیزهایی که می‌خواستم ساخت موزیک ویدئو درباره لزبین ها بود من توی یکی از شهرستان های مذهبی ایران بزرگ شدم و واقعا شاهد مغز ارضا شده ی کبود لای پای تضاد دخترای همجنس‌گرای مومن شهر بودم! یعنی درگیری‌هاشون با خودشون ، احساس گناهشون روزی 1000 بار توبه‌شون. شاید یکی از اون چندهزار دختری که در گوشه  گوشه‌ی شهرهای ایران با این حس درگیر هستند با شنیدن این آهنگ به خودشون جرات بدن . شاید بخوان به این فکر کنند که نباید بذارن مغزشون شست و شو داده بشه . شاید اگه یک نفر هموفوب یا دیندار افراطی که دینش همجنس‌گرایی رو قبول نمی‌کنه با شنیدن و دیدن این موزیک ویدئو بتونه این احساس ها رو درک کنه و این شایدها بود که انگیزه‌ام برای ساخت این موزیک رو استارت زد . در واقع این اولین کار استاندارد من بود و اولین اثرم. جا داره از ایگلهرک به خاطر برنامه همیاری تشکر کنم که در واقع کمک اونها باعث شد ایده‌ام اجرا بشه.
البته توی ایران همراه پارتنرم بهار کاری رو با هم ضبط کردیم که خب به دلایل کیفیت پایین میشه گفت این کار اول و حرفه ای من هست.
پس توی شرایط سخت و امنیتی هم ضبط شده بود.
آره من ایران که بودم خیلی کله خر بودم(می خندد) آخرین هفته توی ایران 6 بار پاسگاه بردند من رو. خفقان وحشتناکی بود.
پس اینطور که گفتی بیشتر منظورت خودسانسوری به دلیل مذهب بوده، توی ویدئو جایی طناب دار هم دیده میشه درسته؟ درباره این هم توضیح میدی؟
در واقع اون ایده کارگردان بود که طناب دار باشه. من میتونم درباره متن آهنگ براتون بگم.
فیلم برداری این کار در ترکیه انجام شده؟
بله، در شرایط پناهندگی و با امکانات کم
 تدوین اما بسیار خوب بوده، سینا کیانی خیلی خوب از این حداقل امکانات استفاده کرده.
بله عزیزم . هم کارگردان هم تنظیم کننده و خواننده و آهنگ ساز همه خوب از امکانات کم استفاده کردیم.
تا به امروز بازخوردها چطور بوده؟ چه از طرف کامیونیتی (جامعه) اقلیت جنسی و چه خارج از اون؟
این ویدئو کمتر از 24 ساعته که پخش شده و الآن نمیشه چیزی بگم اما خب عکس العمل‌ها بیشتر هموفوبیک بوده و دلگرمی های بچه ها هم همیشه بوده و هست.
از این به بعد گویا قرار هست ازت بیشتر کار ببینیم و بشنویم؟ اگه آره، باز هم درباره مسائل LGBT کار می کنی؟
نه این که فقط در این مورد . قطعا موضوع زیادهست واسه حرف زدن اما شاید چندین آهنگ بعدیم هم در مورد موضوع بچه های اقلیت های جنسی (LGBT) باشه، ممکنه 3 سال اصلا درباره LGBT  کار نکنم.
امکانش رو می بینی با خواننده ها و گروه های موجود همکاری کنی؟ اگه آره چه کسی؟
تا به الآن به این فکر نکردم و ترجیح میدم فعلا این سوال عنوان نشه.
فکر رپ با سایه اسکای چی؟ هستی؟
(می خندد) آره اگر ایده ی خوبی واسه پیاده کردن باشه چرا که نه؟ خیلی کارها میشه کرد.
خب اگر اشکالی نداره کمی از زندگی خصوصیت بپرسیم نظر خانواده درباره خوانندگیت چه هست؟
کلا در باره خانواده بهتره به دلایل امنیتی بی‌خیال شیم.
اوکی. نظر پارتنرت چطور؟
پارتنرم همیشه حامی و همراه من بوده و جا داره ازش تشکر کنم.
یک سوالم خارج از حوزه هنری ، در این مدت که کانادا هستی برخوردی با ایرانی های ساکن کانادا به عنوان یک همجنسگرا داشتی؟ در مقایسه با هموطنان ما توی ایران نگرش بهتری به اقلیت های جنسی دارن؟
بله خب هستند. درصد زیادی که نگرش بهتر و خوبی دارن اما افراد هموفوب هم کم نیست.
یعنی عملا کاری کردن یا با نگاه و غیره؟
اکثرا با حرفاشون.
چندین بار به ترنس‌جندر بودنت اشاره کردی.  کمی درباره ترنس‌جندر بودن و نوع نگاه خودت به جنسیت بگو؟
من دوست ندارم خودم رو در دسته ی زن و یا مرد قرار بدم یا “نه زن” خطاب بشم و یا “نه مرد”. دوست دارم تیپی بزنم که دوست دارم نه اینکه تیپم پسرونه! برداشت بشه. من یک انسانم که ظاهرا توی دسته بندی هویت‌ها ی جنسی ، ترنسجندر و یا ترد جندر(جنسیت سوم) و یا هرچی… من خودم هستم. خالی از هر تعریفی یک انسانم.
و به عنوان حرف آخر چی دوست داری بگی؟
راستش خیلی حرفها دارم اما چیزی نمیگم.
حالا خجالت نکش بگو
نه. بحث خجالت نیستJ) کلا نگم بهتره.
مرسی از وقتی که در اختیار ما گذاشتی.
روجا 20 سپتامبر 2015
لینک دانلود ویدیوی آدلر با تیتر “احکام لزبین”:
https://www.youtube.com/watch?v=NVCVMV4Ohtw
صفحه فیسبوک هنری آدلر:
https://www.facebook.com/713thAdler?fref=ts

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *