استانبول، مراسم پرایدی که برگزار شد (نشد)

شش رنگ، 28 ژوئن 2015 – جشن رژه افتخار همجنسگرایان (پراید) که امسال قرار بود برای سیزدهمین سال در استانبول برگزار شود، با حمله پلیس عملا امکان برگزاری نیافت. گزارش همکار ما از محل، گویای حمله سازماندهی شده پلیس است که به قصد متفرق کردن و ایجاد مانع برای برگزاری تظاهرات انجام شد.
سلماز آزاد که اکنون (روز شنبه 28 ژوئن، ساعت 9 شب به وقت استانبول) از محل تظاهرات و در حوالی میدان تقسیم گزارش می دهد می گوید: از ساعت پنج بعد از ظهر در میدان تقسیم عده زیادی از علاقمندان و کسانی که به قصد شرکت در پراید جمع شده بودند حرکت خود را آغاز کردند که بلافاصله با حمله ماشین های آب پاش پلیس و همچنین گاز اشک آور روبه رو شدند. او ادامه می دهد: پلیس تمام خیابانها را بسته بود و تظاهر کنندگان را عملا به کوچه های فرعی کشاند. جایی که کسی امکان خروج از محوطه را هم نداشت چرا که همه خیابانها بسته و توسط پلیس محاصره بود.
CImlU_PUEAAJmu5
بررسی شش رنگ از اطلاعیه های تا کنون صادر شده از برگزار کنندگان نشان می دهد که بر سر دلایل حمله پلیس قطعیت وجود ندارد. کمیته برگزاری پراید در اطلاعیه ای توجیه این حمله را از قول دولت، همزمانی آن با ماه رمضان اعلام کرده است. در توضیح برگزار کنندگان پراید آمده است: “سیزدهمین پراید استانبول که قرار بود ساعت 5 بعد از ظهر در تقسیم برگزار شود بدون اعلام قبلی از سوی دولت به بهانه همزمانی آن با ماه رمضان ممنوع اعلام شد…پلیس به هزاران نفر با اسپری فلفل، باتوم پلاستیکی و شلنگ آب حمله کرده است.”
از آنجایی که پراید سال قبل با وجود همزمانی با ماه رمضان بدون ایجاد مشکل از سوی پلیس برگزار شد، برخی از ناظرین معتقدند این موضوع بی ارتباط با نتایج انتخابات اخیر و شکست اردوغان و پیروزی HDP (حزب دمکراتیک خلق ها) نیست. این حزب که پیروزی قطعی در انتخابات اخیر را از آن خود کرد، بارها از سوی مخالفان دولتی اش به دلیل دفاع از همجنسگرایی به بی اخلاقی و ضدیت با دین متهم شده بود. به نظر می آید یکی از دلایل این حمله مقابله با رشد جنبش همجنسگرایی با داشتن پشتوانه سیاسی در قدرت آتی است، چرا که این حزب قرار است دو نماینده همجنسگرا را نیز به مجلس بفرستد.
سلماز آزاد لحظاتی قبل از باز کردن یکی از خیابان ها و وادار کردن مردم به ترک محل گزارش می دهد. با این وجود، هنوز و تا ساعت 9 شب عده زیادی همچنان در خیابان تقسیم و برخی خیابان های منتهی به آن مانده اند و از هر فرصتی برای بیان اعتراض خود استفاده می کنند.
سال قبل پراید استانبول میزبان “شش رنگی‌ها” بود. میزبان ایرانیان لزبین و ترنسجندر که با اشک و شوق گرد آمده بودند تا برگ دیگری از تاریخ جنبش همجنسگرایی را رقم بزنند. این اولین حضور متشکل و سازماندهی شده ایرانیان به عنوان شرکت کننده در رژه استانبول، نزدیکترین پراید به ایران بود. شش رنگی ها حضور برجسته خود را با پرچم ایران که بر روی آن شعار هایی علیه همجنسگرا ستیزی نوشته شده بود، نشان دادند. این پرچم سمبولیک با لوگوی ماهی شش رنگ تزیین شده بود که باعث جلب توجه و برانگیختن تحسین ایرانیان توریست و تماشاچیان دیگر می شد.
سال گذشته “شش رنگی‌ها” در استانبول گرد آمدند تا باهم بیاموزند و دست در دست هم در خیابان های استانبول، از حقوق پایمال شده شان در ایران بگویند. در عین حال، رونمایی کتاب تحقیقی “بیمار انگاری هویت ها، مجروح کردن بدن ها (Diagnosing Identities, Wounding Bodies)، در مورد عمل های تغییر جنسیت و موقعیت همجنسگرایان در ایران به زبان انگلیسی و دریک کنفرانس مطبوعاتی نیز جزیی از برنامه های سال گذشته پراید استانبول بود.
pride4
در آن روزها بیش از 42 وب سیایت و رسانه ایرانی و غیر ایرانی با نشر گزارش و تصاویر حضور شش رنگی ها در پراید استانبول و نیز، رونمایی کتاب، خبر شرکت ثمربخش ایرانی ها در رژه افتخار همجنسگرایان را به گوش مردم رساندند. دشمنان این جنبش نوپا نیز بیکار ننشستند. به عنوان مثال، انصار حزب الله تبریز در این مورد در خبری مفصل و با انتشار تصاویر ما نوشتند:
“شمار زیادی از طرفداران قوم لوط  ایرانی که در سال‌های اخیر به ترکیه پناهنده شده اند در این پراید شرکت کردند. شرکت کنندگان ایرانی در این پراید تی‌شرت‌هایی با شعارهایی همچون «طرحی نو براندازیم» و «فلک را سخت بشکافیم» برتن داشتند. «ما ایرانی هستیم و حق زندگی را طلب می کنیم» (به انگلیسی)، «در ایران همجنسگرایی جرم است» (به ترکی)، «همجنسگرایی جرم نیست، همجنسگراستیزی جرم است» (به فارسی) از جمله شعارهایی بودند که بر پلاکاردهای همجنسگرایان ایرانی نوشته شده بود.
البته بنا به برخی اخبار تعدادی نیز در پوشش پناهنده وارد خاک ترکیه شده و با حمایت و هدایت های سازمان اطلاعاتی موساد و ترکیه در این رژه حضور داشتند.” (اینجا)
بسیاری از دوستان شش رنگی شرکت کننده در پراید سال قبل امسال با پیام های یاد آوری خاطرات آن روز نشان دادند که حضور در چنین فضاهایی چگونه بر زندگی آنان و پذیرش هویت و گرایش جنسی اشان و همچنین درک از اشکار بودن موثر بوده است. به یاد همه آن روزها و به امید تکرار آن و انجام چنین تجربه ای در ایران، عکس‌هایی را که همان روزها در سایت های گوناگون وسیعا منتشر شد را باز نشر می کنیم.  پس از این حضور قدرتمند، “شش رنگ”توانسته است  قدم های مهم دیگر نیز بردارد. شش رنگی ها امسال نیز همچون سالهای قبل در صف های طویل این جنبش گام برداشته و از مطالبات به حق آن دفاع خواهند کرد.
شش رنگ، ضمن ابراز تاسف از اینکه امسال، پراید استانبول که بزرگترین و مهمترین پراید در کشورهای مسلمان منطقه است توسط پلیس ترکیه برهم زده شده است، برای همه شرکت کنندگان در رژه های افتخار در سراسر جهان آرزوی روزی پربار داریم.
 
pride1



آلبوم عکس پراید سال قبل در سایت بی بی سی:
http://www.bbc.com/persian/world/2014/06/140630_l93_gay_pride_istanbul
منبع عکس های پراید امسال:
https://www.facebook.com/docuagency/photos/pcb.706774529468987/706769046136202/?type=1&theater
چند عکس دیگر از پراید امسال که توسط پلیس مورد حمله قرار گرفت:
pride22
pride23
pride27

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *