اولین نماینده ی سیاه پوست همجنسگرای آشکار در قاره ی افریقا

feature17

زاخله امبله، یک همجنسگرای آشکار 29 ساله روز چهارشنبه ی گذشته به نمایندگی مجلس افریقای جنوبی رسید. این در حالیست که این کشور با به رسمیت شناختن حق ازدواج همجنسگرایان و پذیرش خون اهدایی از مردان همجنسگرا در زمینه ی حقوق اقلیت های جنسی از استرالیا نیز پیشرفته تر است.

افریقای جنوبی تنها کشوریست در این قاره که تبعیض بر اساس گرایش جنسی را در قانون اساسی منع کرده است. در این کشور در گذشته نیز چندین نماینده ی همجنسگرا به مسند رسیده اند ولی تا کنون هیچ کدام از آنها سیاه پوست نبوده اند.

امبله که نماینده ی حزب مخالف دولت از جناح اتحاد دموکراتیک است می گوید، اهمیت انتخاب شدنش از این نظر چندان مورد توجهش نبوده است.

او به نشریه ی ال جی بی تی آفریقای جنوبی می گوید: “متوجه هستم که این می تواند یک اتفاق تاریخی باشد ولی اینطور نیست که هر جا می روم به این فکر کنم که من اولین گی سیاه پوست همجنسگرای آشکار نماینده در قاره ی افریقا هستم یا خودم را تنها در این قالب تعریف کنم.”

گذشته از این امبله به عنوان سرپرست گروه دانشجویی ال جی بی تی آی در دانشگاه مطرح ویتزواترند در ژوهانسبورگ و عضو شورای هماهنگی مراسم پراید این شهر سابقه ی درخشانی در زمینه ی حقوق همجنسگرایان دارد. او در آخرین منسبش در دفتر رهبر حزب مخالف دولت و رئیس دولت کیپ غربی، هلن زیله کار می کرد.

به گفته ی او، هموفوبیا اعتماد به نفس جوانان همجنسگرا را تضعیف کرده است و امیدوار است که ترفیعش در حیطه ی سیاست بتواند برای جوانان دیگر انگیزه ایجاد کند و می گوید: “ظاهر شدن همجنسگرایان موفق بیشتر در جامعه می تواند با این تخریب مقابله کند زیرا میتواند به عنوان سرمشق در آنها انگیزه ای برای بالا بردن اعتماد به نفس ایجاد کند”.

نماینده ی جدید اضافه کرد که مشتاق است با پلیس در زمینه ی جرم های مربوط به نفرت به خصوص در جوامع فقیرتر در کشور همکاری کند.

در حالی که افریقای جنوبی در زمینه ی حقوق اقلیت های جنسی گام های بسیار مهمی برداشته است، امبله از دولت به خاطر عدم اتخاذ موضع قاطعانه نسبت به قوانین همجنسگرا ستیزانه در اوگاندا و نیجریه انتقاد کرد.

منابع:

http://www.starobserver.com.au/news/international-news-news/africas-first-openly-gay-mp-takes-office/123235

http://www.pinknews.co.uk/2014/05/22/africa-elects-its-first-openly-gay-black-mp/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *