ماه را نشانه بگیر تا به ستاره ای شلیک کنی!

6Rang-logo
بیانیه شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی(6رنگ) به مناسبت 17 ماه مه (27 اردیبهشت)، روز جهانی مقابله با همجنسگرا و ترنس ستیزی
سال رنگین‌کمانی گذشته برای جامعه ی همجنسگرا و ترنسجندر سالی پرفراز و نشیب بود. دولتها در برخی از کشورها به سمت ترویج همجنسگرا و ترنس ستیزی رفتند و در جاهای دیگر دنیا، مبارزات فعالان حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرها دستاوردهای قابل ملاحظه ای کسب کرد.
در کشور اوگاندا همجنسگرایی جرم شناخته شد. تصویب این قانون موجب تشدید تبعیض ها، خشونت ها و حتی قتل اعضای جامعه ی همجنسگرا در اوگاندا و گسترش موج همجنسگراستیزی و ترنس ستیزی در کل قاره آفریقا شد. در روسیه نیز وضعیت جامعه ی همجنسخواه و ترنس افت چشمگیری داشت. در حالی که همجنسگرا ستیز در روسیه پیشینه فرهنگی و اجتماعی دارد، قانون ممنوعیت انتشار اطلاعات درباره ی همجنسگرایی که در ژوئن 2013 اجرایی شد، به اقدامات خشونت آمیز جریان های خودسر و همجنسگراستیز مشروعیت بخشید. قابل ذکر است که این قانون عکس العمل شدید سازمان های بین المللی حقوق بشر را به همراه داشت و المپیک زمستانی امسال که در شهر سوچی روسیه برگزار شد فرصت مناسبی را در اختیار رسانه ها قرار داد تا صدای جامعه همجنسخواه و ترنس داخل روسیه را به گوش مردم جهان برسانند.
و اما در این یک سال شاهد تحولات مثبت بسیاری نیز بودیم. به عنوان مثال در یک تصمیم بی سابقه دیوان عالی هند افراد ترنس جندر را به عنوان جنس سوم به رسمیت شناخت. به این ترتیب امیدها برای برطرف شدن تبعیض های اجتماعی نسبت به ترنس جندرها در جامعه ی هند و سایر کشورهای جنوب زنده شد. پس از سالها مبارزه، ازدواج همجنسگرایان در انگلیس قانونی شد و دیوان عالی ایالات متحده آمریکا ‘قانون دفاع از ازواج’ آن کشور را که ازدواج را فقط رابطه ای میان یک مرد و یک زن تعریف می کرد به نفع همجنسگرایان باطل اعلام کرد و دست آخر اینکه مردم اروپا با انتخاب خواننده ترنسجندر اتریشی به عنوان برنده ی نهایی مسابقات یوروویژن ۲۰۱۴نشان دادند که می‌روند دوره ی انکار را سپری کنند.
در ایران اما مسئولان دولتی از هر فرصتی برای توهین و حمله به همجنسگرایان استفاده کردند. بسیاری از مقامات از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمد جواد لاریجانی، رییس کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه، آیت الله جنتی، عضو شورای نگهبان، سرلشکر فیروزآبادی، رییس کل ستاد نیروهای مسلح و… چندی دیگر به سبک و سیاق مقامات روسی و اوگاندایی، همجنسگرایی را هجمه ی فرهنگی غرب نامیدند و آن را یک نوع انحراف اخلاقی و عملی شنیع و مقارن با فرهنگ و آموزه های اسلامی معرفی کردند. حمله به میهمانی ها، دستگیری و تهدید همجنسگرایان و ترنسجندرها و نیز ممنوعیت ها و محدودیتهای اجتماعی و فرهنگی نیز برای زندگی آزادانه آنان همچنان ادامه داشت.
سال جاری اما سالی پرکار و پربار برای کنشگران ایرانی به ویژه در خارج از کشور بود. در سال گذشته به یمن تلاش های کنشگران جامعه ی همجنس‌خواه، کوییر و ترنس ایرانی و از جمله تلاش های شبکه لزبین ها و ترنس‌جندرهای ایرانی (شش رنگ)، جامعه ما بیشتر دیده و شنیده شد و رسانه هایی همچون بی بی سی، صدای امریکا، رادیو فردا، رادیو زمانه، شهروند و … بیش از پیش به طرح مسائل مربوط به ما پرداختند. یکی از اتفاقات مهم در زمینه ی فرهنگی، انتشار نمآهنگ گوگوش به نام “بهشت” بود که بحث های فراوانی را پیرامون موضوع همجنسگرایان برانگیخت.
با این وجود اتفاقا رخدادهایی مثل نماهنگ گوگوش که از عشق همجنسخواهانه دو زن می‌گوید، و اظهارنظرها در مورد آن نشان داد که از جامعه ایرانی‌ نیاز به تحولی‌ بنیادی در بینش خود در مورد اشکال متفاوت همجنس‌گراستیزی و ترنس ستیزی دارد. هنوز طرح جدی این موضوع در رسانه ها با مشکل روبروست. هنوز روشنفکران بسیاری از نوشتن و گفتن در این مورد پرهیز می‌کنند. هنوز خانواده های بسیاری از پذیرش فرزندان همجنسگرای خود به دلیل تسلط فرهنگ تابو زده مان خود داری می کنند. هنوز …
آری راهی سخت و دشوار در پیش داریم. امسال یک گام به پیش رفته ایم و یقین داریم سال آینده با اتحاد و همبستگی خود گام های دیگری را به جلو برخواهیم داشت.
6رنگی ها سعی خواهند کرد خانواده های هر چه بیشتری درباره تفاوت ها در گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد آگاه شوند و هر چه بیشتر در عرصه خصوصی و عمومی، این مرزهای پررنگ و تبعیض آمیزی را که افرادی را که متفاوت با آنچه جامعه آن را “عادی” می داند با خشونت به حاشیه می راند، بشکنیم.
و انتظار داریم که در قدم اول، هر خانواده ای، بپذیرد که فرزندش، عزیزش، نه فقط غیر طبیعی و بیمار نیست بلکه پشتوانه ای محکم برای او باشد در مقابل فشارهای جامعه و دستگاههای رسمی.
6رنگی ها خواهند کوشید تا حضور اجتماعی شان، با قدرت هر چه بیشتر در رسانه ها و سایر عرصه های فرهنگی و هنری دیده شود.
و انتظار داریم که رسانه ها، هنرمندان و اهل فرهنگ نیز بیشتر به موضوعات مربوط به زندگی همجنسگرایان و ترنسجندرها اهمیت دهند که یکی از کلیدی ترین گره گاه های جامعه امروز ایرانی است. همچنین از رسانه ها انتظار داریم نظرات این جامعه را نه فقط در مورد مسائل خاص خودشان، بلکه در مورد مسائل عمومی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم بازتاب دهند زیرا جامعه همجنسگرا و ترنس نیز بخشی از جامعه ایرانی است.
6رنگی ها تلاش خواهند کرد از هر طریق ممکن، به جمهوری اسلامی در رابطه با رعایت حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرها فشار بیاورند.
و انتظار دارند که در تمامی بیانیه ها، برنامه های سیاسی، و گزارشهای حقوق بشری که از طرف نهادها، احزاب و گروههایی که خود را طرفدار حقوق بشر و دموکراسی می دانند ارائه می شود، جرم زدایی از روابط همجنس خواهانه و رفع هرگونه خشونت و تحقیر علیه همجنسگرایان و ترنسجندرها و نیز اعاده حیثیت از آنها، گنجانده شود.
ما آرزوهای بزرگی داریم و در سال پیش رو، و در مواجهه با موانع بسیار برای تحقق آرزوهایمان، هر بار به خودمان یادآوری خواهیم کرد: به ماه شلیک کن، اگر به هدف نخورد به یک ستاره که برخورد می کند!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *