دیوان عالی هند در یک تصمیم بی سابقه جنس سوم را به رسمیت شناخت

در یک تصمیم بی سابقه دیوان عالی هند افراد ترنس جندر را به عنوان جنس سوم به رسمیت شناخت

در حکم دادگاه درباره ی افرادی که خود را غیر از مرد یا زن تعریف می کنند آمده است؛ “این حق هر فرد است که هویت جنسی خویش را خودش تعیین کند.”

همچنین به دولت دستور داده شده است که برای افراد ترنس جندر در مشاغل مختلف در بخش آموزش و در پست های کلیدی مانند اقلیت های دیگر سهمیه ای ثابت در نظر گرفته شود.

طبق برآوردها در این کشور حدود دو میلیون فرد ترنس جندر زندگی می کنند.

در هند از کلمه ی “هیجا” به جای کلمه های ترنس جندر، ترنس سکشوال، مبدل پوش، خواجه و ترنس وستیت استفاده می شود.

کنشگران اجتماعی می گویند این افراد از نظر اجتماعی به حاشیه رانده می شوند و اغلب به دلیل هویت جنسیشان در فقر و در تبعیض زندگی می کنند. بسیاری از آنها از طریق خوانندگی و رقصندگی یا گدایی و تن فروشی روزگار می گذرانند.

طبق گزارش گروه های حقوق بشری، این تبعیض ها گاهی به جایی می رسند که بعضی بیمارستان ها از پذیرش آنها خودداری می کنند.

آنها مجبور می شوند که در بسیاری از اماکن عمومی یکی از دو جنس مرد یا زن را برای خود برگزینند.

رادها کریشنان، که قضاوت دادگاه عالی را به عهده داشت در ارتباط با حکم خود گفت: ” اعاده ی حیثیت از ترنس جندرها یک مسئله ی پزشکی نیست بلکه مسئله ای حقوق بشری ست”.

او همچنین اضافه کرد:”ترنس جندرها نیز شهروندان هند محسوب می شوند و باید از فرصت های برابر برای رشد و پیشرفت برخوردار باشند”.

آنیتا شنوی، وکیلی که در پتیشن خدمات حقوقی ملی NALSA)) فعال است می گوید؛ تصمیم دادگاه از این افراد حمایت قانونی خواهد کرد. طبق حکم قضات، دولت باید اقدامات لازم را جهت دسترسی این افراد به مراکز و خدمات بهداشتی و درمانی انجام دهد. همچنین در بیمارستان ها باید بخشی برای بیماران ترنس جندر و همینطور سرویس بهداشتی جداگانه برای آنها اختصاص داده شود.

طبق گزارش نشریه ی فرانسه، کنش گر معروف ترنس جندر به نام لاکسمی نارایان تریپاتی، که در کمپین و در جریان جمع آوری امضاء فعال بوده است از تصمیم دادگاه استقبال کرد و گفت، کامیونیتی ترنس جندرها مدت هاست که به دلیل تبعیض های فراوان و بی توجهی اجتماع سنتی و محافظه کار این کشور تحت فشار است.” تریپاتی در جمع خبرنگاران در مقابل دادگاه در دهلی گفت؛ “امروز برای اولین بار به هندی بودنم افتخار می کنم.”

در سال 2009 هیئت انتخابات هند با قرار دادن “غیره” در قسمت جنسیت در برگ رأی قدم اول را در این راه برداشت.

پیش از این کشور نپال در سال 2007 و بنگلادش در سال گذشته جنس سوم را به رسمیت شناختند و دولت های خود را موظف به بازبینی و تغییر قوانین تبعیض آمیز کردند.

منبع: بی بی سی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *