هشت حرفی که نباید به یک فرد ترنس جندر بگویید

laverne-cox-still-from-oitnb-e49d580756fe0bb2836d4486835a2d940f8f90d6-s6-c30لاورن کاکس؛ بازیگر ترنس جندر که در نقش یک ترنس جندر در سریال پربیننده ی آمریکایی به نام “نارنجی همان سیاه است” نقش آفرینی کرده است
تصور کنید اولین بار است با یک فرد ترنس جندر آشنا شده اید یا تازه متوجه شده اید که این شخص ترنس است. واقعاً موقعیت عجیب و خارق العاده ایست. مگر نه؟!! شما ممکن است سؤال هایی به ذهنتان خطور کند، ولی مهم است بدانید بعضی سؤال ها را نباید بپرسید. با اینکه می دانیم از این کنجکاوی منظور بدی ندارید ولی سعی می کنیم مواردی را که مهم است در طرز گفتار خود و آداب اجتماعی خود با افراد ترنس جندر رعایت کنید برایتان برشمریم؛
آیا عمل تغییر جنسیت انجام داده ای؟
سؤالی که در واقع شما دارید می پرسید این است؛ “راجع به وضعیت اندام های تناسلیت و تمام امور شخصی مربوط به بدنت توضیح بده.” کافیست تصور کنید، شخصی غیر از پزشک شما از شما چنین توضیحی را بخواهد. چه احساسی به شما دست خواهد داد؟
کی تصمیم گرفتی که مرد/ زن شوی؟
همانطور که یاد گرفته ایم از شخصی که گی یا لزبین است نپرسیم کی گی یا لزبین شدی از شخص ترنس هم نمی پرسیم؛ کی تصمیم گرفتی ترنس شوی. جواب ساده این است که؛ ترنس ها نیز اینگونه به دنیا آمده اند. آنها معمولاً خیلی زود به تفاوت خود با دیگر ه مسالانشان پی می برند ولی مسلماً از یک بچه ی سه یا چهار ساله که هنوز به درک کاملی از خود نرسیده نمی توانید توقع داشته باشید برای شما هویت جنسیش را توضیح دهد.
حالا تو زن هستی یا مرد هست؟
ما همیشه در درون هویت واقعی خود را داشته ایم ولی قدرت آشکارا زندگی کردن با هویت واقعی خود را همه از ابتدا نداریم. این مشکل نیز به فرهنگ جامعه و پذیرش اطرافیان باز می گردد. به همین خاطر بسیاری از ما فرصت کمتری برای زندگی کردن با هویت جنسی واقعی خود در اجتماع را به دست می آوریم.
تو شبیه یک مرد/ زن واقعی هستی. من اگر نمی دانستم نمی توانستم تشخیص دهم ترنس جندری!
ممکن است شما از این حرف منظور خوبی داشته باشید. شما می خواهید از دوستتان تعریف کنید چون به نظرتان زیباست. ولی وقتی به این شکل آن را عنوان می کنید، در واقع دارید می گویید فکر نمی کنید او یک مرد یا یک زن واقعیست. ما پینوکیو نیستیم، ما همیشه واقعی بوده ایم.
آیا شما به خاطر گرایش به همجنس بیولوژیکتان ترنس شده اید؟
هویت جنسی ربطی به گرایش جنسی ندارد. مثل هر فرد دیگری بین ترنس ها هم تنوع در گرایش جنسی وجود دارد؛ ترنس گی، ترنس لزبین، دگرجنس گرا و غیره.
شما در اتاق خواب چه کار می کنید؟
در اتاق خوابم با پارتنرم به نحوه های مختلف سرگرم می شویم ولی بیشتر مواقع می خوابم، بعضی شب ها هم کتاب می خوانم.
همانطور که شما از رئیس خود، برادر و مادر خود چنین سؤالی را نمی پرسید، چون مصداق فضولی است، محبت کنید و با دوست ترنس خود نیز وارد این مباحث نشوید.
خب، حالا نام واقعی تو چیست؟
این یکی دیگر از همان سؤال هایی ست که نشان می دهد شما هویت این فرد را معتبر نمی دانید. اگر یک مرد ترنس خود را سامان معرفی می کند معنیش این است که نامش سامان است. خودش می تواند تصمیم بگیرد که درباره ی نامی که پدر و مادرش زمان تولد برایش انتخاب کرده اند حرف بزند یا نزند.
آیا هنوز به [….] علاقه داری؟
گاهی از ترنس جندرهای ورزشکار یا هنرمندی که پروسه ی تغییر جنسیت را طی کرده اند یا آشکارسازی کرده اند پرسیده می شود که آیا هنوز مثلاً به فوتبال علاقه دارند یا آیا هنوز به نقاشی علاقه دارند. حتی گاهی پرسیده می شود که؛ “تو هنوز آبجو دوست داری؟”. راهنمای کلی درباره ی این سؤالات این است که؛ بدانید و آگاه باشید که رفتارها، فعالیت ها و اشیاء جنسیت ندارند. فکر نکنید بعضی کارها مردانه اند و بعضی زنانه. مردانی هستند که عاشق آشپزی هستند و زنانی هستند که عاشق فوتبال و ریاضی و برعکس.
با این چند نکته شما با مهم ترین سؤال هایی که باید از پرسیدنش از دوست و همکار ترنس جندر خود و هر شخص دیگری خودداری کنید آشنا شده اید.
منبع: http://www.cosmopolitan.com/sex-love/advice/things-not-to-say-to-a-transgender-person

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *