خطاب به سازمان ملل: قطعنامه A/C.3/74/L.27 را برای آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر اجرا کنید

خطاب به سازمان ملل: قطعنامه A/C.3/74/L.27 را برای آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر اجرا کنید

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) به همراه بیش از 38 سازمان حقوق بشری دیگر در بیانیه‌ای خطاب به سازمان ملل در نیویورک خواستار اجرای قطعنامه A/C.3/74/L.27 برای آزادی معترضان دستگیر‌شده طی اعتراضات سراسری آبان ماه سال جاری شدند.

خطاب به سازمان ملل: قطعنامه A/C.3/74/L.27 را برای آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر اجرا کنید

خطاب به سازمان ملل:
قطعنامه A/C.3/74/L.27 را برای آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر اجرا کنید


 
در این بیانیه از سازمان ملل خواسته‌ شده است که علاوه بر به رسمیت شناختن وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران و اجرای قطع‌نامه A/C.3/74/L.27 ، نقض فاحش حقوق بشر توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران را به صورت عمومی محکوم کرده و مسئولین این جنایات را پاسخگو کند.
این بیانیه به اعتراضات آبان ماه سال جاری  در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران پرداخته است و شمار کشته شد‌گان را بنابر آخرین آمار سازمان «عفو بین‌الملل» دست‌کم ۲۰۸ نف خوانده است و تصریح کرده‌است که  تعداد تلفات را به طور قابل توجهی بالاتر از این عدد تخمین می‌زند.
همینطور این بیانیه با اشاره به شواهد مختلف گواهی می‌دهد که «استفاده عمدی از سلاح گرم علیه معترضان، غیر ضروری و افراطی بوده است و نشان از ادامه و تشدید اقدامات پیشین جمهوری اسلامی دارد که با مصونیت و به شکل غیرقانونی به کشتار و مجروح‌کردن معترضان غیرمسلح مشغول ‌است.»
این بیانیه در ادامه به دست‌کم ۷۰۰۰ دستگیر شده در جریان این اعتراضات ارجاع داده است و از سرنوشت این افراد ابراز نگرانی کرده‌است. در قسمتی از این بیانیه امده است: «گزارش‌های دلخراش و شواهد ويدئویی تایید شده نشان می‌دهند که برخی از بازداشت‌شدگان مورد شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها قرار گرفته‌اند.»
امضا کنندگان بیانیه با ارجاع به درج اشکال مختلف نقض حقوق بشر از جمله «محدودیت آزادی بیان، محدودیت تشکیل تشکل‌های مستقل صلح‌آمیز، دستگیری و بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر، فعالان زنان، فعالان کارگری، فعالان حقوق اقلیت‌ها و فعالان محیط زیست» در پیش‌نویس قطع‌نامه، از استفاده مداوم مقامات ایران از مجازات اعدام ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.
سازمان‌های امضا کننده همچنین ابراز نگرانی عمیق خود در رابطه با تبعیض و خشونت گسترده و ساختاری بر اساس جنسیت، مذهب یا عقیده، ملیت و هویت اتنیکی، هویت و گرایش جنسی را اعلام کرده و ذکر کرده‌اند که سیاست، وضع این قوانین و  شیوه‌ اجرایی دولت‌ها در ایران به طور جدی مانع احقاق حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد است.
سازمان‌های شش‌رنگ، ایلگا جهانی(سازمان جهانی همجنسگرایان، بایسکشوال‌ها، ترنس‌ها و میان جنسی‌ها)، عدالت برای ایران، عفو بین الملل، آرتیکل ۱۹، کمپین حقوق بشر ایران، دیده‌بان حقوق بشر، اتحاد برای ایران و مرکز اسناد حقوق بشر ایران از جمله امضا کنندگان این بیانیه در خطاب  به سازمان ملل متحد   هستند.
 
متن کامل بیانیه به زبان انگلیسی را در اینجا ببینید:
https://6rang.org/english/2529

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *