جهان دیگری ممکن است؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در پاکستان

جهان دیگری ممکن است؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در پاکستان

بخش پنجم از مجموعه «جهان دیگری ممکن است» منتشر شد. در این بخش به تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در پاکستان پرداخته‌ایم.

جهان دیگری ممکن است؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در پاکستان

جهان دیگری ممکن است؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در پاکستان

در این سری از جهان دیگری ممکن است، خواهیم خواند که تاریخ استعماری و شریعت چه تاثیری بر جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی و تابو‌سازی از مساله‌ی جنس و جنسیت در پاکستان گذاشته‌اند. از تضاد‌های جامعه پاکستان در مواجه با اقلیت‌های جنسی، شکاف میان ترنسجندر‌ها و باقی جامعه اقلیت‌های جنسی پاکستان و  جنبش هیجراها و فراز و نشیب‌های آن خواهیم خواند. در این سری از مجموعه هم‌چنین مساله را از زاویه‌ی فعالین اقلیت‌های جنسی در پاکستان نیز نگاه می‌کنیم. سارا سوهیل، فمینیست مستقل کوئیر در رابطه با مساله‌ اقلیت‌های جنسی در پاکستان به شش‌رنگ می‌گوید: «تغییرات قانونی از دل ائتلاف میان گروه‌های حقوق‌بشری، فمینیست‌ها و مهم‌تر از همه فعالین ترنس بیرون آمد. فعالین ترنس هسته مرکزی این ائتلاف را تشکیل دادند و فضا را به سمت چنین تغییراتی سوق دادند. آن‌ها در خیابان‌ها، اداره‌‌های پلیس و بسیاری از مکان‌های دیگر فعالیت کردند. همینطور از طریق فشار سازمان‌های بین المللی چون «برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد» به دولت پاکستان فشار آوردند و از طریق ائتلاف نهایی با فمینیست‌ها و سازمان‌ها و فعالین حقوق‌ بشری توانستند تغییرات قانونی را رقم بزنند.»
مجموعه “جهانی دیگر ممکن است” با این هدف تحقیق، ترجمه و گردآوری شده که به اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایرانی بگوید که تنها آن‌ها نیستند که از جرم بودن نحوه زیست خود و خشونت‌های قانونی و اجتماعی رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها، در شرایطی بسیار سخت، در گذشته یا در حال حاضر، برای به دست آوردن حقوق اولیه و کرامت انسانی، مبارزه کرده و می‌کنند. در این مجموعه، تجربه جنبش‌های ال‌جی‌بی‌تی را درکشورهای پاکستان، آلمان، هلند، ویتنام، هند، تایلند، ترکیه و نپال برای تغییر قوانین و سیاست‌ها گردهم آورده‌ایم. به امید اینکه جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایرانی با شناخت دقیق‌تر از تاریخ جوامع دیگر و تعمق در چالش‌ها و دستاوردهایشان، شیوه‌های نوین و موثری برای پیشبرد خواسته‌ها و تحقق دستاوردهایش پیدا کند.
پنجمین جلد از مجموعه پیش رو تاریخ تحولات اقلیت‌های جنسی در پاکستان بررسی کرده است. سری اول، دوم، سوم و چهارم این مجموعه که درباره تاریخ تحولات اقلیت‌های جنسی در هند، آلمان، ترکیه و نپال است، پیش‌تر در وبسایت و کانال تلگرامی شش‌رنگ منتشر شده بودند. این مجموعه به کوشش مینا خانی و با مشاوره شادی امین نوشته شده است. ویرایش نهایی توسط شادی امین و طرح جلد و صفحه بندی توسط شبنم میری انجام شده است.
برای دریافت فرمت پی دی اف و مطالعه این سری تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در پاکستان را کلیک کنید.
سری اول مجموعه؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در هند
سری دوم مجموعه؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در آلمان
سری سوم مجموعه؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی در ترکیه
سری چهارم مجموعه؛ تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی درنپال

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *