مکارم شیرازی مست عشق را حتی با روایت دست‌کتاری شده حرام اعلام کرد

مکارم شیرازی به تصویر‌کشیدن عشق شمس و مولانا را حرام اعلام کرد

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، فتوای حرام بودن پروژهی ساخت فیلم «مست عشق»، فیلمی دربارهی برشی از زندگی  شمس و مولانا، را صادر کرد.

مکارم شیرازی مست عشق را حتی با روایت دست‌کتاری شده حرام اعلام کرد

مکارم شیرازی مست عشق را حتی با روایت دست‌کتاری شده حرام اعلام کرد


 

مکارم شیرازی این فتوا را در پاسخ به برخی از روحانیون دادهاست که در مورد ساخت  فیلم مست عشق «استفتا (درخواست فتوا) » کرده بودند. به گزارش امروز، مصادف دوم مهر ۱۳۹۸، رادیو فردا مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در قم، در فتوای خود اعلام کرده است که ساخت فیلم درباره شمس تبریزی به این دلیل که «سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه میشود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد

در روزهای گذشته رسانهها از شروع فیلمبرداری فیلم «مست عشق» در آیندهی نزدیک به کارگردانی حسن فتحی خبرداده بودند

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود، در مورد این فیلم و مراحل اولیه تولید آن نوشته بود: «فیلم مست عشق قرار است به برهههایی از زندگی مولانا جلالالدین محمد بلخی رومی شاعر نام آشنای ایرانی بپردازد و آنطور که عوامل این فیلم اعلام کردهاند قرار است این سریال به صورت مشترک میان ایران و ترکیه ساخته شود.» 

بر اساس این گزارش، شهاب حسینی به عنوان نخستین بازیگر ایرانی فیلم، نقش شمس تبریزی را بازی خواهد کرد. در روز‌های گذشته هم‌چنین برخی از انتخاب پارسا پیروز فر به عنوان بازیگر نقش مولانا خبر داده بودند.
یکی از سوالهای مهم در مورد پرداخت این فیلم به زندگی مولانا و شمس، چگونگی پرداخت به عشق میان این دواست.
ایرنا در همین گزارش به مواجهه‌ای عاشقانه در رابطه با این دو شاعر بزرگ به عنوان اتفاقی مهم در فرهنگ و تاریخ «ایرانی» اشاره می‌کند: «دیدار شمس تبریزی و مولانا یکی از مقاطعی از تاریخ فرهنگ و ادب ایران است. یک عاشقانه‌ای که شانه به شانه فرهنگ ایرانی بوده و  طی سال‌ها و دهه‌های اخیر موضوع جذابی در ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینمای ایران بوده است.»
عشقی که مکارم شیرازی از آن حرف نمی‌زند و تحت لوای ترویج «فرقه ضاله» صوفیه پرداختن به آن را حرام اعلام میکند. عشقی که رسانههایی که از مکارمشیرازی و فتوایش خبر میدهند، نیز آن را با نام خود صدا نمیکنند: «عشق همجنسخواهانه». 

در چنین فضایی قاعدتا مهم است که از خود بپرسیم: چطور میشود فضایی »مست از عشق دو همجنس« بزرگ ادبیات ایران را در فضایی که در آن همجنسگرایی جرمانگاری و به عنوان لکهی ننگ اجتماعی طبقهبندی شدهاست، به صحنهی فیلم و تصویر کشید. به تجربه‌ای که از سینما و صدا و سیمای ایران می‌شناسیم وقایع و داستان‌های تاثیرگذار تاریخی همیشه دست‌کاری شده و با خوانشی که در تضاد جدی با ایدئولوژی غالب جمهوری اسلامی نباشد، تصویر می‌شوند. مکارم شیرازی اما حتی  پرداخت احتمالا دست‌کاری شده به این داستان را  نیز حرام اعلام کرده‌است. 

قابل ذکر است که  نظام جمهوری اسلامی در ایران  علاوه بر ستم ساختاری بر اقلیت‌های جنسی، بر اقلیت‌های مذهبی و ملی نیز  ستم ساختاری شده‌ای را تحمیل می‌کند. صوفیان که مکارم شیرازی در این‌جا از آن‌ها به عنوان «فرقه ضاله» یاد می‌کند نیز از جمله این اقلیت‌ها هستند.
منابع: ایرنا و رادیو فردا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *