یه سر به دوستامون تو نپال نزنیم؟ میدونستین ازدواج زوج های همجنس در نپال قانونیه؟
جهان دیگری ممکن است (نپال)
چقدر با کشور نپال آشنایی دارین؟
نپال، یه کشوریه تو جنوب آسیا که بیشتر مردمش پیرو آیین هندو هستن.
جالبه بدونین که نپال یکی از کشورهایی هست که توش قوانین مربوط به اقلیتهای جنسی از پیشروترین قوانین این حوزه در میان کشورهای آسیاییه و قانون اساسی نپال، حقوق اقلیتهای جنسی را به عنوان یکی از حقوق اساسی و اولیهی انسانی به رسمیت میشناسه.
اما چطور؟
سال ۲۰۰۷ نظام پادشاهی تو نپال سقوط میکنه و وقتی میخوان قانون اساسی جدید رو تنظیم کنن تضمین حقوق اقلیتهای جنسی و جرمزدایی از روابط و هویت آنها تبدیل میشه به یکی از مهمترین بنیانهای سازندهی قوانین جدید این کشور.
به همین سادگی؟
البته نه به این سادگی! معلومه که اعضای جامعهی الجیبیتی+ تو نپال خیلی برای رسیدن به این نقطه تلاش کردن و البته هزینه دادن!
تشکیل سازمان «جامعهی الماس آبی» یه نمونه تلاش خیلی مهم تو این زمینه است.
سازمان «جامعهی الماس آبی» چطور سازمانی بود؟
سازمان «جامعهی الماس آبی» که اسمش با اسم «پانت» گره خورده تو سال ۲۰۰۱ در راه دفاع از حقوق اقلیتهای جنسی تشکیل شد و یکی از مهمترین دستورکارهاش جرمزدایی از همجنسگرایی بود.
همهی تلاش پایهگذارهای این سازمان این بود که الماس آبی رو بدون وابستگی به حکومت به ثبت برسونن.
اما چون ثبت یه همچین سازمانی کار راحتی نبود پس این سازمان تصمیم میگره خودش رو تحت عنوان سازمانی ثبت کنه که برای «سلامت جنسی» فعالیت میکنه.
«پانت» کیه؟
«سانیل بابو پانت» اولین همجنسگرای نپالی هستش که به عنوان سیاستمدار به مجلس نپال رفت.
همچنین موسس و مدیر سازمان «جامعهی الماس آبی» و یه شخصیت مهم تاریخی تو تحولات مربوط به اقلیتهای جنسی تو نپال محسوب میشه.
پانت نقش خیلی مهمی تو جرمزدایی از همجنسگرایی و اجرایی کردن قوانین مدافع حقوق الجیبیتی+ داشته.
ازدواج بر فراز قلهی اورست
وقتی از تغییر قوانین مربوط به اقلیتهای جنسی در نپال حرف میزنیم اسم پانت و سازمانش حذف نشدنیه.
پانت میخواست با طرح «قلهی صورتی» نپال رو به کشوری بسیار جذاب و حائز اهمیت و امن در حوزهی اقلیتهای جنسی در منطقه تبدیل کنه.
یه طرح رویایی که این امکان رو میداد که اقلیتهای جنسی بر فراز کوههای اورست ازدواج کنن.
رویایی که به واقعیت پیوست
سوم می ۲۰۲۳ رو بزرگی برای مردم نپال بود. تو این روز دپارتمان مهاجرت دیوان عالی نپال دستور موقتی صادر کرد در مورد پرونده آدهیپ پوخرل و توبیاس فولز. دپارتمان مهاجرت دیوان عالی نپال دولت را به تشکیل یک مکانیزم انتقالی برای ثبت ازدواجهای زوجهای همجنسگرا و سایر زوجهای غیردگرجنسگرا ملزم کرد.
و به این شکل ازدواج همجنسگراها تو نپال قانونی شد.
مادهی ۱۲، ماحصل تلاشها
تو سال ۲۰۱۵ چند مادهی جدید مربوط به افراد با گرایشات جنسی متفاوت و هویتهای جنسی متنوع به قانون اساسی نپال اضافه شد که حقوق اونها رو دقیقتر مشخص میکرد. منجمله همین مادهی ۱۲ که میگه:
«افراد حق دارند یک کارت شناسایی شهروندی حاوی هویت جنسیتی انتخابیشون داشته باشن»
و یا مادهی ۱۸ که یه مادهی قانونی «ضد تبعیض» هست و صریحا گفته افراد از حقوق برابر برخوردارند و هیچ شهروندی نباید به خاطر مذهب، ملیت، طبقه اجتماعی- اقتصادی، نژاد، جنسیت، زبان و یا تفکر ایدئولوژیک مورد تبعیض قرار بگیره.
جالبه بدونید ما ششرنگیها رفتیم و سازمان الماس آبی رو از نزدیک هم زیارت کردیم.
از تجربههای مشترکمون گفتیم و مسیر و هدف مبارزه و حقخواهیمون رو با هم به اشتراک گذاشتیم.
تو این تصویر شادی امین، مدیر ششرنگ رو هنگام حال دریافت هدیه هنگام بازدید از دفتر جامعه الماس آبی میبینین
هیچ کشوری بدون تلاش و مبارزه نتونسته یک شبه حقوقش رو به دست بیاره. هر مبارزهی سختیهای خودش رو داره ولی مهم اینکه که با خوندن این تجربیات میفهمیم که بعد از این سختیها روشنایی هم هست.
مجموعهی جهان دیگری ممکن است روایت همین روشناییهاست.
لا نقوم بزيارة اصدقائنا في نيبال؟
هل تعلم أن زواج المثليين/ات قانوني في نيبال؟
عالم آخر ممكن (نيبال)
ما مدى معرفتك بـ نيبال؟
نيبال بلد في جنوب آسيا حيث يتبع معظم الناس فیها الديانة الهندوسية
من المثير للاهتمام معرفة ذالک أن نيبال هي إحدى الدول التي تعد فيها القوانين المتعلقة بالأقليات الجنسية من أكثر القوانين متقدمًا في هذا المجال بين الدول الآسيوية ويعترف دستور نيبال بحقوق الأقليات الجنسية أول حقوق الإنسان الأساسية.
لكن كيف؟
في عام ٢٠٠٧، سقطت نظام الملكية في نيبال، وعندما أرادوا صياغة دستور جديد، اصبح ضمان حقوق الأقليات الجنسية وإلغاء تجريم علاقاتهم وهويتهم من أهم أساسات التي تشكل القوانين الجديدة في البلاد.
بهذه البساطة؟
بالطبع، ليس بهذه البساطة! من الواضح أن أعضاء مجتمع المیم+ في نيبال قد بذلوا جهداً كبيراً للوصول إلى هذه النقطة ودفعوا الثمن بالطبع!
تشكيل المنظمة «مجتمع الماسة الزرقاء» هو مثال على جهد مهم جدا في هذا المجال.
كيف كانت منظمة «مجتمع الماسة الزرقاء»؟
منظمة «مجتمع الماسة الزرقاء» والذي كان اسمها مرتبطاً باسم «بانت» تأسست في عام ٢٠٠١ فی طریق الدفاع عن حقوق الأقليات الجنسية وأحد أهم جدول أعمالها کان إلغاء تجريم المثلية.
كانت كل الجهود التي بذلها مؤسسین هذه المنظمة هي تسجيل الماسة الزرقاء دون التبعية على الحكومة.
لكن لأن تسجيل مثل هذه المنظمة لم تكن سهلة، قررت هذه المنظمة تسجیل نفسها تحت اسم منظمة تعمل من أجل «الصحة الجنسية».
من هو«بانت»
سانيل بابو بانت هو أول نيبالي مثلي الجنس ذهب إلى البرلمان النيبال كسياسي.
هو أيضًا مؤسس ومدير منظمة «مجتمع الماسة الزرقاء» ويعتبر شخصية تاريخية مهمة في التطورات المتعلقة بالأقليات الجنسية في نيبال.
لعب بانت دورًا مهمًا للغاية في إلغاء تجريم المثلية وتنفيذ القوانين التي تحمي حقوق مجتمع المیم+.
الزواج على قمة ايفرست
عندما نتحدث عن تغيير القوانين المتعلقة بالأقليات الجنسية في نيبال، لا يمكن إزالة اسم بانت ومنظمته.
أراد بانت من خلال مشروع «القمة الوردية» يجعل نيبال بلدًا جذابًا ومهمًا وآمنًا في مجال الأقليات الجنسية في المنطقة .
خطة حلمية التي تجعل هذا ممكنا أن الأقليات الجنسية بالزواج على قمة جبل إيفرست.
الحلم الذي أصبح حقيقة
يوم ٣ آيار ٢٠٢٣ كان يومًا عظيمًا لشعب نيبال. أصدرت إدارة الهجرة بالمحكمة العليا في نيبال فی ذالک اليوم أمرًا مؤقتًا في قضية أديب بوخريل وتوبياس فولز. أمرت إدارة الهجرة في المحكمة العليا في نيبال الحكومة بإنشاء آلية انتقالية لتسجيل زواج الأزواج المثليين/ات وغيرهم من الأزواج غير المغايرين الجنس.
وبهذه الطريقة، أصبح زواج المثليين قانونيًا في نيبال.
المادة ١٢ نتيجة الجهود
في عام ٢٠١٥، تمت إضافة العديد من المواد الجديدة المتعلقة بالأشخاص ذوي التوجهات الجنسية المختلفة والهويات الجندریة المتنوعة إلى دستور نيبال، والذي يحدد حقوقهم بدقة أكثر. بما في ذلك نفس المادة 12 التي تقول:
«یحق للأشخاص الحصول على بطاقة هوية مواطن تحتوي على الهوية الجندرية التي يختارونها»
أو المادة ١٨وهي مادة قانونية«مكافحة التمييز» لقد تقول بوضوح أن الأشخاص يتمتعون بحقوق متساوية ولا ينبغي التمييز بين أي مواطن بسبب الدين، الجنسية، الطبقة الاجتماعية- الاقتصادية، العرق، الجندر، اللغة أو التفكير الأيديولوجي.
من المثير للاهتمام معرفة ذالک أن نحن من ششرنگ، ذهبنا وقمنا بزيارة منظمة مجتمع الماسة الزرقاء من قریب.
تحدثنا عن تجاربنا المشتركة وشاركنا طريق وهدف نضالنا و مطالبتنا بحقوقنا.
في هذه الصورة يمكنكم رؤية شادی امين مديرة ششرنگ وهی تسلم هدية أثناء زيارتها لمكتب مجتمع الماسة الزرقاء
ولا يمكن لأي دولة أن تحصل على حقوقها فی لیلة واحدة دون جهد. كل نظال له صعوباته لكن المهم أننا بقراءة هذه التجارب نفهم أن هناك نوراً بعد هذه الصعوبات.
مجموعة عالم آخرممکن تكون رواية لهذه الأضواء.
نپالداکی دوستلاریمیزا باش چکمهیک می؟
نپالدا ائشجینسللرین ائولیلیگین قانونی اولدوغونو بیلیردیز؟
باشقا بیر دونیا مومکوندور (نپال)
نقدر نپال اؤلکهسینی تانییرسیز؟
نپال جنوبی آسیادا یئرلشن بیر اؤلکهدیر و اؤلکهنین بیر چوخ نفوسو هندو دینینی قبول ائدیر.
ماراقلیدیر کی، نپال آسیا اؤلکهلری آراسیندا جینسی آزلیقلارا عایید قانونلاری اَن قاباقجیل اولان اؤلکهلردن بیریدیر و نپال آنا قانونو جینسی آزلیقلارین حقوقلارینی اساس و ایلکین اینسان حقوقلاری کیمی رسمیته تانیر.
اما نئجه؟
۲۰۰۷ده، نپالدا شاه سیستمی دئوریلیر و یئنی آنا قانون یازیلدیغیندا، جینسی آزلیقلارین حقوقلارینین تامین اولونماسی و اونلارین موناسیبتلرینین جورم ساییلماماسی و کیملیکلری بو یئنی قانونون اؤنملی اساسلاریندان بیرینه چئوریلیر.
بو قدر راحات؟
البته کی بو راحاتلیقا دئییل! آیدیندیر کی، نپالدا لگبت+ توپلومونون عوضولری بو مرحلهیه چاتماق اوچون چوخ چالیشدیلار و هزینه وئردیلر!
«ماوی الماس جمعیتی» تشکیلاتینی قورماق بو چابالاردان تکجه بیریدیر.
«ماوی الماس جمعیتی» نئجه بیر جمعیتی ایدی؟
«ماوی الماس جمعیتی» کی «پانت»ین آدی ایله ایچ ایچهدیر ۲۰۰۱ ایلینده جینسی آزلیقلارین حقوقلارینی مودافیعه ائتمک اوچون قورولدو و اَن اؤنملی چابالاریندان بیری ائشجینسللیگین جورم ساییلماسینی اورتادان قالدیرماق ایدی.
ماوی الماس چالیشانلارینین بوتون چاباسی بو تشکیلاتی حؤکومته باغلی اولمادان قئید ائتمک ایدی.
اما بئله بیر تشکیلاتی قئید ائتمک چتین ایدی. او اوزدن ده اونلار بو تشکیلاتی «جینسی ساغلیق» ساحهسینده فعالیت ائدن بیر تشکیلات اولاراق قئید ائتدیلر.
«پانت» کیمدیر؟
«سانیل بابو پانت» ایلک پارلمانا گیرن نپاللی ائشجینسل بیر سیاستچیدیر.
همچنین ماوی الماس جمعیتینین مودورو و قوروجوسودور و نپالین جینسی آزلیقلار موجادیله تاریخینده ده اؤنملی بیر آددیر.
پانتین ائشجینسل موناسیبتلرینین جورم ساییلماماسی و لگبت+ حقوقلارینی مودافیعه یولوندا چوخ اهمیتلی بیر رولو وار.
اورست زیروهسینده ائولیلیک
نپالدا جینسی آزلیقلار حاققیندا قانونلارین دییشمهسیندن دانیشدیغیمیزدا، پانت و اونون تشکیلاتیندان دانیشماماق مومکون دئییل.
پانت «چهرایی زیروه» لایحهسی ایله نپالی جینسی آزلیقلار ساحهسینده بؤلگهنین اَن اؤنملی یئرینه چئویرمک ایستهییردی.
خیال کیمین بیر لایحه، کی جینسی آزلیقلارا اورست داغینین باشیندا ائولنمک ایمکانی وئریردی.
گرچک اولان بیر خیال
۳ می ۲۰۲۳ نپال خالقی اوچون بؤیوک بیر گوندو. بو گونده نپال عالی محکمهسینین گؤچ دپارتمانی آدهیپ پوخرل و توبیاس فولز پروندهسی ایله علاقهلی موقت بیر قرار وئردی. عالی محکمهسینین گؤچ دپارتمانی عینیجینسدن اولان جوتلرین و دیگر هتروسکسوال اولمایان جوتلرین ائولیلیگینین قئیده آلینماسی اوچون کئچید مئخانیزمی یاراتماغا مجبور ائتدی.
بو شکیلده ده نپالدا ائشجینسللرین ائویلیگی قانونی اولدو.
۱۲جی مادده، چابلارین نتیجهسی
۲۰۱۵جی ایلده نپالین آنا قانونا جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیملیکلره علاقهلی بیر نئچه مادده علاوه ائدیلدی. بو ماددهلر اونلارین حقوقلارینی آچیق بیر شکیلده قاپساماقدایدی.
او جملهدن ۱۲جی مادده:
«شخصلرین اؤزلری سئچدیکلری جینسیت کیملیکله، کیملیک آلماق حقوقونا صاحیبلر»
و یا ۱۸جی مادده کی «آیریسئچکیلیک قارشیتی» بیر ماددهدیر و آچیق بیر شکیلده هر کسین برابر حقوقا صاحیب اولدوغو و هئچ کیمسهنین دینی، میلیتی، ایجتیماعی-ایقتیصادی، ایرقی، جینسیتی، دیلی و ایدئولوژیک دوشونجهسیندن دولایی آیریسئچکیلیگه معروض قالمامالیسی یازیلدی.
بیز ششرنگ اولاراق گئدیب و ماوی الماس تشکیلاتینی یاخیندان زیرات ائتدیک.
اورتاق تجروبهلریمیزدن دانیشدیق و هدفلریمیزی و باشدان کئچیردیگیمیز یولو اونلارلا پایلاشدیق.
بو شکیلده شادی امین، ششرنگین مودورونو ماوی الماس تشکیلاتی طرفیندن موکافاتلاندیریلدیغینی گؤرورسوز.
هئچ بیر اؤلکه بیر گئجه حاق و حقوقلارینی الده ائتمهمیش. هر بیر موجادیلهنین اؤزونه مخصوص چتینلیکلری وار، اما بوتون بو چتینلیکلردن سونرا ایشیق گؤرونور. اونا گؤره ده بو تجروبهلری اوخوماق بو آنلامدا اهمیتلیدیر.
باشقا بیر دونیا مومکوندور بو ایشیقلارین حیکایهسیدیر.
نێپالا وتی دۆستانی گندُکا مرئوێن؟
زانێت که نێپالا همجنس پسندێن جۆڑیانی سور و آرۆس کانونی اِنت؟
دگه جهانے بوتَ کنت (نێپال)
نێپالئے بارئوا چینچُکَ زانێت؟
نێپال زرباری آسیائے ملکے و اشیئے مردمانی گێشترێن بهر هندو اَنت.
اشیئے زانگ سکّ شرّ اِنت که نێپال چه هما ملکان یکّے که اۆدا جنسی اکلّیتانی بارئوا کانون، آسیایی ملکانی تها، دێمرئوی کرتگێن کانونانی تها هئوار اَنت و نێپالئے سررهبندا جنسی اکلّیتانی هکّ، انسانئے بُنیاتی هکّ و هکوکئے هسابا منّتگ.
بله چۆنکا؟
سال ۲۰۰۷آ نێپالئے بادشاهی سیستم چلێنگ بوت. نۆکێن سررهبندئے ٹهێنگئے وهدا جنسی اکلّیتانی هکّ و هکوکئے مانزمانی و چه آیانی پجّار و رابتهان جرمئے دور کنگ یکّے چه اے ملکئے نۆکێن کانونانی اهم ترێن بُنهشتان جۆڑ بوت.
همینچُک ارزان اَت؟
اینچُک ارزان نهاَت! اے پدّرێن هبرے که نێپالا الجیبیتی پلاس راجمانئے باسکان اے جاها سر بئیگئے هاترا جهد کرت و تاوان هم دات!
«نیلّێن الماس راجمان» گلێئے نام اِنت و اے پڑا اے گلئے جۆڑ بئیگ سکّ اهمێن جهدێئے نمونه اِنت.
«نیلّێن الماس راجمان» چۆنێن گلے اَت؟
«نیلّێن الماس راجمان» که اشیئے نام گۆن «پانتئے» ناما همگرنچ اِنت سال۲۰۰۱آ په جنسی اکلّیتانی هکّ و هکوکانی دێمپانیا جۆڑ کنگ بوت و چه اشیئے مکسدان یکّے اش اَت که یک رۆچے همجنس پسندی جرمێئے هسابا چارگ مبیت.
اے گلئے بُنهشت اێر کنۆکانی پورهێن جُهد اِش اَت که نیلّێن الماسا بے سرکارئے وابستگیا درج بکننت.
بله پمێشکا که انچێن گلێئے درج کنگ ارزانێن کارے نهاَت، اے گلگا شئور کرت که وتا انچێن گلێئے ناما درج بکنت که په «جنسی سلامتا» کارَ کنت.
«پانت» کئے اِنت؟
«سانیل بابو پانت» ائولی هما همجنس پسند اَت که سیاستدانێئے هسابا نێپالئے پارلمانا شت.
اشیا ابێد آ «نیلّێن الماس راجمانئے» بُنهشت اێرکنۆک، اشیئے کارمستر و نێپالئے جنسی اکلّیتانی بارئوا بدلی و دێمرئویانی تها دپتری اهمێن مردمے زانگَ بیت.
په اشیا که همجنس پسندیئے جرم زانگ آسر ببیت و الجیبیتی پلاسئے دێمپانی کنۆکێن کانون کار بندگ ببنت، اے مردما بزان پانتا مزنێن کردے بوتگ.
اورستئے کۆهئے ٹُلّا سور و آرۆس
وهدے نێپالئے جنسی اکلّیتانی بارئوا بندۆکێن کانونانی بدلێنگئے سرا هبرَ کنێن پانتئے نام و آییئے گلئے نام انچێن نام نهاَنت که دور کنگ ببنت.
پانتئے لۆٹ و واهگ اَت که گۆن «گُلابی ٹُلّئے» شئوربندیا پرگنگئے تها، جنسی اکلّیتانی پڑا نێپالا سکّ باز دلکشّ، هاس و اێمنێن ملکێئے تها بدل بکنت؛ وابئے انچێن شئوربندیے که چه اشیئے راها جنسی اکلّیت اورستئے کوهانی سرا سور و آرۆس کرت بکننت.
انچێن وابے که راست بوت
۳ مئیی ۲۰۲۳ په نێپلائے مردمان هاس و مزنێن رۆچے اَت. اے رۆچا نێپالئے مزن هکدیوان- لڈکاری دپارتمانا آدیپ پُکرک و تۆبیاس فُلزئے فایلئے بابتا هدارُکی هکمے دات. نێپالئے مزن هکدیوان- لڈکاری دپارتمانا سرکار په همجنس پسندێن جۆڑی و آ دگه گئیر دگر جنس پسندێن جۆڑیانی سور و آرۆسئے درج کنگا انتکالی مکانیزمێئے جۆڑ کنگئے پرمان دات.
اے پئیما نێپالا همجنس پسندانی سور و آرۆس کانونی زانگ بوت.
بند ۱۲، جهدانی برورد
سال ۲۰۱۵آ گۆن جتا جتاێن جنسی تب و تهر تهرێن جنسی پجّارانی مردمان بندۆکێن لهتێن بند نێپالئے سررهبندا گێش کنگ بوت. اے بندان اشانی هکّ و هکوک پکّاترَ کرتنت چۆ که همے دوازدهمی بند که گوَشیت:
«مردمان په انچێن جهمنندی آیدی کارتێئے بئیگا هکّ هست که آیانی گچێنی جنسیتی پجّار آییئے تها درج کنگ ببیت»
یا بند ۱۸ که «پرکاریئے هلاپا» کانونی بندے و پکّا گوَشتگی که سجّهێن مردمان برابرێن هکّ و هکوک هست و هچّ جهمنندێئے بابتا آییئے مهزب، راج، راجمانی- گُزرانکی تبکه، نسل، جنسیت، زبان یا لێکهئے هاترا نباید اِنت پرکاری ببیت.
اشیئے زانگ سکّ شرّ اِنت که ما بزان ششرنگیان شتێن و نیلّێن الماس گل چه نزّیکّا چارت.
ما وتی پجّیگێن تجربهانی بارئوا هبر کرت و وتی راه و جهدئے مکسد و هکلۆٹیانی بارئوا گۆن یکدگرا تران کرت.
اے اکسا ششرنگئے کارمستر شادی امینا گندێت که نیلّێن الماسئے کارگسا ٹێکی گرگا اِنت
هچّ ملکێا بے کۆشست و جهدا یک شپێئے تها وتی هکّ گپت نکرتگ. هر جهدێا سکّی مان اِنت بله اهمێن هبر اش اِنت که اے تجربهانی وانگا و رند سرپدَ بێن که اے سکّیان و رند رژنایی هم هست.
دگه جهانے بوتَ کنتئے جمانک همے رژناییانی کسّه اِنت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.