اعدام در ایران: جنایتی علیه بشریت

مجازات اعدام ابزاری برای سرکوب در ایران

مجازات اعدام، یکی از غیرانسانی‌ترین نقض‌های حقوق بشر است که بنیادی‌ترین حق هر انسانی یعنی حق زندگی را پایمال می‌کند. در قوانین مجازات جمهوری اسلامی ایران، رابطه جنسی رضایتمندانه بین دو همجنس  تا با مجازات اعدامرو به روست. این قانون نه تنها حق زندگی و آزادی افراد ال‌جی‌بی‌تی+ را سلب می‌کند، بلکه با ایجاد جوّی از ترس و اضطراب، آن‌ها را از ابراز هویت جنسی خود باز می‌دارد و احساس ناامنی و طرد اجتماعی عمیقی در میانشان پدید می‌آورد.

اعدام‌های گسترده در ایران، به ویژه اعدام کودکان، اخذ اعترافات اجباری و اعدام افراد به جرم روابط همجنس‌خواهانه، نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است. جمهوری اسلامی با استفاده از تعاریف گسترده و مبهمی مانند «مفسد فی‌الارض» و «محاربه»، به راحتی هر مخالف سیاسی یا فردی را که با هنجارهای جنسی حاکم بر جامعه ناسازگار است، به جرم لواط متهم کرده و به اعدام محکوم می‌کند.

 

وضع چنین قوانین مجازاتی، فرهنگی از تبعیض، خشونت و نفرت را علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی+ در جامعه ایران تشدید می‌کند. این افراد به طور مداوم با تحقیر، نادیده گرفتن و آزار و اذیت مواجه می‌شوند و به دلیل نبود قوانین حمایتی در معرض خطر باج‌گیری، تعرض و حتی قتل‌های هدفمند قرار دارند.

 

وضعیت فعلی:

امروزه ۷۰ درصد کشورهای جهان به طور کامل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند ولی ایران  که یکی از سه رکورددار بزرگ اعدام در جهان است، در میان کشورهایی مانند برونئی، موریتانی افغانستان، اوگاندا، عربستان سعودی، یمن و نیجریه  قرار گرفته که نه تنها رابطه‌ی رضایتمند بین دو همجنس را جرم تلقی می‌کنند بلکه در آنها مجازات اعدام نیز صورت می‌گیرد.

 

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری

 

در سال‌های اخیر به خصوص بعد از جنبش زن، زندگی، آزادی کارزارهای متعددی برای مقابله با مجازات اعدام  در ایران به‌ راه افتاده که افراد ال‌جی‌بی‌تی+ هم با مشارکت در آن توجه عمومی را نسبت به مقابله با مجازات اعدام برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ جلب کنند. یکی از نمونه‌های موفق توقف حکم اعدام، کمپین نه به اعدام  شش‌رنگ بود که با همراهی کنشگران و مدافعان حقوق جامعه 

ال‌جی‌بی‌تی+ برای ساره صدیقی همدانی و الهام چوبدار پیش رفت.

 اعضای این جامعه با موفقیت در نقض اجرای حکم آنها، حضور در راهپیمایی‌ها و عضویت در این  نهادها و کارزارها به خوبی توانستند حساسیت جوامع حقوق بشری را نسبت به اعدام همجنسگرایان در ایران، که متاسفانه آمار دقیقی از آن وجود ندارد، جلب کنند.

 مجازات اعدام در ایران نه تنها  یک مسئله حقوق بشری، بلکه یک مسئله سیاسی است و استفاده ابزاری از اعدام از ویژگی‌های بارز سیستم سرکوب جمهوری اسلامی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *