سیمای یک زن لزبین سه برگ از یک روایت

برگ اول

خیلی آروم روی تخت تتو دراز کشیدم، احساس کردم که اون هم از ماست، اما پرسیدن گرایش جنسی کار درستی نبود، واسه همین چیزی نگفتم. اما صحبت کردن در مورد گرایش جنسی خودم که دست خودم بود، واسه همین گفتم «دوست دخترم هم یه پرنده می‌خواد روی گردنش بزنه، شما وقت دارین اون رو هم بیارم؟» 

چشاش برق زد و گفت، حتما، با کمال میل. بعد بدون اینکه من چیزی بگم گفت، منم دوجنسگرا هستم. عاشق یه دختری شده بودم وقتی برا خانوادم آشکارسازی کردم داداشم با عصبانیت بهم گفت تو یعنی واژینا دوست داری؟ 

منم بهش گفتم مگه تو دوست نداری؟ 

 

کلی از جوابی که به داداشش داده بود خندیدیم و کلی باهم دوست شدیم. الان پرنده روی گردن دوست دخترم رو می‌بینم یاد تتو کارم و داستان آشکارسازیش می‌افتم که چطور آزاد و بدون ترس زندگی کردن به همه‌مون میاد.

 

برگ دوم

 

مامانم وقتی در مورد بچگی‌هاش و هم بازی‌هاش تعریف می‌کنه میگه، من اصلا مدرسه رو دوست نداشتم از مدرسه فرار می‌کردم و با پسرها تو کوچه فوتبال بازی می‌کردم، اصلا دوست و همبازی دختر نداشتم. 

یه بارم که در مورد رابطه‌اش با بابا حرف می‌زد گفت علاقه‌ای به رابطه‌ی جنسی باهاش ندارم ولی خوب شوهرمه! 

من هم از خاطرات و هم از سبک زندگی مامان احساس می‌کنم لزبینه، اما گرایش جنسی چیزی نیست که بشه از روی «احساس می‌کنم» قضاوت کرد. وقتی شخصی همچین بیانی نداشته باشه و خودش نگه ما حق نداریم از چیزهای دیگه به این نتیجه برسیم که فلانی فلان گرایش رو داره. 

اما مامان، اگه لزبین هستی، بدون که متاسفم که مجبور شدی ازدواج کنی و بدون که خیلی دوستت دارم و همه سعیم رو می‌کنم که کس دیگه‌ای این تلخی رو تجربه نکنه

با عشق

دختر لزبین تو

سیما

 

برگ سوم

واقعیت اینه که زندگی ما نباید به جنگ با همجنسگراستیزی بگذره و نباید هم مجبور باشیم به کسی شخصا چیزی رو توضیح بدیم. این وظیفه‌ دولته که بحث گرایش جنسی و هویت جنسیتی رو در قالب مفاد آموزشی به بچه‌ها آموزش بده تا جلوی تداوم چرخه نسل‌های همجنسگراستیز مردسالار گرفته بشه. برابری جنسی و جنسیتی، رعایت حقوق بشر، رعایت حقوق شهروندی و… مهمه و نیاز به برنامه‌ریزی کلان و دولتی داره. 

اما خب ما مجبوریم که خودمون دست به کار بشیم. 

ما لزبین‌ها همه‌ی زندگیمون چه به عنوان یه زن و چه به عنوان یه لزبین مبارزه کردیم. 

ما بلدیم بجنگیم، خوبشم بلدیم

پس

بچرخ تا بچرخیم

 

 

 برگ چهارم

شما هم یه روایت از خودتون برامون بفرستین

عاشقتونیم

 

 

لزبین بیر قادینین سیماسی

بیر ریوایتدن اوچ کسیم

 

بیرینجی کسیم

چوخ یاواش تتو تختینده اوزاندیم، اونون دا بیزدن اولدوغونو حیس ائتدیم، اما جینسی یؤنلیمی سوروشماق دوز ایش دییردی، اونا گؤره ده بیر زاد دئمه‌دیم. اما اؤز جینسی یؤنلیمیمدن کی دانیشا بیلردیم، اونا گؤره ده دئدیم: «قیز دوستوم دا بوینونا بیر قوش تتو وورماق ایسته‌ییر، سیزین وقتیز اولار اونو دا گتیریم؟»

گؤزلری پارلادی و دئدی، البته، سئوه سئوه. سونرا دا من بیر شئی دئمه‌دن دئدی من ده بی‌سکسوالام. بیر قیزا عاشیق اولموشدوم، عاییله‌مه آچیلدیغیمدا قارداشیم عصبیلشیب دئدی، یانی سن واژینا سئویرسن؟

من ده اونا دئدیم، میه سن سئومیرسن؟

 قارداشینا وئردیگی جاوابا چوخ گولدوک و دوست اولدوق سونرا. ایندی قیز دوستومون بوینونداکی تتونو گؤردوگومده تتوجو دوستوم و آچیلما حیکایه‌سی عاغلیما گلیر. نئجه ده قورخمادان آزاد بیر حیات یاشاماق هامیمیزا یاراشیر…  

ایکینجی کسیم

آنام اوشاقلیق چاغلاریندان دانیشاندا و اوشاقلیق دوستلارینی آنلاتدیغیندا دییر، من هئچ مکتبی سئومزدیم، همیشه قاچاردیم مکتبدن و اوغلانلارلا کوچه‌ده توپ اویناردیم، هئچ قیز اویون یولداشیم یوخ ایدی.

بیر دفعه ده باباملا اولان جینسی موناسیبتی حاققیندا دئدی، بابانیزلا جینسی موناسیبته گیرمک ایستمیرم اما مجبورام او منیم اریمدی!

من آنامین خاطیره‌لریندن و یاشام طرزیندن آنامین لزبین اولدوغونو دوشونورم، اما جینسی یؤنلیمینین نه اولدوغو صیرف «احساس ائلیرم» دییه اولماز. بیرینی بئله بیر بیانی یوخسا بیزیم باشقا شئی‌لردن بو نتیجه‌یه یتیشماغیمیز دوغرو دئییل. 

اما آنا، اگر لزبینسن، بیل کی ائولنمک مجبوریتینده قالدیغین اوچون اوزگونم و بیل کی سنی چوخ سئویرم و وار گوجومله چالیشاجاغام باشقاسی بونو تجروبه ائتمه‌سین.

سئوگی‌لریمله

لزبین قیزین

سیما 

 

اوچونجو کسیم

گرچک بو کی بیزیم حیاتیمیز ل‌گ‌ب‌ت+ دوشمانلیغی ایله موجادیله ائتمکله گئچمه‌مه‌لی‌دیر و گره باشقاسینا دا بیر شئی‌لری آچیخلاماق مجبوریتینده قالمییاق. بو دولتین وظیفه‌سی‌دیر کی جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیملیک حاققیندا اوشاقلارا اؤیرتسین و آتاارکیل هموفوبیک نسلین چوخالماسینین قارشیسینی آلسین. جینسی و جینسیتی برابرلیک، اینسان حقوق‌لارینین قورونماسی، وطنداشلیق حقوق‌لاری و… اؤنملی‌دیر و بؤیوک سویه‌ده پلان و پروقرام ایستر.

 اما بیز اؤزوموز بیر ایشلر گؤرمک زورنداییق.

بیز لزبین‌لرین حیاتی، بیر قادین اولاراق و بیر لزبین اولاراق موجادیله ایله کئچدی.

بیز ساواشمایی بیلیریک، چوخ یاخشی دا بیلیریک

او زامان

ساواش ساواشا بیلدیگین قدر

 

 دؤردونجو کسیم

سیز ده اؤز ریوایت‌‌لرینیزی بیزه گؤندرین

سیزی چوخ سئویریک

 

تصویر امرأة مثليه

ثلاثة أوراق من رواية

 

 الورقة الأولى

استلقيت بهدوء شديد على سرير الوشم، وشعرت أنها واحدة منا أيضًا، لكن السؤال عن التوجه الجنسي لم يكن صحيحًا، لهذا السبب لم قلت أي شيء. لكن التحدث عن ميولي الجنسية، التي كانت بيدي، لهذا قلت «حبیبتی تريد أيضًا طائرًا على رقبتها، هل لديك الوقت لي للحصول على ذلك أيضًا؟» 

لمعت عيونها وقالت بالطبع، بكل سرور. ثم، دون أن أقول أي شيء، قالت: أنا ثنائية الميل الجنسي أيضاً. لقد وقعت في حب فتاة، وعندما كشفت نفسی لعائلتي، قال لي أخي بغضب أنتي تقصدين تحبين المهبل؟

فقلت له یعنی انت لا يعجبك؟ 

 ضحكنا على الإجابة التي قدمتها لأخيها وأصبحنا أصدقاء. الآن أرى الطائر على رقبة حبیبتی، وأتذكر الوشامة وقصة كشفها و إن كيف العيش بحرية ودون خوف ينطبق علينا جميعاً.

 

الورقة الثانية

عندما تتحدث أمي عن طفولتها ورفاقها في اللعب، تقول، لم کنت أحب المدرسة مطلقًا، کنت اهرب من المدرسة والعب كرة مع الأولاد في الشارع، ولم يكن لدي أي صديقات أو زميلات في اللعب على الإطلاق . 

في إحدى المرات، عندما كانت تتحدث عن علاقتها مع والدي، قالت إنها غير مهتمة بممارسة الجنس معه، لكني زوجی!

من خلال ذكريات أمّي وأسلوب حياتها، أشعر أنها مثليّة، لكن التوجه الجنسي ليس شيئاً الی من خلال«ما أشعر به» اقدر احكم عليه.

عندما لا يكون لدى الشخص مثل هذا التعبير ويحتفظ بنفسه، فلا يحق لنا أن نستنتج من أشياء أخرى أن الشخص لديه ميل كذا. 

لكن يا أمي، إذا كنتی مثلية، فأنا آسف لأنه كان عليك أن تتزوجين، وأنا أحبك كثيرًا، وسأفعل كل ما بوسعي للتأكد من عدم تعرض أي شخص آخر لهذه المرارة.

مع الحب

فتاتك المثليه

سيما

 

الورقة الثالثة

الحقيقة هي أنه لا ينبغي أن نقضي حياتنا في محاربة رهاب المثلية و لا يجب علينا أن نوضح أي شيء شخصياً لأي شخص. من واجب الحكومة تعليم الأطفال عن التوجه الجنسي والهوية الجندرية في شكل أحكام تعليمية من أجل منع استمرار دورة الأجيال راهبین للمثلية الأبوية. تعد المساواة الجنسية والجندرية، واحترام حقوق الإنسان، واحترام حقوق المواطن، وما إلى ذلك، أمورًا مهمة وتتطلب تخطيطًا حكوميًا واسع النطاق. 

ولكن علينا أن نفعل ذلك بأنفسنا. 

لقد ناضلنا نحن المثليات طوال حياتنا، كامرأة و مثلية. 

نحن نعرف كيف نقاتل، نعرف جيداً

لذا

دور لندور

  الورقة الرابعة

انت کما أرسل لنا قصة عن نفسك

نحبكم

 

لزبین جنێنئے درۆشم

یک کسّهێئے سئے تاک

 

ائولی تاک

آرام و بێترک و تئوار آجنگئے تهتئے سرا تچک بوتان، منا همے سما بوت که آ هم چه مئے مردمان یکّے بله جنسی تبئے بارئوا جُست گرگ شرّێن کارے نه‌اَت پمێشکا من هچّ نگوَشت. بله وتی جندئے جنسی تبئے بارئوا گپ جنگ منی جندئے اهتیارا اَت پمێشکا من گوَشت که «منی جنکّێن دۆستئے لۆٹ و واهگ اِنت هم که وتی گردنا بالی مُرگے به‌آجێنیت ترا وهد هست  که آییا هم بیاران؟»

آییئے چمّ رُژنا بوتنت و گوَشتی هئو، زلور. رندا بے اشیا که من چیزّے بگوَشان گوَشتی که من دو جنس پسندے آن. من جنکّێئے سرا آشک بوتگ‌اَتان بله وهدے من وتی کهۆلئے کرّا آشکاری کرت منی برات زهرا پُرّ بوت و گوَشتی زانا ترا واجینال دۆستَ بیت؟

من هم گۆن آییا گوَشت که زانا ترا دۆستَ نبیت؟

ما همے پسّئوئے سرا که من وتی براتارا داتگ‌اَت سکّ باز کندتێن و گۆن یکدگرا سکّ باز دۆست بوتێن. وتی آجنۆک و آییئے آشکاریئے یاتا کپان که چۆنکا آزات و بے ترسا زند گوازێنگ مارا سجّهێنانَ زێبیت. 

دومی تاک

وهدے منی مات وتی هُردی و وتی همگوازیانی بارئوا هبرَ کنت گوَشیت که منا اسکول هچّ دۆستَ نبوت و چه اسکولا تتکان و گۆن بچکّان دمکئے تها پُٹبال لئیبَ کرت. منا هچّ جنکّێن دۆست و همگوازیے نه‌اَت.

یک برے که آ وتی و منی پتئے رابتهئے بارئوا هبرا اَت گوَشتی منا انچێن هُبّے نێست که گۆن آییا وپت و واب بکنان بله چے بکنان منی مرد اِنت!

منا هم چه ماتئے یات و آییئے زندابئے سئوبا همے سما بیت که آ یک لزبینے بله جنسی تب انچێن چیزّے نه‌اِنت که چه «منا سما بیتا» بوت بکنت که اشیئے بارئوا کزاوت بکنێن. وهدے کسێا انچێن درشانے مبیت  و وت مگوَشیت مارا انچێن هکّے نبیت که چه اے دگه چیزّان چۆ سرپد ببێن که پلان مردما پلان تب هست.

بله منی مات، اگن تئو لزبینے ائے بزان که من چه اشیا که تئو په سور و آرۆس کنگا هُجّ بوتئے بژنیگ آن. اشیا بزان که تئو منا سکّ باز دۆست ائے و من وتی سجّهێن جُهدا کنان که دگه کسێا انچێن زهر و کُچّلێن تجربهے مبیت.

گۆن مهر

تئیی لزبینێن جنکّ

سیما

 

 

سئیمی تاک

 

اسلا ما نباید اِنت وتی زندا همجنس پسند دژمنیئے جنگا زئوال بکنێن و چۆ هم مبیت که مردمان یک یکّا چیزّێا سرپد کنگا هُجّ ببێن. سرکارئے سرا اِنت که جنسی تب و جنسیتی پجّارئے سرهالان تالیمی مئواد و نکانانی کالبا چُکّان سۆج بدنت تانکه مردسالارێن همجنس پسند دژمنێن پدرێچانی سایکلئے تکرارئے دێم دارگ ببیت. جنسی و جنسیتی برابری، انسانئے هکّ و هکوکانی بابتا پابند بئیگ، جهمنندی هکّ و هکوکانی سرا پابند بئیگ و… اهم اِنت و په اشیا سرکارانی مزنێن شئوربندی درکار اِنت. 

بله هئیر، مئے جند په گامگێجانی زورگا هُجّ اێن.

ما لزبێنانی سرجمێن زند جنێنئے هسابا یا که لزبینئے هسابا په جُهد و جنگ گوَستگ.

ما جنگ کنگا زانێن، اشیا شرّیا زانێن

گڑا اِش اِنت جنگئے مئیدان

چارمی تاک

شما هم وتی یک کسهے مئے کرّا سر کنێت

مارا گۆن شما مهر اِنت

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *