دومین سالگرد قتل نیکا شاکرمی، نماد عصیان نسل جدید میراث مقاومت نیکا و خیزش زن، زندگی، آزادی برای شما چیست؟

نیکا شاکرمی تنها ۱۷ سال داشت که در روزهای آغازین خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی کشته شد. 

او که در اعتراض به حجاب اجباری مشارکتی فعال در این خیزش داشت توسط نیروهای جمهوری اسلامی ربوده، شکنجه شد، مورد آزار جنسی قرار گرفت و به سپس به قتل رسید. 

نیکا به گفته‌ی دوستان و نزدیکانش عاشق هنر بود اما بزرگترین هنر او اراده ای قاطع بود که در برابر ظلم و نظم ارتجاعی، ضد زن و کوییرستیز حاکم ایستاد، نیکا و همسالان و همنوعان او فریادی بودند که هنوز پس از دو سال در گوشه و کنار این خاک سر بر می آورد و زبانه می کشد. نیکا آتشی بود که نه تنها بر حجاب به عنوان نماد انعقاد و بردگی زن تاخت، بلکه پیکره‌ی کل نظام را لرزاند. هنر نیکا شجاعانه زیستن بود، حتی به وقت مرگ و بعد از آن. و چه هنری ارزشمندتر از شجاعت آرزوهایت را زندگی کردن؟ 

امروز دو سال از روزی که نام نیکا در تاریخ ایران حک شد می‌گذرد. نیکا در این دو سال نماد مبارزه، به خصوص برای همسن و سالان خود بود که سبک زندگی، آرزوها، نیازها و خواسته‌های او را با تمام وجود درک می‌کردند و همان‌ دغدغه‌ها را زندگی می‌کنند. 

نیکا نماد به رسمیت شناخته شدن ارزوها و مطالبات نسلی است که دیگر ترسی از بیان خود واقعی اش ندارد. 

نیکا نماد عصیان نسل جدید، چراغ راه مبارزین جوان و آینه‌ی تمام قدی از شجاعت و نترسی است که با ذکر هرباره‌ی نامش پایه‌های توخالی جمهوری اسلامی به لرزه در می‌آید. نیکا به همه ما نشان داد که هیچ قانون و معیار عقب مانده ای نمی توانند فردیت او را به زیر سوال بکشند و هویت او را تحت هر عنوانی انکار کنند.

ما نیز یاد عزیز نیکا را و راهش را که راه ماست فراموش نخواهیم کرد. راهی که به سرنگونی جمهوری اسلامی و تحقق آزادی و عدالت برای ایران منتهی خواهد شد. 

ما با یاد نیکا و همه‌ی کشته‌شدگان خیزش زن، زندگی،‌ آزادی، برای ایرانی فارغ از تبعیض و سرکوب و زندان و اعدام تلاش خواهیم کرد و نمی گذاریم آرزوهای آنان و عشق های به ثمر ننشسته شان فراموش شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *