طرح تصویب محدودیت‌های جدید برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در پارلمان گرجستان ازدواج زوج‌های همجنس و نمایش روابط ال‌جی‌بی‌تی+ ممنوع

پارلمان گرجستان در تاریخ ۱۷ سپتامبر، در نشست خود قانونی جامع را تصویب کرد که محدودیت‌هایی برای حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایجاد می‌کند. این اقدام که از سوی حزب حاکم «رویاهای گرجی» پیشنهاد شده، شامل ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان و پذیرش فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس‌گرا می‌شود و تایید و نمایش روابط ال‌جی‌بی‌تی+ در رسانه‌ها را نیز ممنوع می‌کند.

این قانون همچنین مراقبت‌های مرتبط با تطبیق جنسیت و تغییر عناوین جنسیتی در اسناد رسمی را محدود می‌کند. کلیسای ارتدوکس در گرجستان نقش مهمی در این تحولات ایفا کرده و سابقه تظاهرات علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ را دارد. تصویب این قانون، که شبیه به قوانینی است که در روسیه به تصویب رسیده، در شرایطی انجام می‌شود که منتقدان آن را به عنوان تحولی خطرناک برای آزادی‌های دموکراتیک تلقی کرده‌اند.

رهبران حزب حاکم “رویاهای گرجی می‌گویند که این اقدام به منظور حفظ استانداردهای اخلاقی سنتی در گرجستان ضروری است اما فعالان حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+  معتقدند که این قانون برای جلب حمایت محافظه‌کاران برای انتخابات پارلمانی آینده در۲۶ اکتبر طراحی شده است.

لایحه جدید برای تایید نهایی به رئیس‌جمهور سالومه زورابیشویلی ارسال می‌شود. در صورت تصویب نهایی، این قوانین تهدیدهای بیشتری را برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در گرجستان به دنبال خواهد داشت و می‌تواند تأثیرات منفی بر روابط گرجستان با اتحادیه اروپا داشته باشد.

در حالی که رئیس‌جمهور گرجستان، به عنوان منتقد حزب حاکم، ابراز کرده که قصد دارد این قانون را مسدود کند، اما تعداد کرسی‌های کافی در پارلمان به حزب رویاهای گرجی اجازه می‌دهد تا هر گونه وتویی را نادیده بگیرد.

موضوع حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی+ در گرجستان موضوعی حساس است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مخالفت عمومی با روابط همجنس‌گرایانه گسترده است و در سال‌های اخیر، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌های پراید در تفلیس تحت حملات جسمی از سوی معترضان کوییر‌ستیز قرار گرفته‌اند.

متاسفانه تصویب و اجرای این قانون در گرجستان عملاً چندین اصل کلیدی از اصول یوگیاکارتا مانند حق برابری، حق آزادی بیان و تجمع و حق عدم تبعیض را نقض می‌کند و به وضعیت حقوق بشر در گرجستان آسیب  زده و عقب‌گردی بزرگ برای این کشور به حساب می‌آید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *