بیانیه مشترک تشکل‌های جنبش ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ به مناسبت دومین سالگرد شروع انقلاب زن زندگی آزادی

دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا/ژینا امینی به دست جمهوری اسلامی و سرآغاز انقلابی برای زن زندگی آزادی در پیش است. انقلابی که مضمون فراگیر، زنانه، مدرن، برابری‌طلب، سکولار و انسانی آن باعث شد که افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنسجندر، بیناجنسی و کوییر بلادرنگ با آن همراه شوند و در داخل و خارج کشور نقش‌آفرینی فعالانه‌ای در اعتراضات داشته باشند. انقلابی که با بلند کردن پرچم آزادی و رفع تبعیض علیه همه افراد جامعه، به جنبش کوییر ایران امکان داد تا مطالبات و انتظارات خود را در سطحی وسیع‌تر و اجتماعی‌تر مطرح کند.

در دو سالی که گذشت، فعالین و تشکل‌های رنگین‌کمانی در تمامی فرازها و فرودهای انقلاب، دوشادوش بخش‌های مختلف جامعه حضور داشتند؛ علیه اعدام و حجاب اجباری ایستادند، از دانشجویان و زنان و خانواده‌های دادخواه و زندانیان سیاسی قاطعانه حمایت کردند؛ تصاویر زندانیان سیاسی و محکومین به اعدام را در فستیوال‌های پراید شهر و کشور خود در خارج کشور همراه با پرچم زن زندگی آزادی، بالا بردند و صدای مبارزات جامعه ایران برای نابودی جمهوری اسلامی را در خیابان‌های کشورهای مختلف دنیا فریاد زدند.

امسال اما در حالی به دومین سالگرد نزدیک می‌شویم که شکاف میان حکومت و مردم به مراتب عمیق‌تر شده و رژیم در بحران‌های لاینحلی دست و پا می‌زند. از یک طرف اعتراضات و اعتصاب گسترده معیشتی برای دفاع از زندگی به شمولیت پرستاران، کارگران، بازنشستگان، معلمان و کارمندان بخش‌های مختلف جامعه، دست از سر حاکمیت بر نمی‌دارد؛ جنگ حکومت علیه زنان با موج وسیع بی‌حجابی جمعی و مبارزه روزمره زنان پاسخ گرفته است؛ و افزایش قابل ملاحظه اعدام‌ها به ویژه در مناطق تحت ستم مضاعف و اتنیکی و حتی صدور احکام اعدام برای فعالین جنبش‌های اعتراضی، نتوانسته‌است جامعه را مرعوب و اعتراضات را به عقب براند.

از طرف دیگر در سطح بین‌المللی، حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی نیابتی‌اش و جنگ‌افروزی در خاورمیانه، موقعیت حکومت در جهان را به شکلی بی‌سابقه تضعیف کرده است. امروز حکومت اسلامی در ایران به عنوان رژیمی در دنیا شناخته می‌شود که سرکوب و جنایت در داخل کشور و تروریسم در خارج کشور دو بال حیات سیاسی‌اش را تشکیل می‌دهند. در پی همین بی‌اعتباری سیاسی است که در لیست گروه‌های تروریستی دولت کانادا قرار می‌گیرد، کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به جنایاتش در داخل تشکیل می‌شود، مراکز اسلامی‌اش در آلمان تعطیل می‌شوند و مورد فشارهای گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی بین‌المللی قرار می‌گیرد.

در آستانه دومین سالگرد عروج انقلاب زن زندگی آزادی، ما تشکل‌های مدافع حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ در ایران، ضمن تاکید دوباره بر مطالبات و آرمان‌های آزادیخواهانه و انسانی انقلاب زن زندگی آزادی، از همه افراد کوییر در داخل و خارج کشور دعوت می‌کنیم تا در فضای اعتراضی روزهای پیش رو، حضور فعال و مشارکت اثرگذار داشته باشند. همچنین بار دیگر همبستگی خود با خانواده‌های دادخواه را اعلام کرده، بر ضرورت مبارزه برای لغو تمامی احکام اعدام و آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی تاکید می‌کنیم و پشتیبانی خود از اعتراضات و اعتصابات جاری بخش‌های مختلف جامعه را ابراز می‌داریم. ما باور داریم که جمهوری اسلامی به قدرت اتحاد و همبستگی مردم ایران نابود خواهد شد و تحقق این مهم، به تسخیر دوباره خیابان‌ها و سازماندهی اعتصابات سراسری توسط ما مردم گره خورده است.

نابود باد جمهوری اسلامی
پیروز باد انقلاب زن زندگی آزادی
۲۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴

امضاکنندگان (به ترتیب حروف الفبا):
۱.⁠ ⁠آزاد کوییر (شبکه کوییرهای ایرانی هلند و حامیان)
۲.⁠ ⁠تشکل رنگین‌کمانان ایرانی
۳.⁠ ⁠سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ
۴.⁠ ⁠شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)
۵.⁠ ⁠کلکتیو کوییرها و فمینیست‌ها برای آزادی ایران – پاریس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *